اخبار دنیای رمز ارزها

مدیریت سرمایه چیست؟ راهکارهای مدیریت سرمایه خوب

99

سرمایه‌گذاری یک از فعالیت‌های مهم اقتصادی هر فرد در طول زندگی‌اش به شمار می‌رود. فرقی نمی‌کند که این سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی انجام می‌شود یا با خرید کالا؛ سرمایه‌گذاران در وهله اول به دنبال حفظ سرمایه خود و در ادامه به دنبال کسب سود از محل سرمایه‌گذاری خود هستند. اما یک چالش مهم پیش روی سرمایه‌گذاران وجود دارد؛ سرمایه‌گذاری در کدام بازارها تصمیم عاقلانه‌ای است؟ این سؤال مهمی است که برای پاسخ‌دادن به آن باید درک درستی از مفهوم مدیریت سرمایه داشت. واقعیت این است که افراد مبتنی بر دیدگاه‌های متفاوتی که دارند، استراتژی‌های معاملاتی مختلف را انتخاب می‌کنند؛ اما برای آنکه بتوانند به‌خوبی از سرمایه خود حراست کنند، باید به‌خوبی بدانند که مدیریت سرمایه چیست و چگونه باید ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل رساند. در ادامه نگاهی به راهکارهای مدیریت سرمایه خوب می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

نگاهی به دلایل اهمیت مدیریت سرمایه

ذات بازارهای مالی توأم با ریسک است. تقریباً هیچ سرمایه‌گذاری مطمئن و بدون ریسکی نمی‌توان پیدا کرد. اما تمام تلاش سرمایه‌گذاران این است که کاری کنند تا گزند کمتری به سرمایه آن‌ها برسد. انتخاب گزینه‌های مطمئن‌تر برای سرمایه‌گذاری یکی از راهکارهای مدیریت سرمایه خوب است که لازمه این انتخاب آگاهی و شناخت مناسب از ظرفیت بازارهای مالی مختلف است.

اصلاً مهم نیست که شما می‌خواهید در بورس، فارکس یا بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید یا خیر. هر فردی در زندگی خود با موقعیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم مواجه می‌شود و باید به‌خوبی بتواند این فرصت‌ها را مدیریت کند. اساساً افراد برای ضرر کردن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؛ بنابراین باید به‌خوبی با راه‌های حفاظت از سرمایه‌شان آشنا باشند. از این جهت یادگیری اصول مدیریت سرمایه اهمیت بسیار زیادی دارد.

منظور از مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت سرمایه به مجموعه اقداماتی که گفته می‌شود که نه‌تنها برای حفظ ارزش سرمایه بلکه برای افزایش آن نیز انجام می‌شود. نمی‌توان یک شیوه کلی را برای مدیریت سرمایه معرفی کرد؛ چراکه راهکارهای مدیریت سرمایه خوب رابطه تنگاتنگی با شخص سرمایه‌گذار دارد. عواملی مانند سن، میزان سرمایه، اهداف سرمایه‌گذاری، میزان ریسک‌پذیری، زمان و … به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌ها در زمینه تعیین استراتژی مدیریت سرمایه به شمار می‌روند.

نکته مهم در خصوص اهداف مدیریت سرمایه این است که در وهله اول تمرکز آن روی حفظ دارایی افراد است و در ادامه به دنبال کسب سود از محل سرمایه‌گذاری است. با این رویکرد در ادامه راهکارهای مدیریت سرمایه خوب را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدیریت سرمایه تحت تاثیر چه فاکتورهایی انجام می‌شود؟

همان‌طور که اشاره کردیم فرمول واحدی برای مدیریت سرمایه وجود ندارد. اما در حالت کلی چند شاخص و فاکتور اثرگذار در مدیریت سرمایه موفق مطرح است که عبارت‌اند از:

– ریسک سرمایه‌گذاری

– بازده سرمایه

– نسبت بازده به ریسک سرمایه

– حجم معاملات در حوزه سرمایه‌گذاری

معمولاً قبل از آنکه افراد در یک حوزه‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، باید بررسی‌های لازم را در خصوص موارد چهارگانه فوق به‌دقت انجام دهند. با بررسی این چهار مورد می‌توان به تصویر درستی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری دست پیدا کرد و همچنین نقاط مناسب ورود و خروج از سرمایه‌گذاری را تشخیص داد. البته فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که بسته به شرایط هر فرد می‌تواند به موارد فوق افزوده شود.

