اخبار دنیای رمز ارزها

صفر تا صد خرید بیت کوین و سایر رمز ارزها (چگونه Bitcoin بخریم؟)

76

سال‌ها است که از زمانی که بیت کوین یک ارز دیجیتال ناشناخته بود، عبور کرده‌ایم. در سال‌های ابتدایی بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی دیدگاه بسیاری منفی نسبت به بیت کوین داشتند. برخی کارشناسان به‌صراحت بیت کوین را یک کلاهبرداری بزرگ نام نهادند. اما خیلی زود بر تمام این تحلیل‌ها مهر باطل زده شد و بیت کوین در حال حاضر به‌عنوان یک ارز دیجیتال بسیار معتبر در کشورهای دنیا به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر ایرانیان زیادی پا به بازار ارزهای دیجیتال گذاشته‌اند و برآوردها حاکی از آن است که در حال حاضر حدود 7 میلیون ایرانی سرمایه‌گذار بازار رمزارزها هستند. در این مقاله قصد داریم به یکی از مباحث پایه‌ای در خصوص بیت کوین بپردازیم؛ برای خرید بیت کوین باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟

این سؤال را دقیقاً می‌توان برای بیش از 6400 ارز دیجیتال دیگری که در بازار رمزارزها وجود دارند نیز مطرح نمود. اما واقعیت این است مراحل خرید سایر رمزارزها نیز مشابه خرید بیت کوین است؛ بنابراین در این مقاله ما صرفاً روی خرید بیت کوین تمرکز می‌کنیم. با ذکر این نکته که خرید سایر ارزهای دیجیتال نیز فرآیند مشابهی دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه بیت کوین  Bitcoin بخریم؟

خرید و فروش بیت کوین در ایران به سال‌ها قبل باز می‌گردد. در تمام این مدت دولت ایران نسبت به این قانونی بودن یا نبودن خرید بیت کوین سکوت کرده بود. اما در نهایت سال 98 با ابلاغیه قانونی وزارت صنعت استخراج، خرید و فروش بیت کوین در ایران قانونی اعلام شد. مسئله استخراج رمزارزها یک مسئله مفصلی است که در مقاله آشنایی با نحوه استخراج (ماینینگ) و استخراج‌کنندگان رمزارزها، به طور مفصل مورد بررسی قرار دادیم.

به طور کلی برای خرید بیت کوین دو راه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:  

1- خرید بیت کوین بدون واسطه صرافی‌ها

یک روش برای خرید بیت کوین وجود دارد که البته چندان رایج نیست و در برخی مواقع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش فروشندگان و خریداران بیت کوین بدون واسطه با یکدیگر ارتباط می‌گیرند و کار تبادل بیت کوین را بدون واسطه صرافی انجام می‌دهند. مزیت این روش در آن است که هیچ یک از طرفین نیازی به پرداخت کارمزد صرافی ندارند. اما ایراد جدی هم به این روش مبادله بیت کوین وارد است؛ امکان کلاهبرداری در این روش بسیار زیاد است. به همین دلیل توصیه می‌شود که ترجیحاً از این روش برای معامله ارزهای دیجیتال استفاده نشود.

2- خرید بیت کوین با واسطه صرافی‌ها

روش قبلی چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و به دلیل محدودیت‌های زیاد و همچنین بالا بودن احتمال کلاهبرداری کمتر کاربری در بازار رمزارزها، به سراغ آن می‌رود. روش اصلی که برای خرید بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از صرافی‌های آنلاین است. برای این منظور تعدادی سایت تحت عنوان صرافی در داخل و خارج از کشور وجود دارند که می‌توان برای خرید و فروش رمزارزها از آن‌ها استفاده نمود. متأسفانه به دلیل مسائل ناشی از تحریم‌ها بسیاری از صرافی‌های ایرانی برای کاربران ایرانی محدودیت ایجاد کرده‌اند. به همین دلیل برای استفاده از این صرافی‌ها باید نسبت به تغییر آی‌پی ایران اقدام نمود.

