اخبار دنیای رمز ارزها

نحوه خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران (راهنمای گام به گام)

81

کسانی که قصد دارند به‌تازگی فعالیت خود را در بورس ایران آغاز کنند، این سؤال را مطرح می‌کنند که چگونه وارد بورس شویم. برای شروع فعالیت در بورس ایران نیاز به اخذ کد بورسی وجود دارد که با پشت سر گذاشتن دو مرحله قابل انجام است. پس از آن با انتخاب کارگزاری آنلاین می‌توان نسبت به خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران اقدام نمود. در ادامه راهنمای جامع و گام‌به‌گام برای خرید و فروش سهام را بررسی می‌کنیم.

برای خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران چه مراحلی را باید طی کرد؟

به‌طورکلی برای خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران باید 6 مرحله زیر را پشت سر گذاشت که دو مرحله اولی تنها یکبار برای همیشه انجام می‌شوند.

۱- دریافت کد بورسی

هر فرد اعم از افراد حقیقی یا حقوقی برای ورود به بازار سرمایه و خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران، باید دارای کد بورسی منحصر‌به‌فرد خود باشد. این کد در واقع مانند شناسنامه فرد در بازار به شمار می‌رود. برای این منظور سامانه‌ای تحت عنوان سامانه جامع اطلاعات مشتریان توسط شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجود در نظر گرفته شده است. ثبت‌نام در سامانه سجام شامل دو مرحله است؛ مرحله اول ثبت اطلاعات هویتی افراد در سایت سجام به نشانی sejam.ir است. مرحله دوم نیز شامل احراز هویت افراد است.

۲- ثبت‌نام در سامانه سجام

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سجام توسط شرکت مرکزی سپرده‌گذاری اوراق بهادار در سال 1388 به‌منظور تسهیل فرآیند دریافت کد بورسی و تجمیع اطلاعات فعالان بازار بورس ایران راه‌اندازی شد. برای ثبت‌نام در سامانه سجام باید وارد سایت sejam.ir شوید. در صفحه اصلی سایت مجموعه‌ای از گزینه‌ها پیش روی شما قرار دارد. با انتخاب گزینه ثبت‌نام در سجام وارد بخش ثبت‌نام خواهید شد. در ابتدا نیاز است تا شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره تلفن وارد شده باید به نام خود فرد متقاضی دریافت کد بورسی باشد. پس از آن کد تاییدی به همان شماره همراه پیامک می‌شود. با وارد کردن آن می‌توانید وارد فرآیند ثبت‌نام در سامانه شوید.

در ادامه مجموعه‌ای از فرم‌های اطلاعاتی پیش روی شما قرار می‌گیرد که باید یک‌به‌یک نسبت به تکمیل کردن آن‌ها اقدام کنید. این فرم‌ها اطلاعات هویتی، تحصیلات، ارتباطاتی، حساب بانکی، شغلی و مالی فرد متقاضی دریافت کد بورسی را شامل می‌شوند. در کامل کردن این اطلاعات سعی کنید نسبت به صحت مندرجات اطمینان حاصل کنید و بعدها دچار مشکل نشوید. در انتها یک پیامک حاوی کد پیگیری 10 رقمی برای شما ارسال می‌گردد. باید این کد را تا پایان مرحله احراز هویت نگهداری کنید.

۳- احراز هویت

در ادامه به‌منظور صحت‌سنجی اطلاعات وارد شده باید احراز هویت از فرد متقاضی صورت بگیرد. در واقع برای خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران باید هویت افراد حقیقی یا حقوقی به طور کامل مشخص شود. در حال حاضر دو روش حضوری و غیرحضوری برای احراز هویت وجود دارد. در این قسمت به طور مختصر هر دو روش احراز هویت را مورد بررسی قرار می‌دهیم

۴- احراز هویت حضوری

برای احراز هویت حضوری باید با دردست‌داشتن مدارک هویتی از قبیل شناسنامه و کارت ملی به همراه کد تأیید ده رقمی ثبت‌نام اولیه به مراکز احراز هویت سجام مراجعه کنید. برای آگاهی از لیست مراکز احراز هویت می‌توانید به نشانی profilesejam.csdiran.ir مراجعه کنید. در این سایت با وارد کردن استان و شهر محل زندگی خود می‌توانید لیست مراکز احراز هویت سجام را مشاهده کنید و برای احراز هویت به یکی از این مراکز مراجعه کنید.

۵- احراز هویت غیرحضوری

از سال 1399 این امکان فراهم شده است که افراد بتوانند کار احراز هویت سجام را به‌صورت غیرحضوری انجام دهند. برای این منظور درگاه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که با مراجعه به سایت www.sejam.ir/fa/ElectronicAuthentication می‌توانید از آن‌ها اطلاع حاصل کنید. برای احراز هویت غیرحضوری فرآیند استعلام تصویر و سایر اطلاعات موجود در سامانه‌های رسمی کشور مانند سازمان ثبت احوال طی می‌شود. برای احراز هویت الکترونیکی نیاز به تلفن همراه هوشمند دارید.

اصلی‌ترین مرحله احراز هویت الکترونیک، تهیه یک ویدیو زنده سلفی از چهره است که مطابق با پروتکل‌هایی که در سامانه‌های مربوطه اعلام می‌شود، صورت می‌پذیرد. همچنین باید توجه داشته باشید که مرحله احراز هویت به‌صورت حضوری یا غیرحضوری با اخذ کارمزد انجام می‌شود.

پس از طی‌کردن موفقیت‌آمیز دو مرحله فوق، کد بورسی شما صادر می‌شود از طریق پیامک به اطلاع شما می‌رسد. در ادامه با انتخاب یک کارگزاری مناسب می‌توانید خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران را آغاز کنید.

