اخبار دنیای رمز ارزها

بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین چیست؟

100

بهار امسال برای نخستین‌بار بود که در یک روز حجم نقدینگی جابه‌جا شده در بازار ارزهای دیجیتال از بورس ایران فراتر رفت. مفهوم این جمله این است که بازار ارزهای دیجیتال خیلی سریع‌تر از آن چیزی که انتظار می‌رفت در جامعه ایرانی جای پای محکمی برای خود دست‌وپا کرده است. تعداد فعالان ایرانی بازار رمز ارزها هم طبق آمارهای موجود از 7 میلیون نفر عبور کرده است. جریان نسبتاً پرشتاب ورود افراد جدید به بازار ارزهای دیجیتال در تمام دنیا برقرار است. اما به نظر می‌رسد شتاب این روند در کشور ما بیشتر از سایر کشورها است. ورود افراد تازه‌وارد به بازار ارزهای دیجیتال سوالات متعددی را در زمینه‌های مختلف برای آن‌ها به وجود آورده است. یکی از این مسائل که همواره بحث پیرامون آن در بازار داغ است، انتخاب بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است.

اهمیت این سؤال از این جهت است که افراد باید دارایی‌های دیجیتال خود را در یک کیف پول دیجیتال ذخیره کنند؛ بنابراین مسئله امنیت کیف پول بسیار مهم است. در ادامه به معرفی بهترین کیف پول‌های بیت کوین از نوع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌پردازیم تا با امن‌‌ترین کیف پول‌ها آشنا شوید. همچنین در انتها چند نکته مهم در خصوص انتخاب و استفاده از کیف پول دیجیتال اشاره می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید.

کیف پول دیجیتال نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری به‌صورت آنلاین هستند و معمولاً برای خرید و فروش‌های روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از کیف پول‌ها برای نگهداری طولانی‌مدت بیت کوین مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ چراکه آنلاین بودن آن‌ها زمینه را برای دسترسی افراد مهاجم مهیا می‌کند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

کیف پول دیجیتال دسکتاپ

یک نوع از کیف پول‌های دیجیتال هستند که روی رایانه یا لپ‌تاپ نصب می‌شوند. این کیف پول‌ها نیز به‌صورت آنلاین و با اتصال به اینترنت کار می‌کنند. البته امنیت کیف پول دیجیتال دسکتاپ در مقایسه با کیف پول موبایل بالاتر است. اما باز هم برای نگهداری طولانی‌مدت سکه‌ها، استفاده از این نوع کیف پول‌ها توصیه نمی‌شود.

کیف پول موبایلی

کیف پول‌های موبایلی در بین فعالان بازار رمز ارزها محبوبیت بسیار زیادی دارند؛ چراکه این کیف پول‌ها مانند یک اپلیکیشن موبایل به‌راحتی در تلفن همراه هوشمند نصب شده و همواره در دسترس افراد قرار دارند. کارکردن با کیف پول موبایلی در کمترین زمان ممکن امکان‌پذیر است و خیلی راحت می‌توان برای جابه‌جایی بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال از این کیف پول بهره‌برداری نمود.

بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین از نوع نرم‌افزاری

در ادامه به چند مورد از بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین از نوع نرم‌افزاری اشاره می‌کنیم:

1- کیف پول اکسدوس (Exodus Wallet)

یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های دیجیتال موجود در بازار است که از سال 2015 عرضه شده و به سبب امنیت نسبتاً بالایی که دارد، مشهور شده است. در ابتدا تنها نسخه دسکتاپ این کیف پول موجود بود اما در حال حاضر نسخه‌های اندروید و iOS این کیف پول نیز عرضه شده است. علاوه بر بیت کوین حدود 100 سکه و توکن دیگر در این کیف پول پشتیبانی می‌گردد.

توجه داشته باشید که برای استفاده از این کیف پول نباید با IP ایرانی وارد شوید؛ چراکه آی پی‌های ایرانی در این کیف پول مسدود شده است. اما با تغییر آی‌پی می‌توانید به‌راحتی وارد آن شوید و به مدیریت دارایی خود بپردازید. رابط کاربری این کیف پول نیز در عین زیبایی به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر طراحی شده است. البته یکی از ایراداتی که کارشناسان به این کیف پول وارد می‌دانند، متن‌باز نبودن آن است.

