اخبار دنیای رمز ارزها

برای خرید طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

46

قرن‌هاست که طلا به عنوان «نماد ثروت» شناخته می‌شود و یک دارایی ایده آل برای بسیاری از سرمایه گذاران است. در واقع خرید طلا یک راه عالی و مطمئن برای سرمایه گذاری است. در این میان، برخی افراد بین دو راهی خرید طلای آب شده یا طلای دست دوم سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند که خرید طلای آب شده بهتر است یا دست دوم.

از آنجایی که برای تجربه یک سرمایه گذاری هوشمند باید پیش از هر تصمیمی فرآیند سرمایه گذاری در طلا را درک کنیم تا بتوانیم بازده سرمایه خود را به حداکثر برسانیم، در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

طلای آب شده چیست؟

طلای آب شده چیست؟

طلای آب شده یا Solid Gold یک ماده مایع است که از ذوب شمش طلا یا طلاهای قدیمی و دست دوم به دست می‌آید. در واقع هنگامی که طلاهای زینتی می‌شکنند یا به علت قدیمی شدن دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، طلافروشان به منظور استفاده مجدد آن‌ها را به کارگاه‌های مخصوص می‌برند تا در کوره‌های ریخته گری به طلای آب شده تبدیل شوند.

فرآیند ذوب طلا شامل حرارت دادن آن تا دمای ۱۹۴۸ درجه فارنهایت (۱۰۶۴ سانتیگراد) است. در طی این فرآیند، اکسیژن از ترکیب طلا خارج می‌شود و به اندازه کافی چکش خوار می‌شود تا به شکل‌هایی مانند میله، مکعب یا سکه تبدیل شود.

در واقع طلا پس از ذوب شدن در هر شکل و ابعادی می‌تواند باشد و بسته به نیاز طلاسازان، ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد. برای مثال، مفتولی بودن شکل طلای ذوب شده به طلاسازان کمک می‌کند تا هر اندازه طلا برای ساخت مصنوعات طلا لازم دارند را قیچی کرده و باقی مانده آن را دست نخورده باقی بگذارند. علاوه بر این، حمل و نقل طلای ذوب شده به شکل مفتول برای عموم مردم و همچنین طلا فروشان راحت‌تر از اشکال دیگر آن است.

طلای آب شده اغلب ۱۸ عیار است و برای افزایش عیار آن باید در هنگام انجام فرایند ذوب، از سکه‌های ۲۲ عیار نیز استفاده کرد. از طرف دیگر، اگر بخواهند عیار طلای آب شده را از ۱۸ عیار کاهش دهند باید در هنگام ذوب طلا از نقره یا مس نیز استفاده کنند.

مزایای خرید طلای آب شده

بزرگ‌ترین مزیت طلای آب شده این است که در هنگام فروش آن نیازی به پرداخت حق ضرب، اجرت یا مالیات نیست. به همین خاطر است که بسیاری از سرمایه گذاران خرید طلای آب شده را به سایر اشکال آن ترجیح می‌دهند.

یکی دیگر از مزایای خرید طلای آب شده این است که می‌توان آن را به هر شکلی تبدیل کرد؛ بنابراین اگر طلای آب شده خریداری کنید،‌ می‌توانید در هر زمانی که بخواهید آن را به یک کارگاه طلاسازی ببرید تا آن را به شکل مورد نظر شما تحویل دهد. بنابراین از نظر اقتصادی تهیه طلای آب شده به صرفه‌تر از سایر انواع طلا است.

خرید طلای دست دوم

خرید طلای دست دوم

بر اساس استانداردهای قانونی تعیین شده، عیار طلای ۱۸ عیار ۷۵۰ است. اگر این مقدار برای طلا کمتر از ۷۵۰ باشد، به آن طلای دست دوم می‌گویند.

کاهش میزان عیار طلا می‌تواند به دلیل مواردی همچون وارد شدن ضربه به طلای نو یا قدیمی شدن آن باشد.