راهکارهای مدیریت سرمایه خوب چیست؟

در این قسمت لازم است تا به چند مورد از برترین راهکارهای مدیریت سرمایه خوب بپردازیم تا به‌صورت عملیاتی با شیوه‌های مدیریت سرمایه آشنا شویم. این موارد عبارت‌اند از:‌

آگاهی مناسب از بازار هدف سرمایه‌گذاری

آنچه در وهله اول برای هر سرمایه‌گذاری مهم است، شناخت کافی و تسلط بر بازار هدف سرمایه‌گذاری است. به‌عنوان‌مثال شما نمی‌توانید وارد بازار بورس اوراق بهادار شوید ولی هیچ شناختی از مؤلفه‌های حاکم بر بازار نداشته باشید. در این صورت هیچ شانسی برای کسب سود و حفاظت از سرمایه خود نخواهید داشت؛ بنابراین در گام اول باید دانش خود را در خصوص بازار هدف مطلوبتان تا حد مناسبی افزایش دهید.

تعریف استراتژی معاملاتی شخصی

هیچ فرد موفقی را در بازارهای مالی نمی‌توانید بیابید که مبتنی بر استراتژی معاملاتی دیگران به موفقیت دست پیدا کرده باشد. قطعاً باید از استراتژی‌های افراد موفق در بازار الهام گرفت اما در نهایت باید استراتژی معاملاتی شخصی خود را طراحی کنید تا بتوانید مبتنی بر آن سبد سرمایه خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. تعیین استراتژی معاملاتی پس از طی‌کردن مرحله قبل صورت می‌گیرد. البته هر سرمایه‌گذار می‌تواند در هر برهه‌ای از زمان نسبت به تغییر یا اصلاح استراتژی معاملاتی شخصی خود اقدام کند و نباید خود را اسیر یک سیستم ثابت کند.

سرمایه‌گذاری کار افراد احساساتی نیست

روحیه افراد در موفقیت یا شکست سرمایه‌گذاری آن‌ها بسیار اثرگذار است. در سرمایه‌گذاری نقاط عطفی وجود دارد که انسان باید بتواند به‌خوبی خود و احساساتش را کنترل کند. سرمایه‌گذارانی که با کوچک‌تری نوسانات قیمت در بازار تصمیمات لحظه‌ای اتخاذ می‌کنند، قطعاً نمی‌توانند تجربه موفقی از سرمایه‌گذاری برای خود رقم بزنند. همچنین صبر یک گوهر گران‌بها در اختیار هر سرمایه‌گذار است که باید به‌خوبی از آن استفاده کند.

پایبندی به تصمیمات

معمولاً یکی از اقداماتی که قبل از سرمایه‌گذاری باید انجام داد، این است که حد سود و ضرر را به‌دقت تعیین نمود. یکی از راهکارهای مدیریت سرمایه خوب، پایبندی به حد سود و ضرر است. پایبندی به حد سود و ضرر نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن رفتار سرمایه‌گذار است. طمع کردن مهم‌ترین مانع در جلوگیری از پایبندی افراد به حد سود و ضرر است و یک سرمایه‌گذار باید بتواند به‌خوبی این خصلت منفی را در خود مدیریت کند.

ایجاد سبد سرمایه‌گذاری

یک سرمایه‌گذار هوشمند کسی است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارد و با ایجاد یک پرتفوی و متنوع از مجموعه‌ای از دارایی‌ها، ضریب اطمینان سرمایه‌گذاری خود را تا حد زیادی بالا می‌برد. به این ترتیب ریسک سیستماتیک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند و امکان حفاظت از سرمایه و کسب سود بیشتر برای سرمایه‌گذار مهیا می‌شود.