2- کیف پول موبایل مای‌سلیوم (Mycelium)

کیف پول مای‌سلیوم از این جهت در ردیف بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین قرار گرفته است که سازگاری بسیار خوبی با کیف پول‌های سخت‌افزاری دارد. این کیف پول نیز فقط برای موبایل و در قالب دو نسخه اندروید و iOS به‌صورت رایگان عرضه می‌شود. رابط کاربری این کیف پول نیاز به تقویت دارد؛ چراکه در مقایسه با سایر کیف پول‌ها مقداری ضعیف‌تر است؛ اما این کیف پول از ضریب امنیت بسیار خوبی برخوردار است.

3- کیف پول دیجیتال الکتروم (Electrum Wallet)

در انواع سیستم‌عامل‌های لینوکس، ویندوز، مک و اندروید می‌توانید این کیف پول حرفه‌ای را نصب کنید. الکتروم قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و معمولاً حرفه‌ای‌های فعال در بازار رمز ارزها، از الکتروم استفاده می‌کنند. بیش از 10 سال از زمان عرضه این کیف پول متن‌باز در بازار بیت کوین سپری شده است. بین نسخه اندروید و دسکتاپ این کیف پول تفاوت‌هایی وجود دارد.

نسخه دسکتاپ آن از قابلیت‌های بالایی برخوردار است ولی نسخه اندروید آن ساده‌تر طراحی شده است. امکانات فراوانی برای مدیریت دارایی در این کیف پول قرار دارد. دلیل این که توصیه نمی‌شود افراد تازه‌کار این کیف پول را برای کارکردن انتخاب کنند، همین مسئله است که به یکباره با منوها و ابزارهای متعددی روبه‌رو می‌شوند که موجب سردرگمی آن‌ها خواهد شد.

4- کیف پول دیجیتال تراست والت (Trust Wallet)

یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری بیت کوین، تراست ولت است که صرافی مشهور بایننس آن را عرضه نموده است. در مجموعه بیش از 142 ارز دیجیتال و توکن توسط این کیف پول پشتیبانی می‌شود و در دو نسخه اندروید و iOS و به‌صورت کاملاً رایگان در دسترس است. معمولاً به کاربرانی که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند، توصیه می‌شود از تراست والت استفاده کنند؛ چون از رابط کاربری بسیار ساده‌ای برخوردار است.

می‌توان ادعا کرد که بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین از نوع نرم‌افزاری، تراست والت است. این نرم‌افزار کلیدهای خصوصی را روی دستگاه شما ذخیره می‌کند. توسعه‌دهندگان این کیف پول تلاش کرده‌اند تا با درنظرگرفتن امکاناتی از قبیل گذرواژه، ورود با اثر انگشت، تشخیص هویت کاربر با چهره و پشتیبان‌گیری از اطلاعات، سطح امنیت کیف پول تراست والت را به طور قابل توجهی افزایش دهند. هنوز نسخه دسکتاپ کیف پول تراست والت عرضه نشده است و تنها نسخه موبایل آن در دسترس است.

5- کیف پول تحت وب بلاک‌چین (Blockchain.com)

یکی دیگر از بهترین کیف پول‌های بیت کوین، کیف پول تحت وب بلاک‌چین است که علاوه بر بیت کوین از چند ارز دیجیتال دیگر از قبیل اتریوم، تتر و استلار نیز پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که از نام این کیف پول مشخص است، کاملاً تحت وب است و نسخه موبایل آن منتشر نشده است. اگر قصد استفاده از کیف پول‌های تحت وب را دارید، کیف پول بلاک‌چین با سابقه بسیار زیاد و همچنین بالاترین سطح امنیت در حال حاضر در دسترس است. کارکردن با این کیف پول هم بسیار آسان است.

