اخبار دنیای رمز ارزها

صندوق های قابل معامله (ETF)؛ معرفی، مزایا و نحوه کار با این صندوق‌ها

142

قیمت ارزهای دیجیتال روزبه‌روز در حال افزایش است و افراد زیادی دوست دارند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در این میان اشخاص حقوقی یا افراد محتاط همیشه ترسیده‌اند که مبادا مالکیت این سرمایه دچار مشکل شود. صندوق ETF یک راهکار برای این دسته از اشخاص است تا بتوانند از سودهای کلان بازار رمزارزها جا نمانند.

صندوق ETF چیست؟

صندوقETF  مخفف عبارت Exchange-traded fund به معنای صندوق قابل معامله است. داستان پیدایش این صندوق‌ها از بازارهای بورسی شروع شد. در این صندوق‌ها یک یا چند دارایی وجود دارد و افراد می‌توانند با خرید بخشی از صندوق (سهام صندوق) مالک بخشی از دارایی‌های آن شوند. خرید و فروش سهام صندوق قابل معامله از طریق بورس انجام می‌شود و برای دارایی‌های مهم و شناخته‌شده مثل طلا، نفت، فلزات گران‌بها و … صندوق‌های مختلف ایجاد شده است.

با استفاده از این صندوق‌ها نیازی به خرید مستقیم کالای مورد نظر نیست. برای مثال اگر شما قصد سرمایه‌گذاری روی طلا داشته باشید باید با چالش محل نگهداری طلا و تامین امنیت آن کنار بیایید. اما صندوق‌های ETF امنیت بسیار بالایی دارند و تمام سرمایه در حساب بورسی شما قابل مدیریت خواهد بود.

ETF بیت کوین چیست؟

از سال‌ها پیش اشخاص حقوقی و سرمایه‌گذاران کلان انتقادهای زیادی را پیرامون سرمایه‌گذاری روی بیت کوین مطرح می‌کردند. معمولا این افراد از نحوه مالکیت و مدیریت این دارایی رضایت نداشتند و از همین جهت خرید بیت کوین را امری پرخطر می‌دانستند. راهکارهای مختلفی برای این مشکل بیان شد اما شاید بتوان بهترین راهکار را صندوق ETF بیت کوین دانست. در این صندوق‌ها حجم مشخصی از بیت کوین وجود خواهد داشت و کاربران می‌توانند سهام آن را از طریق بورس خریداری کنند. با این کار دیگر مشکلات مالکیتی وجود ندارد و نیازی به داشتن حساب کاربری در صرافی یا نصب کیف پول نیست. سهام صندوق ETF بیت کوین از طریق حساب بورسی مدیریت می‌شود و یک دارایی رسمی محسوب خواهد شد.

انواع صندوق ETF بیت کوین

برای بیت کوین می‌توان دو نوع صندوق قابل معامله بورسی در نظر گرفت تا سهام‌داران بتوانند خریدشان را انجام دهند.

  •         صندوق فیزیکی: این صندوق با بیت کوین واقعی کار می‌کند. مشکل اصلی این صندوق نحوه نگهداری از حجم زیاد بیت کوین خواهد بود.
  •         صندوق فیوچرز: این صندوق از قراردادهای فیوچرز (Futures) پشتیبانی خواهد کرد. درحقیقت پشتوانه این صندوق بیت کوین واقعی نیست. قیمت این صندوق مطابق با قیمت بیت کوین تعیین خواهد شد اما بیت کوین واقعی جای خودش را به قراردادهای آتی یا فیوچرز داده است. صندوق‌های ETF بیت کوین که در بورس آمریکا ارائه می‌شود از همین نوع هستند.

مزایای خرید سهام صندوق ETF بیت کوین چیست؟

پرسش اولی که در مورد این صندوق‌ها مطرح می‌شود آن است که چرا خودِ بیت کوین را نخریم و سهام صندوق را خریداری کنیم. در ادامه دلایلی که خرید از صندوق ETF را توجیه می‌کند را برای شما بیان خواهیم کرد.

رسمیت قانونی

صندوق قابل معامله یک دارایی رسمی محسوب می‌شود. همان طور که ذکر شد مهمترین چالش سازمان‌های بزرگ و اشخاص حقوقی تعیین وضعیت مالیکت بیت کوین است. حتی افرادی که سرمایه زیادی دارند نیز همیشه نسبت به قطعی بودن مالکیت این رمزارز شک و تردیدهایی داشته‌اند. بنابراین این صندوق‌ها کمک خواهد کرد تا این نگرانی رفع شود.