۶- افتتاح حساب کاربری در یک کارگزاری آنلاین

کارگزاری‌های بورس درگاه‌هایی برای خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران به‌صورت آنلاین هستند که زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کنند. پس از اخذ کد بورسی باید نسبت به افتتاح حساب کاربری در یک کارگزاری آنلاین اقدام کنید. هریک از این کارگزاری‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که در انتخاب کارگزاری مناسب باید مورد توجه قرار گیرند. در انتخاب کارگزاری علاوه بر بررسی سایت کارگزاری‌های مختلف باید چندین فاکتور اساسی را در نظر داشته باشید:

1- پشتیبانی یک کارگزاری باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

2- نظرات سایر کاربران یک کارگزاری را در انتخاب خود حتماً در نظر داشته باشید.

3- رابط کاربری کارگزاری‌ها برای صفحه معاملات آنلاین باید در عین جامع بودن، ساده و همه‌فهم باشد.

4- آموزش‌های لازم برای نحوه استفاده از صفحه معاملات کارگزاری باید ارائه شده باشد.

در ادامه با انتخاب یک کارگزاری مناسب و ثبت‌نام در آن تمام اقدامات زمینه‌ای لازم برای خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران را انجام داده‌اید و دیگر قادر به شروع فعالیت خود هستید.

۷- واریز وجه به‌حساب کاربری در کارگزاری

با طی‌کردن مراحل اول و دوم همه چیز برای شروع فعالیت شما در بورس ایران مهیا است. پس از ورود به‌حساب کاربری خود در کارگزاری آنلاین، بید نسبت به واریز وجه برای خرید سهام اقدام کنید. این کار به‌راحتی و توسط درگاه بانکی موجود در سایت کارگزاری‌های آنلاین قابل انجام است.

۸- جستجوی نماد بورسی سهام شرکت مورد نظر

در ادامه نوبت به خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران می‌رسد. باید توجه داشته باشید که در بورس ایران سهام هر شرکت با یک نماد اختصاصی شناخته می‌شود. برای خرید و فروش سهام هر شرکت باید ابتدا نماد آن را جستجو کنید و سپس نسبت به خرید آن اقدام نمایید. نماد هر شرکت را می‌توانید در سایت TSETMC.COM مشاهده کنید.

۹- ثبت سفارش خرید یا فروش سهم

در ادامه با انتخاب نماد سهام شرکت مورد نظر یک پنجره جدید برای شما به نمایش در می‌آید که بسته به نوع کارگزاری ممکن است کمی متفاوت باشد. در این پنجره باید اطلاعاتی در خصوص تعداد سهم و همچنین قیمت خرید یا فروش سهم مورد نظر را وارد کنید. همچنین به‌صورت لحظه‌ای قادر هستید که قیمت فعلی سهام شرکت را نیز مشاهده کنید و بر مبنای آن سفارش خود را ثبت کنید.

۱۰- انجام سفارش و واریز یا برداشت وجه

در مرحله آخر پس از ثبت سفارش خرید یا فروش باید منتظر بمانید تا سفارش شما کامل شود و معامله صورت بگیرد. باید توجه داشته باشید که هر معامله خرید یا فروش با درصدی کارمزد همراه است که از وجه واریزی به‌حساب کاربری در کارگزاری کم می‌شود. اگر قصد برداشت وجه از حساب کاربری خود را داشته باشید، باید در سایت کارگزاری درخواست خود را ثبت کنید. معمولاً در یک روز کاری بعد از ثبت درخواست وجه مورد نظر به‌حساب بانکی شما منتقل می‌شود.

مهم‌ترین مرحله خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران چیست؟

با مراحل خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران آشنا شدیم. اما واقعیت این است که مهم‌ترین مرحله برای فعالیت در بورس، هیچ‌کدام از مراحل شش‌گانه فوق نیست. آموزش به‌عنوان رکن اصلی فعالیت در بازارهای مالی به شمار می‌رود. هر معامله‌گر برای کسب موفقیت در بازار بورس باید در سه حوزه زیر آموزش ببیند:‌

1- تحلیل تکنیکال: تحلیل تکنیکال علم نمودارخوانی است که از دل آن با استفاده از تحلیل روند قیمت سهام در گذشته، پیش‌بین نسبت به آینده به دست می‌آید.

2- تحلیل بنیادی: در تحلیل بنیادی به کمک ابزارهای گوناگون به دنبال کشف ارزش ذاتی واقعی یک سهام هستیم. به‌این‌ترتیب می‌توان میزان ارزندگی فعالی قیمت یک سهام را تشخیص داد.

3- روانشناسی بازار:‌ روانشناسی بازار هم ابزاری برای تحلیل رفتار سایر معامله‌گران حاضر در بازار است.

کلام پایانی

در این مقاله با مراحل خرید و فروش سهام در بازار بورس ایران آشنا شدیم. به‌جز دو مرحله اول که شاید کمی زمان‌بر باشد، سایر مراحل خرید و فروش سهام به‌راحتی قابل انجام است. همچنین نکته مهم در خصوص مرحله دوم وجود دارد؛ امکان تغییر کارگزاری آنلاین وجود دارد و این‌طور نیست که پس از یکبار انتخاب کارگزاری دیگر نتوان آن را تغییر داد.

فینوتیپس یک بستر تعاملی برای پوشش اخبار به‌روز و آموزش بازارهای مالی مختلف اعم از بورس ایران، فارکس و ارزهای دیجیتال است. ما در فینوتیپس به دنبال یادگرفتن و یاددادن معامله‌گری هستیم. بیایید در کنار هم در این بستر نوآورانه تبدیل‌شدن به معامله‌گرانی حرفه‌ای را تمرین کنیم.

Leave A Reply

Your email address will not be published.