6- کیف پول موبایل بیت کوین والت (Bitcoin Wallet)

بیت کوین والت در سال 2013 عرضه شد و به‌نوعی کیف پول تخصصی بیت کوین به شمار می‌رود و هیچ ارز دیجیتال دیگری را پشتیبانی نمی‌کند. رابط کاربری ساده و همه‌فهم این کیف پول موجب شده است که در ردیف بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین قرار بگیرد. این کیف پول در حال حاضر تنها نسخه اندروید دارد. پشتیبان‌گیری از اطلاعات کیف پول یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که باید حتماً انجام شود. در این بین توسعه‌دهندگان کیف پول بیت کوین والت، فرآیند پشتیبان‌گیری از کیف پول خود را بسیار راحت کرده‌اند. نکته مهم دیگر اینکه بیت کوین والت نیز متن‌باز بوده و از امنیت نسبتاً بالایی برخوردار است.

7- کیف پول بلو والت (BlueWallet)

کیف پول بلو والت در سال 2020 توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کرد و توانست در ردیف بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین قرار بگیرد. این کیف پول در حال حاضر فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند و دارای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS است. یکی از ویژگی‌های انحصاری که در این کیف پول در دسترس است، پشتیبانی آن از شبکه لایتنینگ است. همچنین طراحی کیف پول بلو والت به‌صورت متن‌باز است. رابط کاربری این کیف پول بسیار آسان است و کسانی که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند و قصد خرید و فروش بیت کوین را دارند، می‌توانند از بلو والت استفاده کنند. کیف پول بلو والت فقط نسخه موبایل دارد و هنوز نسخه دسکتاپ آن منتشر نشده است.

کیف پول دیجیتال سخت‌افزاری

کیف پول دیجیتال سخت‌افزاری به‌عنوان دسته‌ای دیگر از انواع کیف پول‌های رمز ارزها به‌شمار می‌رود که در بیشتر موارد ظاهری شبیه به فلش مموری دارد. برای نقل و انتقال سکه از این نوع کیف پول‌ها نیاز به اتصال اینترنت وجود دارد اما این دسته از کیف پول‌ها به‌صورت آفلاین از دارایی‌های شما نگهداری می‌کنند؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد که کمتر در معرض خطر حملات هکرها قرار دارند. از این رو کیف پول دیجیتال سخت‌افزاری برای نگهداری سکه‌ها در مدت‌زمان طولانی گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین از نوع سخت‌افزاری

بسیاری از تریدها این سؤال را مطرح می‌کنند که بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین از نوع سخت‌افزاری کدام است؟ در ادامه دو مورد از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین که در حال حاضر می‌توان از آن‌ها استفاده نمود، عبارت‌اند از:

1- کیف پول لجر (Ledger)

کیف پول دیجیتال لجر یکی دیگر از پرطرف‌دارترین کیف پول‌های دیجیتال است که در بازار عرضه می‌شود و مدل‌های مختلفی با ظرفیت‌های گوناگون دارد. این کیف پول توسط یک شرکت فرانسوی تولید می‌شود که در نوع به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده این دسته از کیف پول‌ها به شمار می‌رود. نکته امنیتی بسیار مهم در خصوص این کیف پول، نگهداری از کلیدهای خصوصی به‌صورت آفلاین است. به‌این‌ترتیب شانس هکرها برای نفوذ به این کیف پول و دسترسی به دارای تقریباً صفر است. کیف پول‌های شرکت لجر دارای گواهینامه سطح اول امنیت یا CSPN است و از تیم توسعه‌دهنده بسیار پیگیر و قدرتمندی برخوردار است.

همان‌طور که اشاره شد، شرکت لجر چندین مدل کیف پول سخت‌افزاری تولید و روانه بازار می‌کند. بهترین و مطمئن‌ترین مدل کیف پول لجر، به نام لجر نانو اس (Ledger Nano S) شناخته می‌شود. قیمت این کیف پول در حال حاضر چیزی در حدود 60 دلار است که در بازار ایران نیز قابل دسترسی می‌باشد. از نظر قیمت نیز در مقایسه با سایر کیف پول‌های مطرح بیت کوین، نسبتاً ارزان‌تر است.

شرکت لجر به‌عنوان تولید کننده بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین از نوع سخت‌افزاری، یک مدل پیشرفته‌تر از کیف پول‌های سخت‌افزاری به نام نانو ایکس (Nano X) را تولید کرده است که دارای امکانات جانبی خوبی نظیر بلوتوث، باتری و صفحه نمایش بهتر دارد. اما از نظر امنیتی در مقایسه با کیف پول نانو اس، در یک سطح است. قیمت این کیف پول چیزی در حدود 120 دلار است.

