اخبار دنیای رمز ارزها

صندوق های مبتنی بر سکه طلا؛ هرآنچه باید درباره صندوق سرمایه گذاری طلا بدانید

43

هزاران سال است که طلا به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. افراد از گذشته‌های دور تا به امروز با خرید و نگهداری طلا تلاش می‌کنند که ارزش دارایی‌های خود را حفظ کرده یا ارتقا دهند. در گذشته تنها گزینه برای سرمایه‌گذاری در طلا، خرید و فروش این دارایی به صورت فیزیکی بود. این روش در کنار مزایایی که دارد، با ریسک نگهداری و حفاظت از سرمایه نیز همراه است. در این مقاله قصد داریم شما را با صندوق سرمایه گذاری طلا به عنوان یکی از راه‌حل‌های جایگزین آشنا کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

سرمایه‌گذاری در طلا نیازمند رعایت اصول و چارچوبی‌های خاصی است. هر چند که طلا دارایی ارزشمند و قابل اعتمادی است؛ اما برای جلوگیری از متضرر شدن در سرمایه‌گذاری روی طلا، باید افراد بدانند که چه زمانی برای خرید این دارایی مناسب است و در چه شرایطی باید اقدام به فروش آن کنند.

بدیهی است که همه افراد تمایل یا فرصت کسب تجربه و دانش در این زمینه را ندارند. در این حالت راه‌حل چیست؟ صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا گزینه‌های مطمئنی پیش روی شما هستند. مدیریت این صندوق‌ها بر عهده تعدادی از کارشناسان متخصص در حوزه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به خصوص بازار طلا است. مکانیزم عملکرد آن‌ها نیز روشن و ساده است. افراد دقیقا مانند سپرده‌گذاری در بانک، وجوه نقد خود را در ازای دریافت سند در اختیار صندوق سرمایه گذاری طلا قرار می‌دهند.

مدیران این صندوق‌ها حداقل 70 درصد از وجوه سرمایه‌گذاری شده را برای خرید طلا یا اوراق مبتنی بر طلا صرف می‌کنند. چیزی کمتر از 30 درصد نیز معمولا صرف خرید اوراق و سهام با درآمد ثابت می‌شود. بر این اساس تلاش می‌شود تا به مرور زمان در وهله اول ارزش سرمایه‌گذاری افراد حفظ شود و در ادامه به فکر ایجاد سود نیز باشند.

مزیت استفاده از صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

شاید فکر کنید تنها مزیت استفاده از صندوق سرمایه گذاری طلا، برطرف شدن دغدغه نگهداری و حفاظت از طلای فیزیکی باشد. اما باید بگوییم که این فقط یکی از مزایای متعددی است که با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر طلا عاید شما می‌شود. بر این اساس مهم‌ترین مزیت‌هایی که باید اشاره کنیم، عبارت‌اند:

1. رفع نگرانی حفاظت از دارایی‌ها

وقتی اقدام به خرید طلا به صورت فیزیکی می‌کنید، اگر قرار به نگهداری دارایی در خانه باشد، باید استرس و اضطراب زیادی را از بابت تأمین امنیت دارایی خود برای جلوگیری از سرقت متحمل شوید. راه دیگر قرار دادن دارایی در صندوق‌های امانات بانک است که هر چند از بابت ایمنی خاطرتان آسوده می‌شود؛ اما باید برای این منظور هزینه پرداخت کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا از هر حیث خاطر شما را آسوده می‌کنند.

2. کاهش کارمزد خرید و فروش طلا

یکی از معایب خرید و فروش طلا به صورت فیزیکی، کارمزدهای نسبتا بالایی است که در هر معامله باید پرداخت شوند. در کمترین حالت چیزی در حدود 2 درصد باید برای این منظور در نظر بگیرید. این در حالی است که در صورت خرید جواهرات باید علاوه بر کارمزد، اجرت ساخت را نیز بپردازید. در صندوق سرمایه گذاری طلا خبری از کارمزدهای بالا نیست. در حالت متوسط کارمزد معاملات در صندوق‌ها چیزی در حدود 0.15 درصد است.

بیشتر بخوانید: کدام نوع طلا برای سرمایه گذاری بهتر است؟

3. سرمایه‌گذاری حتی با چند هزار تومان

برای خرید طلا به صورت فیزیکی باید حتما سرمایه قابل توجهی را در اختیار داشته باشید. این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا چنین محدودیتی ندارند. معمولا برای سهولت کار در این صندوق‌ها سهم با ارزش مشخص تعریف می‌شود. در حال حاضر نیز قیمت هر سهم در بسیاری از صندوق‌ها حوالی 100 هزار تومان است. به این ترتیب شما می‌توانید با حداقل سرمایه‌ای که در اختیار دارید، وارد این بازار سرمایه‌گذاری شوید.

4. قدرت بالای نقدشوندگی

نقدشوندگی مناسب یکی از اصول کلیدی سرمایه‌گذاری در هر بازار مالی است. منظور از نقدشوندگی این است که چه مدت زمان باید برای فروش دارایی و تبدیل کردن آن به وجه نقد صبر کنید. صندوق سرمایه گذاری طلا معمولا از بازارگردان برای کمک به نقدشوندگی بهتر استفاده می‌کند. بر این اساس برای سرمایه‌گذاری در این بازارهای جای نگرانی چندانی وجود ندارد و می‌توانید دارایی خود را هر زمان که نیاز داشتید به پول نقد تبدیل کنید.

5. مدیریت غیر مستقیم در راستای حداکثر شدن سود

با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر طلا، مدیریت دارایی خود را به طور غیر مستقیم در اختیار کارشناسان خبره بازارهای مالی قرار می‌دهید. این افراد به دلیل تجربه و دانشی که دارند، به خوبی با اصول مدیریت ریسک آشنا هستند. در نتیجه می‌توانید سرمایه خود را از خطرات احتمالی موجود در امان نگه دارید.

هر یک از صندوق‌ها معمولا گزارش‌های بازدهی سالانه خود را در مدت فعالیت در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به این ترتیب می‌توانید با بررسی سوابق عملکرد صندوق‌های فعال، بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی صندوق سرمایه گذاری طلا و مزایای استفاده از آن پرداختیم. بدون تردید سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ریسک کمتری نسبت به خرید طلا به صورت فیزیکی به دنبال دارد. توصیه مهم ما در پایان این است که حتما قبل از انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی طلا، عملکرد تمام صندوق‌های فعال در کشور را به دقت بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید بهترین صندوق را شناسایی نمایید. در کنار این موارد نباید فراموش کنید که سرمایه‌گذاری حتی در بازار مطمئنی مانند طلا نیز خالی از ریسک نیست. 

Leave A Reply

Your email address will not be published.