توجه: نکته بسیار مهمی که در هنگام خرید طلای دست دوم باید به آن توجه کنید، دریافت فاکتور خرید رسمی و معتبر است.

مزایای خرید طلای دست دوم

افراد با خرید طلای دست دوم می‌توانند هم به سرمایه گذاری بپردازند و هم از طلای خود استفاده کنند. از آنجایی که اجرت ساخت طلا تنها یک بار محاسبه می‌شود، در هنگام خرید طلای دست دوم نیازی به پرداخت اجرت ساخت نیست. همچنین با توجه به امنیت بیشتری که بازار طلا نسبت به سکه و ارز دارد، خرید طلای دست دوم حاشیه سود بیشتری را برای افراد به دنبال دارد.

تفاوت خرید طلای آب شده و دست دوم

در قسمت قبل به توضیح مزایای طلای آب شده و طلای دست دوم پرداختیم؛ اما برای آنکه بتوانیم برای خرید آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم، لازم است معایب هر یک از آن‌ها را نیز در نظر بگیریم.

از آنجایی که در فرایند ذوب شدن طلا امکان تقلب وجود دارد، عده‌ای از سرمایه گذاران از خرید آن صرف نظر می‌کنند و سرمایه گذاری بر روی طلای دست دوم را به خرید طلای آب شده ترجیح می‌دهند.

از طرف دیگر، گاهی اوقات ظاهر طلای دست دوم ممکن است با طلای نو متفاوت باشد و افراد نسبت به استفاده از آن تمایل زیادی نداشته باشند. علاوه بر این، استفاده از طلای دست دوم ممکن است بیماری‌های پوستی را به افراد منتقل کند. جدا از این‌ها، افراد در هنگام فروش طلای دست دوم باید مقداری اجرت و مالیات به طلافروشان بپردازند. به همین خاطر سرمایه گذاران برای دریافت سود بیشتر و فروش راحت‌تر از خرید طلای آب شده استقبال کنند. 

در مجموع و با توجه به نکات مطرح شده، به نظر می‌رسد خرید طلای آب شده از نظر اقتصادی به صرفه تر است؛ ولی نکته بسیار مهم این است که در هنگام خرید طلای آب شده باید آن را از فروشگاه‌های مورد اعتماد و مطمئن خریداری کنید که زیر نظر اتحادیه طلا فروشی هستند و تنها به مشاهده کد درج شده بر روی آن اکتفا نکنید.

تفاوت خرید طلای آب شده و دست دوم

با توجه به اینکه خرید طلا به صورت دست دوم یا طلای آب شده نیاز به نگهداری دارد و عده‌ای از افراد ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از احتمال سرقت یا تقلب از این کار صرف نظر کنند، ما به شما سرمایه گذاری در صندوق های طلا را پیشنهاد می‌دهیم.

بزرگ‌ترین مزیت سرمایه گذاری در صندوق طلا در کنار حفظ سرمایه و دارایی شما این است که حتی با صرف مبالغ بسیار کم نیز می‌توانید وارد این بازار شوید. با توجه به اینکه این صندوق‌ها تحت نظر بورس کالا هستند، حداقل میزان سرمایه گذاری در آن‌ها «۵۰۰ هزار تومان» است.

 

طلای آب شده یا دست دوم؟ مسئله این است!

طلا همواره به عنوان سرمایه‌ای باارزش محسوب می‌شده که در کنار کاربردهای زینتی، بسیاری از افراد از آن به عنوان منبعی برای حفظ دارایی‌های خود استقبال می‌کرده‌اند. در سال‌های اخیر با توجه به نوسانات بازار ارز عده بیشتری به خرید طلا روی آورده‌اند، اما با این سوال در ذهن خود مواجه می‌شوند که طلای آب شده بهتر است یا دست دوم. به همین خاطر ما در این مقاله به صورت کامل به بررسی این پرسش پرداختیم تا بتوانیم شما را در انتخاب بین این دو راهنمایی کنیم؛ چرا که دانش و آگاهی اولین قدم برای داشتن سرمایه گذاری امن است.

Leave A Reply

Your email address will not be published.