اخبار دنیای رمز ارزها

لات در فارکس چیست؟ آشنایی با مفهوم Lot در بازار فارکس

85

برای ورود به بازار فارکس باید مفاهیم مختلفی را آموخت. بسیاری از این مفاهیم با وجود آنکه چندان پیچیده نیستند؛ اما در تمام طول دوره معامله‌گری با یک تریدر همراه‌اند. یکی از این مفاهیم، لات (Lot) است که از جمله مفاهیم پایه‌ای در این بازار به شمار می‌رود. ما در طول زندگی روزمره خود با واحدهای اندازه‌گیری متعددی مواجه هستیم. مثلاً برای خرید میوه از واحد اندازه‌گیری کیلوگرم استفاده می‌کنیم. در بازارهای مالی نیز چیزی شبیه به همین واحدهای اندازه‌گیری وجود دارد که لات یکی از آن‌ها است. اما اگر می‌خواهیم بدانید که منظور از لات در فارکس چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نکات ضروری قبل از پرداختن به مفهوم لات در فارکس

برای آنکه بتوان مفهوم لات در فارکس را به‌درستی درک نمود، لازم است تا ابتدا نگاهی مختصر به برخی مفاهیم دیگر بیندازیم که به‌عنوان پیش‌زمینه برای این موضوع به شمار می‌روند. در همین راستا به نکات زیر توجه کنید:

1. جفت ارز اصلی

تعدادی از ارزهای رایج در بازار فارکس وجود دارند و بیشتر از سایرین با یکدیگر مبادله می‌شوند. به همین دلیل این دسته از ارزها تحت عنوان جفت ارزهای اصلی شناخته می‌شوند. تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان به نام یورو به دلار آمریکا، دلار آمریکا به ین ژاپن، دلار استرالیا به دلار آمریکا، دلار آمریکا به فرانک سوئیس و دلار نیوزلند به دلار آمریکا اشاره کرد.

2. حجم معاملات

برای خرید هر چیزی در زندگی روزمره از یک واحد استفاده می‌کنیم مثلاً وقتی می‌خواهیم طلا بخریم، مشخص می‌کنیم که چند گرم طلا مورد نیاز ما است. در بازارهای بورس نیز برای خرید سهام هر یک شرکت باید مشخص کنیم که چند واحد از آن را نیاز داریم. این مفهوم در فارکس نیز وجود دارد که از آن تحت عنوان حجم معامله یاد می‌شود. لات در فارکس دقیقاً آن چیزی است که حجم معاملات را مشخص می‌کند.

منظور از لات در فارکس چیست؟

در بازار فارکس برای خرید و فروش سهام، جفت ارزهای معاملات و همچنین کالاهایی از قبیل نفت، طلا و … باید از واحدی به نام لات استفاده کنید. در همین راستا یک مفهوم کلی برای لات در فارکس در نظر گرفته شده است؛ هر یک لات برابر با 100000 واحد است. از این مفهوم تحت عنوان لات استاندارد نیز یاد می‌شود که در ادامه بیشتر در این زمینه توضیح می‌دهیم. در عمل لات در فارکس به‌عنوان کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری برای تبادل ارزها است. در واقع به کمک لات مشخص می‌شود که برای هر معامله‌ای در فارکس به چه میزان سرمایه نیاز دارید. طبیعی است که هر چقدر اندازه لات بزرگ‌تر باشد، در صورت سود کردن در معامله میزان سود بیشتری نصیب شما خواهد شد. البته در عین حال ریسک معامله نیز به همان اندازه افزایش پیدا می‌کند.

انواع لات در فارکس

در حال حاضر چهار نوع لات در فارکس تعریف شده است که عبارت‌اند از:

1. لات استاندارد

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، منظور از یک لات استاندارد از یک ارز، 100 هزار واحد از آن است. در کنار لات مفهومی به نام پیپ نیز وجود دارد که در مقاله جداگانه‌ای به آن پرداخته‌ایم. یک پیپ در لات استاندارد برابر با ده واحد از ارز پایه مورد نظر است. به‌عنوان مثال در نظر بگیرید که شما در یک معامله یورو خریده‌اید و در طول آن 10 پیپ سود کرده‌اید. این یعنی شما موفق شده‌اید 100 یورو سود در یک لات استاندارد برای خود سود به دست بیاورید.

2. مینی لات

مینی لات در عمل برابر 0.1 لات استاندارد در نظر گرفته می‌شود و برابر 10 هزار واحد از یک ارز پایه است. وقتی صحبت از یک معامله مینی لات می‌شود، پیپ در آن معامله برابر 1 در نظر گرفته می‌شود.

3. میکرو لات

میکرو لات به‌عنوان 0.01 لات استاندارد در نظر گرفته می‌شود و برابر 1000 واحد از ارز پایه در نظر گرفته می‌شود. در یک معامله میکرو لات پیپ برابر 0.1 در نظر گرفته می‌شود.

4. نانو لات

نانو لات نیز برابر 0.001 لات استاندارد است و به میزان 100 واحد از ارز پایه در نظر گرفته می‌شود. وقتی در یک معامله نانو لات وارد می‌شوید، پیپ در آن برابر 0.01 خواهد بود.

معامله‌گرانی که به‌تازگی وارد بازار فارکس می‌شوند، بهتر است از لات‌های مینی، میکرو و نانو استفاده کنند تا ریسک معاملاتی آن‌ها به‌مراتب کاهش پیدا کند. در ادامه می‌توان با انتخاب لات استاندارد با پذیرفتن ریسک‌های معاملاتی بیشتر، شانس کسب سود خود را نیز بالاتر برد.

کلام پایانی

در این مقاله به مفهوم لات در فارکس پرداختیم و به این موضوع اشاره شد که لات نقش مهمی در مدیریت سرمایه‌گذاری در فارکس دارد. اما چطور این مهم به وقوع می‌پیوندد؟ هر زمان که یک تریدر بر مبنای تحلیل به این نتیجه می‌رسد که میزان ریسک یک معامله در فارکس بالاست، می‌تواند به‌راحتی با میزان لات کمتری در معامله حضور پیدا کند. همچنین اگر ریسک بالای یک معامله توسط تریدر پذیرفته شود، می‌تواند با لات بالا در آن حضور پیدا کند. برای درک صحیح از این مفاهیم در بازار باید حتماً به صورت عملیاتی وارد معامله‌گری شد تا بتوان درک درستی از این مفاهیم در بازار دست پیدا کرد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.