اخبار دنیای رمز ارزها

مقایسه اتریوم و فانتوم؛ نبرد بلاک چین‌ها برای برتری

18

اتریوم و فانتوم هر دو پلتفرم‌های محاسباتی توزیع شده مبتنی بر بلاک چین منبع باز هستند. در حالی که شباهت‌هایی بین این دو وجود دارد، در چند زمینه کلیدی با هم تفاوت دارند.

تفاوت اصلی بین اتریوم و فانتوم در نوع الگوریتم مورد استفاده برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، در شبکه‌های مربوط است. اتریوم از فرآیند استخراج اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، در حالی که فانتوم از نسخه بهبود یافته PoW به نام Practical Byzantine Fault Tolerance) PBFT) استفاده می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود فانتوم سریع‌تر و کارآمدتر از اتریوم باشد، زیرا برای مکانیسم توافقی خود به هزینه و انرژی کمتری نیاز دارد. علاوه بر این، PBFT با شناسایی عوامل مخرب در شبکه، تحمل خطای بهتری نسبت به PoW ارائه دهد.

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین این دو پلتفرم، قابلیت ذخیره سازی اطلاعات آنهاست. اتریوم از بلاک چین استفاده می‌کند که تمام تراکنش های شبکه خود را هر ۱۰ ثانيه یک‌بار ثبت می‌کند و در این بازه زمانی، داده‌ها را ضبط می‌کند. در مقابل، فانتوم از بلاک چین استفاده نمی‌کند، بلکه به یک سیستم پایگاه داده توزیع شده متکی است، که مقیاس‌پذیری و امنیت بالاتری را در مقایسه با پایگاه داده‌های معمولی یا بلاک چین‌های سنتی دارد. علاوه بر این، از آنجایی که فانتوم مانند اتریوم به ماینرها نیاز ندارد، هزینه تراکنش‌ کمتری دارد. پروتکل اجماع پیشرفته در فانتوم نیز باعث امنیت بیشتر نسبت به اتریوم شده‌ است.

بررسی اجمالی اتریوم؛ ملکه ارزهای دیجیتال

بررسی اجمالی اتریوم؛ ملکه ارزهای دیجیتال

اتریوم یک پلتفرم بلاک چین عمومی و منبع باز است که امکان توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. همچنین، مجموعه‌ای از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد و استقرار قراردادهای هوشمند در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این ابزارها اسکریپت‌هایی هستند که در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند و قوانین از پیش تعیین‌شده را اجرا می‌کنند. 

فانتوم چیست؟

فانتوم یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که توسط تیمی که توسعه دهنده اتریوم بوده‌اند، ساخته شده است. این برنامه طوری طراحی شده که از اتریوم امن‌تر و کارآمدتر باشد و شرکتها را قادر می‌سازد تا برنامه‌های غیرمتمرکزی با مقیاس پذیری و توان عملیاتی بالا ایجاد کنند. در مقایسه با اتریوم، فانتوم دارای سرعت تراکنش بیشتر، توان عملیاتی بالاتر و هزینه کمتر برای اجرای تراکنش است. به‌علاوه، این ویژگی معیارهای حفظ حریم خصوصی بهبود یافته را با استفاده از اثبات دانش صفر و پروتکل‌های محاسباتی چند جانبه ایمن برای ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها دارد.

از زمان ایجاد فانتوم در سال ۲۰۱۹، این رمز ارز توسط بسیاری از شرکت‌های پیشرو جهان در زمینه های مختلف،‌ از جمله خدمات مالی، فناوری، مراقبت‌های بهداشتی، بازاریابی دیجیتال و بازی، تایید شده است. برخلاف سایر بلاک چین‌ها، فانتوم نیازی به ملزم کردن کاربران برای نگهداری مقادیر زیادی ارز دیجیتال ندارد. چون، همه تراکنش‌ها را خارج از زنجیره در شبکه خود پردازش می‌شوند. این ویژگی ریسک را نیز کاهش می دهد و در عین حال، سرعت اجرای سریع‌تری را نسبت به بلاک چین‌های سنتی فراهم می‌کند.

اتریوم یا فانتوم؟ چه کسی در مسابقه قیمت و کارایی برنده می‌شود؟

هزینه و کارایی از مهمترین معیارهای مقایسه اتریوم و فانتوم هستند. اتریوم و فانتوم از نظر این دو معیار دارای تفاوت‌های زیر هستند:

اتریوم یا فانتوم؟ چه کسی در مسابقه قیمت و کارایی برنده می‌شود؟

  • از نظر هزینه، کارکرد اتریوم بسیار گران‌تر از فانتوم است. این ویژگی به این دلیل است که ماینرها را ملزم به پردازش تراکنش‌ها و در نهایت، منجر به کارمزد تراکنش‌های بالاتر می‌شود.
  • اتریوم به فضای ذخیره سازی برای بلاک چین خود نیاز دارد در حالی که فانتوم فقط داده‌ها را در یک پایگاه داده توزیع شده ذخیره می‌کند. صرفه‌جویی در هزینه، به تنهایی باعث می شود فانتوم از نظر هزینه‌های عملیاتی بسیار ارزان‌تر از اتریوم باشد.
  • اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند که گاهی اوقات می‌تواند کند و ناکارآمد باشد. درحالیکه، فانتوم از یک الگوریتم اجماع پیشرفته به نام «اثبات سهام» استفاده می‌کند که در پردازش تراکنش‌ها در مقایسه با PoW بسیار سریع‌تر و کارآمدتر است.

