اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی پروتکل Flow Dapper؛ تحلیل فاندامنتال و آشنایی با رمزارز Flow

22

توکن‌های NFT به عنوان یکی از پرچمداران فناوری در بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌روند. با ابداع توکن‌های غیر مثلی عملا بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به مالکیت فردی در بستر پروژه‌های غیر متمرکز مبتنی بر بلاکچین برطرف شد. در این بین شبکه‌های مختلفی نیز برای ایجاد و معامله توکن‌های غیر مثلی ایجاد شده‌اند. یکی از پروژه‌های فلو (Flow) است که کاربران می‌توانند هر چیزی از تابلوهای هنری گرفته تا موسیقی و بلیط‌های رویدادهای خود را به توکن NFT تبدیل کرده و برای فروش در دسترس عموم قرار دهند. در ادامه قصد داریم به تحلیل این پروژه و توکن اختصاصی آن یعنی رمزارز Flow بپردازیم. با ما همراه باشید.

پلتفرم Flow چیست؟

فلو یک اکوسیستم غیر متمرکز مبتنی بر بلاکچین است که به دنبال ایجاد بستری تعاملی برای ایجاد و معامله توکن‌های غیر مثلی است. پلتفرم Flow تلاش می‌کند که شرایط را برای تراکنش‌های سریع و ارزان‌تر فراهم آورد. بسیاری از سازندگان، توسعه دهندگان و کاربران توکن‌های NFT در برنامه‌های غیر متمرکز مختلف از جمله مخاطبان این پلتفرم هستند. در بین برنامه‌های مختلفی که برای خرید و فروش توکن‌های غیر مثلی فعالیت می‌کنند، فلو جایگاه ویژه‌ای دارد و رونق آن می‌تواند نقش کلیدی در پیشرفت این دسته از توکن‌ها داشته باشد.

شبکه Flow قراردادهای هوشمند قابل ارتقا را نیز به توسعه دهندگان برنامه‌های غیر متمرکز ارائه می‌دهد. زبان برنامه نویسی مورد استفاده در این شبکه برای ایجاد برنامه‌های غیر متمرکز و توکن‌های غیر مثلی، کادنس (Cadence) نام دارد. برای جلوگیری از ایجاد تراکم و افزایش هزینه‌های تراکنش‌ها در این شبکه نیز از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

ایده ایجاد پلتفرم فلو از کجا شکل گرفت؟

تیم توسعه دهنده بلاک چین فلو همان توسعه دهندگان بازی بلاک چینی معروف کریپتو کیتیز (Crypto Kitties) هستند. بازی CryptoKitties در بستر شبکه اتریوم راه‌اندازی و مدیریت می‌شد. این برنامه غیر متمرکز در ردیف نخستن بازی‌های محبوب بلاکچینی به شمار می‌رود که استقبال بی‌نظیری نیز از آن به عمل آمد. همین موضوع باعث شده که در سال 2017 به یکباره تعداد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم افزایش قابل توجهی پیدا کند.

این موضوع اختلالات جدی بر سر راه رشد بازی CryptoKitties ایجاد کرد. اعضای شرکت دیپر لبز (Dapper Labs) متوجه نقطه ضعف اتریوم در میزبانی از بازی‌های بلاکچینی پرطرفدار شدند. به همین دلیل تصمیم گرفتند تا بلاکچین اختصاصی خود را راه‌اندازی کنند. در طراحی این بلاک چین نیز اولویت بکارگیری فناوری‌های نو به منظور برطرف کردن مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم بود.

جالب است بدانید مدیرعامل شرکت دیپر لبز یک فرد ایرانی به نام روها قره گوزلو است. نتیجه تلاش‌های این تیم ایجاد بلاکچین Flow بود. امکان راه‌اندازی انواع و اقسام بازی‌های بلاک چینی به همراه توکن‌های غیر مثلی در بستر این بلاکچین بدون هیچ گونه مشکلی ناشی از مقیاس‌پذیری فراهم است.

ایده ایجاد پلتفرم فلو از کجا شکل گرفت؟

چه چیزی پلتفرم Flow را منحصربه‌فرد می‌کند؟

مهم‌ترین ارزش ارائه شده از سوی بلاک چین فلو این است که برنامه‌ها و بازی‌های بلاکچینی بدون مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری قابل راه‌اندازی و بهره‌برداری هستند. تراکنش‌ها در این شبکه به دلیل تعداد زیاد نودهای اعتبارسنج با سرعت بالایی پردازش شده و همچنین هزینه گس (Gas) آن‌ها نیز کم است.