2- کیف پول دیجیتال ترزور (Trezor Wallet)

انتخاب نخست بسیاری از تریدرها برای نگهداری طولانی‌مدت سکه‌هایشان در سال‌های اولیه ابداع این کیف پول‌ها، ترزور بود که از سطح امنیت بسیار بالایی برخوردار است. این شرکت به‌عنوان اولین سازنده کیف پول‌های سخت‌افزاری به شمار می‌رود که در کشور جمهوری چک فعالیت می‌کند. البته بعد از گذشت چند سال و عرضه کیف پول‌هایی مانند لجر از محبوبیت کیف پول ترزور کاسته شد.

بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین برند ترزور، مدل ترزور وان (Trezor One) است که قیمتش معادل 59 دلار است. البته مدل‌های جدیدی نیز عرضه شده است که از امکانات جانبی بیشتری برخوردار هستند اما از نظر امنیت در یک سطح قرار دارند. این نوع کیف پول‌ها کلید خصوصی را به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کنند. نکته مثبت دیگر در خصوص کیف پول ترزور این است که علاوه بر بیت کوین، از بیش از 1000 سکه و توکن دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. برخی کاربران در خصوص این کیف پول انتقاداتی را وارد کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به بدنه ضعیف اشاره نمود.

چند نکته مهم در خصوص کیف پول دیجیتال

تا اینجا چند مورد از بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین را معرفی کردیم. در این قسمت لازم است به چند نکته مهم در خصوص استفاده از کیف پول‌های دیجیتال اشاره کنیم:

– در صورت پاک شدن کیف پول بیت کوین، تمام دارایی شما از بین می‌رود؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که حتماً پس از نصب و ایجاد کیف پول خود، نسبت به پشتیبان‌گیری آن اقدام کنید.

– معمولاً ایجاد حساب کاربری در کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان است و هیچ هزینه‌ای بابت آن از کاربران دریافت نمی‌شود.

– در خرید کیف پول‌های سخت‌افزاری حتماً از فروشگاه‌های معتبر سفارش خود را تهیه کنید تا نسبت به صحت عملکرد کیف پول اطمینان حاصل کنید.

– در نگهداری از کلیدهای خصوصی کیف پول خود حتماً نهایت دقت را داشته باشید تا دیگران به آن‌ها دسترسی نداشته باشند.

– لزومی ندارد که تنها از یک کیف پول دیجیتال استفاده کنید. بلکه معمولاً تریدرها از یک کیف پول سخت‌افزاری برای نگهداری طولانی‌‌مدت دارایی خود و از یک یا چند کیف پول دیجیتال برای معاملات روزانه‌شان استفاده می‌کنند.

کلام پایانی

با بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین آشنا شدیم. نکته اساسی که در انتخاب کیف پول و در ارائه مقاله حاضر مورد نظر ما بود، امنیت بالای کیف پول‌ها است. یک کیف پول هرچقدر هم که رابط کاربری خوبی داشته باشد ولی از امنیت بالایی برخوردار نباشد، قطعاً ارزش استفاده ندارد. برای انتخاب کیف پول مورد نظر خود از بین لیستی که در مقاله اشاره کردیم، حتماً به نظرات سایر فعالان بازار رمز ارزها نیز رجوع کنید و با مشاهده نظرات آن‌ها در نهایت بهترین کیف پول برای نگهداری بیت کوین را انتخاب کنید.

فینوتیپس پایگاه نوآورانه برای رصد بازارهای مالی از بورس ایران تا ارزهای دیجیتال است. در فینوتیپس تنها قرار نیست ما سخن بگوییم؛ بلکه بستری برای تعامل ایجاد کرده‌ایم تا ما هم از شما یاد بگیریم. در جلسات آموزشی فینوتیپس در کلاب‌هاوس شرکت کنید تا با گفتگوی باهم سواد مالی خود را ارتقا دهیم. منتظر دیدار شما هستیم.

Leave A Reply

Your email address will not be published.