طبق بررسی هزینه و کارایی این دو پلتفرم، واضح است که فانتوم مزایای قابل توجهی نسبت به اتریوم دارد.

بررسی مزایا و معایب غول‌های بلاک‌چین‌

از مزایای اتریوم در مقایسه با فانتوم می‌توان به پایگاه کاربری بسیار بزرگتر، نقدینگی بیشتر و شفافیت بیشتر آن اشاره کرد. فناوری بلاک چین اتریوم هم منبع باز و هم غیرمتمرکز است، به این معنی که توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شود. این ویژگی، امکان افزایش امنیت و همچنین توانایی کاربران برای توسعه برنامه‌های کاربردی خود را فراهم می‌کند. علاوه بر این، اتریوم دارای طیف گسترده ای از توکن ها است، که میتوانند برای اهداف مختلف از جمله پرداخت های دیجیتال، قراردادهای هوشمند و فروش توکن استفاده شوند. در نهایت، اتریوم دارای یک زبان برنامه نویسی داخلی به نام Solidity است که ایجاد قراردادهای پیچیده در شبکه بلاک چین را آسان تر می کند.

از سوی دیگر، فانتوم چندین مزیت را نسبت به اتریوم ارائه می‌کند، مانند مقیاس‌پذیری بهبود یافته و زمان تراکنش سریع‌تر. پروتکل فانتوم از تکنیک های اشتراک گذاری استفاده می کند که به کاهش اندازه بلوک کمک می کند و در عین حال امکان انجام سریع تراکنش ها را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، فانتوم همچنین ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی مانند اثبات دانش صفر را ارائه می‌کند، که از داده‌های کاربران در برابر مشاهده یا دسترسی اشخاص دیگر، بدون رضایت آنها، محافظت می‌کند. پلتفرم فانتوم  شامل پشتیبانی از عملکردهای پیشرفته قراردادهای هوشمند، مانند کیف پول‌های چند امضایی و مبادلات ریز، است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد بدون افشای هیچ گونه اطلاعات شخصی در مورد خود یا طرف مقابلشان، دارایی‌های کریپتو را با ایمنی بالا معامله کنند.

همچنین، اتریوم از نظر پشتیبانی از زبان قرارداد هوشمند، انعطاف پذیری بیشتری ارائه می دهد. این ویژگی امکان ایجاد زبان سفارشی را برای کاربران فراهم می‌کند.

در نهایت، در حالی که هر دو پلتفرم مزایای مقیاس پذیری مشابهی را برای شبکه های خود ارائه می دهند و سرعت تراکنش ها بین آنها قابل مقایسه است. کارمزد تراکنش‌های اتریوم کمتر از هزینه‌های مربوط به فانتوم است.

اتریوم در مقابل فانتوم؛ چه کسی برنده می‌شود؟

اتریوم در مقابل فانتوم؛ چه کسی برنده می‌شود؟

اتریوم و فانتوم هر دو پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین هستند که ویژگی های مختلفی را ارائه می‌دهند. اتریوم یک پلتفرم منبع باز و عمومی است که کاربران را قادر می‌سازد تا برنامه های غیرمتمرکز (DApps) توسعه دهند. همچنین، از قراردادهای هوشمند و توکن‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر، فانتوم یک پلتفرم بلاک چین خصوصی است، که برای موارد استفاده سازمانی طراحی شده است. این ویژگی های حفظ حریم خصوصی پیشرفته مانند اثبات دانش صفر و فناوری های محاسباتی چند جانبه ایمن را ارائه می دهد. 

از نظر مقیاس‌پذیری، به دلیل الگوریتم‌های اجماع به‌خوبی طراحی‌شده‌ای که توسط هر پلتفرم استفاده می‌شود، توان عملیاتی بالا برای هر دو پلتفرم را امکان‌پذیر کرده است. اتریوم به الگوریتم اجماع اثبات کار خود متکی است، در حالی که فانتوم از یک مدل اجماع ترکیبی متشکل از الگوریتم‌های اثبات سهام و تحمل خطای بیزانس (RBFT) برای بهبود عملکرد از نظر سرعت و امنیت استفاده می‌کند.

اتریوم و فانتوم؛ انتخاب با شما

به طور کلی، اتریوم و فانتوم ویژگی‌های منحصر به فردی برای نیازهای مختلف در فضای بلاک چین ارائه می‌دهند. اما در نهایت، به ترجیح کاربر هنگام انتخاب بین این دو پلتفرم عالی بستگی دارد. زیرا، هر دو راهکارهای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قانع کننده‌ای برای مشکلات مختلف در استفاده از بلاک چین در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.