در کنار آن از کادنس به عنوان یک زبان برنامه نویسی ساده در راه‌اندازی قراردادهای هوشمند فلو استفاده می‌شود که ضمن ایجاد فضایی امن، قابلیت ارتقا را نیز به خوبی فراهم می‌کند. این ویژگی بسیار مهمی است که مسیر توسعه پلتفرم فلو را در آینده نیز فراهم می‌کند.

ارز دیجیتال فلو چیست؟

مرسوم است که هر پروژه بلاک چین برای مدیریت تراکنش‌های خود از یک توکن اختصاصی استفاده می‌کند. ارز دیجیتال فلو به عنوان اختصاصی پلتفرم Flow شناخته می‌شود. شما در جایگاه توسعه‌دهنده برای راه‌اندازی بازی‌ها و توکن‌های NFT باید کارمزدهای لازم را در قالب این توکن پرداخت کنید. همچنین کاربران فلو برای پرداخت هزینه‌های درون برنامه‌های غیر متمرکز و خرید و فروش توکن‌های NFT باید از رمز ارز FLOW استفاده کنند.

پلتفرم فلو یک کیف پول رسمی با نام Flow Wallet منتشر کرده است که برای نگهداری از دارایی خود می‌توانید از آن استفاده کنید. یکی دیگر از کیف پول‌های مناسب برای این منظور Dapper است که توسط تیم فلو راه‌اندازی شدده است. در کنار آن‌ها می‌توانید از کیف پول لجر نیز به عنوان والت سخت افزاری مطمئن برای نگهداری این دارایی خود در بلندمدت استفاده کنید.

ارز دیجیتال فلو چیست؟

نگاهی به وضعیت فعلی بلاکچین Flow

برای خرید ارز دیجیتال Flow می‌توانید به معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله کوکوین، هیوبی گلوبال، کوینکس، یونی سواپ و … مراجعه کنید. جالب است بدانید که در زمان نگارش این مقاله بیش از 8000 توسعه دهنده در قالب 1000 پروژه فعال در بستر بلاکچین فلو مشغول به کار هستند.

همچنین مجموع کیف پول‌هایی که ارز دیجیتال Flow در آن‌ها وجود دارد، از 14 میلیون فراتر رفته است. به طور میانگین تعداد تراکنش‌های این رمز ارز نیز از 2 میلیون مبادله بیشتر شده است. مجموع تعداد نودهای اعتبارسنج فعال در بلاک چین فلو نیز بالاتر از 400 تاست.

شرایط برای ارز دیجیتال Flow در سال 2022 مانند سایر رمزارزهای بازار کریپتوکارنسی چندان مساعد نیست. این ارز دیجیتال پس از دوران رشد باشکوه در سال 2021 که از محدوده 8 تا 40 دلار ادامه پیدا کرد، وارد فاز نزولی شد. این روند تا به امروز که در ماه‌های پایانی سال 2022 به سر می‌بریم، ادامه داشته است به طوری که امروز توکن فلو با حدود 1.12 دلار خرید و فروش می‌شود. در عین حال بیش از 1 میلیارد توکن Flow در بازار عرضه شده است که با ارزش بازار بیش از 1.5 میلیارد دلار در جایگاه 36 بین سایر رمزارزها قرار دارد.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی و ارزیابی بلاک چین فلو و توکن اختصاصی آن یعنی ارز دیجیتال FLOW پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید، این پلتفرم رابطه تنگاتنگی با توکن‌های NFT دارد. بنابراین طبیعی است که قیمت رمزارز فلو نیز وابستگی بسیار زیادی به میزان رونق توکن‌های غیر مثلی داشته باشد. اگر نسبت به آینده بلندمدت توکن‌های NFT امیدوار هستید، سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال فلو به عنوان گزینه‌ای جذاب پیش روی شما قرار دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از خرید FLOW حتما درباره ماهیت و آینده توکن‌های غیر مثلی بیشتر مطالعه کنید. 

Leave A Reply

Your email address will not be published.