سهولت سرمایه‌گذاری و خرید بیت کوین

اگر به طور معمول بخواهید بیت کوین خریداری کنید باید یک صرافی معتبر پیدا کنید، اطلاعات خود را در اختیار این صرافی قرار دهید، با فرایندهای ترید صرافی آشنا شوید و نسبت به خرید بیت کوین اقدام کنید. با استفاده از صندوق قابل معامله شما به‌راحتی مثل سایر سهام بورسی، نسبت به خرید سهمی از صندوق ETF بیت کوین نیز اقدام می‌کنید. امنیت سازمان‌های بورسی به‌مراتب بیشتر از صرافی‌ها است و همچنین سرمایه کاربر در چند نهاد مختلف پخش نمی‌شود. بدین ترتیب مدیریت آن راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

تخفیف یا معافیت مالیاتی

دولت‌های مختلف قوانین خاص خود را در بخش مالیات دارند اما در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته صندوق قابل معامله سرمایه‌ای معاف از مالیات محسوب می‌شود یا دارای تخفیف‌های قابل توجه است. سازمان‌هایی که سرمایه کلانی دارند و یا اشخاص ثروتمند، ترجیح می‌دهند تا حد امکان از ایجاد تنش با سازمان‌های مالیاتی دوری کنند و از همین جهت خرید بیت کوین از طریق صندوق ETF را مناسب می‌دانند.

چالش‌های خرید بیت کوین از طریق صندوق ETF

با وجود مزایای منحصر به فرد، صندوق‌های قابل معامله بورسی بیت کوین می‌توانند معایبی نیز داشته باشند.

تمرکزگرایی

بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال ظهور کردند تا تمرکززدایی کنند و کنترل سیستم‌های پرداخت‌ را برای نهادهای مربوطه غیرممکن کنند. با استفاده از صندوق ETF به‌مرور بیت کوین تبدیل به یک دارایی رسمی می‌شود و به انحصار اَبَرثروتمندان درخواهد آمد. به این ترتیب دیگر یک دارایی مستقل نخواهد بود و می‌تواند اهرمی برای سودآوری بیشتر سرمایه‌داران شود.

فورک‌های بیت کوین

هر سال فورک‌ها مختلفی از بیت کوین ارائه می‌شود که ممکن است برخی از آن‌ها مورد استقبال قرار بگیرد. این یک مسئله جدید نیست و قبلا نیز بیت کوین انشعاب‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متفاوتی داشته است. حال سوال اینجاست در صورت ایجاد فورک جدید، بیت کوین‌های صندوق ETF چه واکنشی در قبال آن خواهند داشت و کدام مسیر را برای ادامه راه انتخاب می‌کنند؟

احتمالا انتخاب فورک بر عهده مدیریت صندوق باشد و با استفاده از رای‌گیری شاید بتوان تا حدودی رضایت اکثریت را بدست آورد اما همیشه بخشی با تصمیم مدیریت مخالف خواهند بود. در این حالت این افراد یا باید سرمایه خود را بفروشند و به صندوق دیگری کوچ کنند یا با تصمیم جمع کنار بیایند.

بیت کوین یک سرمایه حقیقی نیست

اگر شخصی در بورس سهامی از یک شرکت را خریداری کند یعنی بخشی از ثروت شرکت متعلق به اوست. این بخش هر چقدر هم کم باشد قابل اندازه‌گیری فیزیکی و حقیقی است. در مورد بیت کوین این قانون صادق نیست و به‌راحتی نمی‌توان سهم هر شخص از یک بیت کوین را مشخص کرد. در واقع این قانون بورس خلاف ماهیت بیت کوین است.

جمع‌بندی

صندوق ETF بیت کوین راهی جدید برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو است. گرچه هنوز این پروژه در مراحل ابتدایی است و نتوانسته گسترش زیادی را تجربه کند، اما به نظر می‌رسد بتواند توجه بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌داران را به خود جلب کند. کمتر کسی وجود دارد که از کنار شانس خرید بیت کوین به‌سادگی عبور کند اما هر شخصی بنا بر موقعیتش باید برای چالش‌های این خرید و نگهداری از سرمایه راه‌حل‌هایی پیدا کند. صندوق‌های ETF بیت کوین احتمالا بهترین راه‌حل اشخاص حقوقی خواهد بود.

1 Comment
  1. M says

    سلام وقت بخیر
    من در هات بیت در بخش etf صندق aave 5l لانگ رو خریده بودم اما نمیدونم چرا موقعی که قیمت بالا رفت کل پولم با سودش نبود و فقط ۲۵ دلار مونده بود تهش درصورتی که کل پول با سودش رو خودشون برداشته بودن. خیلیا تو اینترنت به همین مشکل خوردن و میگفتن که از طریق این صندقها کلاهبرداری میشه لطفا اگر دراین مورد اطلاعات دارید بگین تا بقیه ضرر نکنن.ممنون

Leave A Reply

Your email address will not be published.