در هنگام خرید بیت کوین از یک صرافی دو حالت وجود دارد؛ در حالت اول صرافی یک بستری را فراهم می‌کند تا خریداران و فروشندگان بیت کوین در آنجا به معامله بپردازند. این روش مرسومی است که در سایر بازارهای مالی در دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبلغی به‌عنوان کارمزد صرافی در نظر گرفته می‌شود که از دو طرف یک معامله کسر می‌شود. در حالت دوم یک صرافی به‌صورت مستقیم اقدام به عرضه بیت کوین به خریداران می‌کند. این روش در حال حاضر در برخی از صرافی‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل خرید بیت کوین

در ادامه نوبت به تشریح مراحل خرید بیت کوین از یک صرافی می‌رسد. در مجموع چند اقدام ساده باید انجام شود که برخی از آن‌ها تنها یکبار انجام می‌شود. این مراحل عبارت‌اند از:

مرحله اول: انتخاب یک کیف پول مناسب

کیف پول دیجیتال ابزاری است که برای نگهداری رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درباره انواع کیف پول‌های دیجیتال در مقاله انواع کیف پول دیجیتال برای نگهداری بیت کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها به طور مفصل بحث کردیم و برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید. به طور کلی چند نوع کیف پول برای نگهداری بیت کوین وجود دارد که عبارت‌اند از:‌

1- کیف پول کاغذی: این دسته از کیف پول‌ها فناوری خاصی ندارند. افراد با پرینت گرفتن کدهایی که بعد از خرید بیت کوین نصیب‌شان می‌شود، اطلاعات خود را در روی کاغذ نگهداری می‌کنند.

2- کیف پول سخت‌افزاری: این دسته از کیف پول‌ها مشابه یک فلش هستند و اطلاعات مربوط به سکه‌های خریداری شده روی آن‌ها ذخیره می‌شود.

3- کیف پول نرم‌افزاری: این دسته از کیف پول‌ها به‌صورت نرم‌افزارهایی هستند که روی رایانه، لپ‌تاپ و موبایل نصب می‌شوند.

بحث درباره کیف پول‌ها مفصل است. اما به طور خلاصه باید اشاره کنیم که امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری بالاتر است. اما برای خرید و فروش بیت کوین بهتر است کیف پول‌های نرم‌افزاری استفاده شود و تنها زمانی که قصد نگهداری از سکه‌ها را داریم به کیف پول سخت‌افزاری منتقل می‌کنیم.

مرحله دوم: انتخاب صرافی برای خرید بیت کوین

مرحله دوم خرید بیت کوین انتخاب یک صرافی مناسب است. تعداد صرافی‌های موجود در بازار رمزارزها بسیار زیاد است. برخی از این صرافی‌ها در داخل کشور فعال هستند. در این قسمت تعدادی از معتبر‌ترین صرافی‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال برای خرید و فروش بیت کوین معرفی می‌شوند.

– صرافی بید ارز: صرافی بید ارز روی تکنولوژی بلاک‌چین متمرکز است و پرداخت وجه توسط دو طرف معاملات ارزهای دیجیتال را ضمانت می‌کند.

– صرافی رمزینکس: این صرافی در تلاش است تا با ارائه خدمات خاص جایگاه خود را در میان کاربران ایرانی بیش از پیش باز کند. از جمله این خدمات می‌توان به امنیت بالا، پشتیبانی دائمی، ارائه کیف پول اختصاصی و … اشاره نمود.

– صرافی والکس: صرافی والکس امنیت و سرعت ارائه خدمات و پشتیبانی بالایی دارد اما تنها از شش ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

صرافی‌های متعددی نیز در خارج از کشور فعالیت می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. البته مشکل استفاده از صرافی‌های خراجی، بحث تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال شده است. به همین دلیل باید توجه شود که در هنگام استفاده از این صرافی‌ها باید آی‌پی خود را تغییر دهید. نکته مهم این است که حتماً از یک آی‌پی خارجی ثابت استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است صرافی به ناگهان تصمیم بگیرد که حساب شما را برای همیشه مسدود کند و تمام دارایی‌های شما از بین برود. به هر ترتیب چند صرافی آنلاین خارجی معتبر که می‌تواند انتخاب کرد، عبارت‌اند از:

– صرافی بایننس

– صرافی کوین بیس پرو

– صرافی کراکن

– صرافی کارنسی

– صرافی کوینکس (این صرافی تحریمی روی کاربران ایرانی اعمال نکرده است)

مرحله سوم: انجام عملیات احراز هویت در صرافی

مرحله سوم خرید بیت کوین ایجاد حساب کاربری در یک صرافی و همچنین احراز هویت است. تقریباً تمام صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال فعال در ایران از یک روش برای احراز هویت کاربران استفاده می‌کنند. معمولاً از تریدر درخواست می‌شود که در قالب یک عکس تصویر خود، کارت ملی و کارت بانکی خود را در سامانه ثبت کنند. همچنین یک دستخط نوشته از کاربر خواسته می‌شود تا در آن عبارتی حاوی برخی اطلاعات مورد نیاز را یادداشت کند.

مرحله چهارم: خرید و فروش بیت کوین به‌وسیله صرافی

مرحله چهارم نیز ساده‌ترین مرحله یعنی اقدام کردن برای خرید بیت کوین است. برای این منظور باید وجه مورد نظر خود را به‌حساب کاربری‌تان واریز کنید. سپس نسبت به خرید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری که تمایل دارید، اقدام کنید. همچنین این امکان وجود دارد که خرید و فروش خود را به‌صورت مبادله ارز دیجیتال در بستر صرافی‌ها انجام دهید. پس از خرید رمزارز مورد نظر به هیچ عنوان دارایی خود را در کیف پول نرم‌افزاری نگهداری نکنید. حتماً آن را به کیف پول سخت‌افزاری منتقل کنید تا امنیت آن به طور کامل تأمین شود. به این ترتیب نحوه خرید بیت کوین در صرافی‌های آنلاین به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت.

آیا کارمزدهای صرافی‌های مختلف برای خرید بیت کوین یکسان است؟

اساساً صرافی‌های بازار رمزارزها زیر نظر سازمان یا نهاد خاصی فعالیت نمی‌کنند. به همین دلیل ضوابط کاری یکسانی بر آن‌ها حاکم نیست و هرکدام بنا بر سیاست‌های تیم توسعه‌دهنده قوانینی را وضع می‌کند. این دقیقاً برخلاف کارگزاری‌های بورس ایران است که کارمزد معاملاتی ثابتی را از کاربران دریافت می‌کنند. در صرافی‌های ارز دیجیتال، کارمزد یک ابزار رقابتی در اختیار صرافی‌ها است. به این صورت که صرافی‌ها با ارائه پیشنهادات قیمتی کمتر در خصوص کارمزد معاملات سعی می‌کنند کاربران بیشتری را به سمت خود جلب کنند.

کلام پایانی

آنچه لازم بود در خصوص خرید بیت کوین بدانید، به طور مفصل در این مقاله بررسی شد. همان‌طور که اشاره کردیم، خرید سایز رمزارزها نیز تقریباً مشابه بیت کوین است. مراحل یک تا سه خرید بیت کوین که در این مقاله مورد اشاره قرار گرفت، فقط یک‌بار انجام می‌شود و پس از آن دیگر نیازی به تکرار این مراحل نیست.

فینوتیپس خود را موظف می‌داند که در کنار تمام ایرانیانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی از جمله بورس، ارزهای دیجیتال و فارکس را دارند، حضور داشته باشد. ما در فینوتیپس نگاهی جامع به این بازارها می‌اندازیم و در تلاش هستیم تا هر آن چیزی که برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق در بازار نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهیم. برای گفتگو با شما نیز در کلاب‌هاوس حضور داریم. علاوه بر پادکست‌های آموزشی که در کلاب‌هاوس به طور منظم در اختیار مخاطبان گرامی قرار می‌دهیم، برای پاسخ‌گویی به سؤالات احتمالی شما در زمینه بازارهای مالی نیز آماده هستیم. فینوتیپس یک پایگاه نوآورانه برای ارتقای سطح سواد مالی در جامعه ایرانی است.

Leave A Reply

Your email address will not be published.