مدیریت سرمایه در سه سبد

در راستای راهکارهای مدیریت سرمایه خوب که در بالا اشاره کردیم، معمولاً می‌توان سرمایه‌گذاری مطمئن را در سه سبد طبقه‌بندی نمود که عبارت‌اند از:

1- سبد امنیت

در سبد امنیت سرمایه‌گذاری روی جاهایی صورت می‌گیرد که سود کمتری دارد ولی امنیت سرمایه‌گذاری بسیار بالا است. به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت که ماهانه یک سود مشخصی به شما می‌دهد، یک سرمایه‌گذاری تقریباً بدون ریسک با امنیت بالا است. معمولاً 30 درصد سرمایه را افراد در سبد امنیت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

2- سبد رشد

سبد رشد، مربوط به سرمایه‌گذاری است که همراه با ریسک بیشتری است. در این نوع سرمایه‌گذاری افراد با پذیرش ریسک بیشتر به دنبال کسب سود بیشتر هستند. معمولاً توصیه می‌شود 70 درصد سرمایه را به سبد رشد اختصاص دهید.

3- سبد رؤیا

در سرمایه‌گذاری سبد امنیت و رشد، سودهای مختلفی عاید سرمایه‌گذار می‌شود. در این حالت افراد می‌توانند بخشی از سود حاصل از محل این سرمایه‌گذاری‌های خود را به سبدی تحت عنوان سبد رؤیا منتقل کنند. در سبد رؤیا افراد به دنبال استفاده از سود حاصل سرمایه‌گذاری خود هستند. به این ترتیب انگیزه آن‌ها برای سرمایه‌گذاری ارتقا پیدا می‌کند و در نتیجه اثرات سرمایه‌گذاری را در زندگی خود مشاهده می‌کنند.

تاملی درباره مفهوم مدیریت ریسک

وقتی صحبت از کلمه ریسک می‌شود، افراد بیشتر به یاد بعد منفی آن می‌شوند. اما واقعیت این است که ریسک موقعیتی است که خطر و سود در کنار یکدیگر به طور توامان وجود دارد. در واقع ریسک‌کردن به معنای خریدن احتمال خطر به جان برای دستیابی به سود است. هیچ فرصت سرمایه‌گذاری بدون ریسکی در حال حاضر وجود ندارد و با توجه به موقعیت آن از ریسک کم و زیادی برخوردار هستند. با مدیریت ریسک می‌توان امنیت سرمایه‌گذاری را تا حد بسیار زیادی افزایش داد.

چند نکته کاربردی در زمینه مدیریت سرمایه خوب

در کنارهای راهکارهای مدیریت سرمایه خوب که در بالا اشاره کردیم، لازم است در اینجا به چند نکته تکمیلی برای مدیریت سرمایه خوب اشاره کنیم تا شناخت بیشتری از این مسئله برای افراد حاصل شود.

– ریسک و بازده مورد انتظار در هر سرمایه‌گذاری باید قبل از ورود مشخص شود و ارزش این دو نسبت به هم سنجیده شود.

– معمولاً توصیه می‌شود که حداکثر مقدار مجاز نسبت بازده به ریسک را برابر یک در نظر بگیرید. در غیر این صورت وارد معامله بسیار پرخطری می‌شوید.

– فریب معاملات اهرمی که در فارکس پیش روی شما است را نخورید. چراکه باید ریسک بسیار بیشتری را نیز برای این منظور بپذیرید.

– سعی کنید نقش احساسات و عواطف شخصی در معاملات خود را در سرمایه‌گذاری‌هایتان به حداقل برسانید.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که مدیریت سرمایه چیست و همچنین راهکارهای مدیریت سرمایه خوب را نیز مورد بررسی قرار دادیم. سرمایه‌گذاری و ریسک دو مقوله کاملاً درهم‌تنیده هستند و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد. بلکه باید سعی کرد با افزایش آگاهی و دانش تخصصی ریسک سرمایه‌گذاری را حتی‌الامکان کاهش داد.

فینوتیپس یک پایگاه نوآورانه و تخصصی در زمینه بازارهای مالی است که سعی در رصد اخبار و ارائه آموزش‌های مفید برای فعالیت در بازارهای مختلف از بورس تا بازار ارزهای دیجیتال دارد. ما در کلاب‌هاوس جلسات دوره‌ای منظم برگزار می‌کنیم تا در کنار یکدیگر آداب معامله کردن در بازارهای مختلف را بیاموزیم.

Leave A Reply

Your email address will not be published.