اخبار دنیای رمز ارزها

آشنایی و تحلیل بنیادین رمز ارز بیت کوین Bitcoin

62

بیت کوین را به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال می‌شناسند. ارز دیجیتالی که وقتی در سال 2009 برای نخستین‌بار عرضه شد، کمتر کارشناس اقتصادی بود که شرایط امروزی آن را به تصویر بکشد. هرکس که می‌خواهد در بازار رمز ارزها فعالیت کند، حتی کسانی که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم روی بیت کوین را ندارند، باید به‌خوبی این ارز دیجیتال را بشناسند؛ چراکه به‌نوعی بازار ارزهای دیجیتال از Bitcoin آغاز شده است و سایر ارزها به‌نوعی با الهام گرفتن از بیت کوین طراحی شده‌اند. از آن گذشته بیت کوین بیشترین میزان نقدینگی در بازار را به خود اختصاص می‌دهد و به طور آشکاری روی جریان نقدینگی در بازار اثرگذار است. در ادامه به تحلیل بنیادین رمز ارز بیت کوین Bitcoin می‌پردازیم.

معرفی مختصر بیت کوین Bitcoin

همه چیز از آنجا شروع شد که ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین به دنبال ایجاد یک بستر جدید برای تبادلات مالی در دنیا بود که مشکلات شبکه مالی سنتی را نداشته باشد. در سیستم سنتی، تبادلات مالی کاملاً زیر نظر یک نهاد ثالث صورت می‌گیرد. بانک‌های مرکزی به طور کامل تراکنش‌های مالی در دنیا را کنترل می‌کنند. این سیستم علاوه بر مزایایی که دارد، مشکلات جدی نیز به بار می‌آورد. در این بین بلاک‌چین بیت کوین یک شبکه همتا به همتا را ایجاد می‌کند که بدون نیاز به هیچ‌گونه شخص یا نهاد ثالثی مبادلات بین افراد در آن صورت می‌گیرد.

در چند سال گذشته ارزش رمز ارز بیت کوین افزایش بسیاری داشته است و روزبه‌روز سرمایه‌گذاران آن نیز بیشتر از قبل شده‌اند. اگر به قیمت گذشته و امروز بیت کوین نگاه کنید، متوجه تغییر چند هزار دلاری می‌شوید. همچنان که بیت کوین با افزایش حجم بازار و ارزش همراه است، شرکت‌ها و دفاتر خدماتی زیادی در پی پشتیبانی از بیت کوین به‌عنوان یک روش پرداخت هستند. بیت کوین هیچ کنترل‌کننده‌ای ندارد و این کاربران آن هستند که آن را کنترل می‌کنند؛ بنابراین تا زمانی که اقبال عمومی نسبت به آن وجود داشته باشد، این ارز دیجیتال با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.

سرمایه‌گذاری در بیت کوین چه مزایا و خطراتی به همراه دارد؟

تا اینجا معرفی مختصری از بیت کوین داشتیم. اما موضوع اصلی ما در این مقاله بررسی جوانب و موضوعات مختلف پیرامون بیت کوین نیست. نگاه ما در این مقاله تحلیلی از جنس مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی بیت کوین است. سرمایه‌گذاری روی Bitcoin نیز مانند تمام فرصت‌های دیگر سرمایه‌گذاری، مزایا و معایبی دارد که قبل از ورود به آن باید به طور مفصل نسبت به آن آگاهی پیدا کنیم. با این دید قصد داریم تا لیستی از فرصت‌ها و تهدید‌هایی که در سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال متوجه ما می‌شود را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

بیت کوین به هیچ عنوان تحت کنترل نهاد متمرکزی نیست

بیت کوین زیر نظر هیچ دولت یا نهادی مانند بانک‌ها اداره نمی‌شود و این مسئله یک ظرفیت بزرگ برای حذف نهادهای واسطه مانند بانک‌ها در تراکنش‌ها است. همچنین بسیاری از کشورهایی که در حال حاضر مورد تحریم قرار می‌گیرند، می‌توانند از بیت کوین برای دورزدن تحریم‌ها استفاده کنند.

تراکنش‌ها در بستر بلاک‌چین بیت کوین کارمزد کمی دارند

تراکنش‌های مرتبط با بیت کوین معمولاً هزینه کمتری در مقایسه با تراکنش‌های معمول در سیستم بانکی دارد و این مورد استقبال کاربران بازار رمز ارزها قرار گرفته است.

سرعت تراکنش‌ها در بلاک‌چین بیت بسیار بالاتر از سیستم سنتی است

برای هر تراکنش در بیت کوین یک بلاک در بلاک‌چین در نظر گرفته می‌شود. یک تراکنش زمانی تأیید می‌شود که بلاک تکمیل شود. در حال حاضر هر بلاک در مدت‌زمان حدود 10 دقیقه تکمیل می‌شود. این در مقایسه با انتقال پول در نظام بانکی که بعضاً ممکن است تا چند روز طول بکشد، زمان ناچیزی است.

در عین شفافیت، به مسئله حریم خصوصی کاربران اهمیت داده می‌شود

بلاک‌چین بیت کوین در عیان شفافیت به‌خوبی از حریم خصوصی کاربران حراست می‌کند. بلاک‌چین بیت کوین به‌صورت متن‌باز طراحی شده است و امکان مشاهده تراکنش‌ها برای عموم فعالان بازار وجود دارد. اما به هیچ عنوان نمی‌توان پی به هویت واقعی خریداران یا فروشندگانی که در بازار فعالیت می‌کنند، پی برد.

بیت کوین ماهیت ضد تورمی دارد

تعداد سکه‌های بیت کوین که قابلیت استخراج دارند، 21 میلیون است. این دقیقاً برخلاف سیستم ارز فیات است که در آن اختیار چاپ پول با دولت‌ها و بانک‌های مرکزی است و به همین دلیل با چاپ پول بی‌رویه تورم‌های عظیمی در اقتصاد کشورهای مختلف خلق می‌شود که بعضاً ظرفیت نابود کردن اقتصاد یک کشور را دارند. اما استخراج بیت کوین یک روز به پایان می‌رسد و دیگر هیچ سکه جدیدی به تعداد بیت کوین‌های موجود افزوده نمی‌شود.

بیت کوین، قابلیت نقدشوندگی به تمام ارزهای دیجیتال دنیا را دارد

وقتی روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید از یک موضوع مهم آسوده‌خاطر باشید. سرمایه شما در زمان فروش بیت کوین به‌راحتی به هر ارز موجود در دنیا از دلار گرفته تا ریال قابل تبدیل است. این قابلیت بسیار مهمی به شمار می‌رود که در بسیاری از بازارهای مالی دیگر در دسترس قرار ندارد.

بیت کوین از محبوبیت بالایی بین مردم دنیا برخوردار است

واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هر سرمایه‌گذاری، میزان اقبال عمومی است. هرچقدر که عوامل بنیادی در خرید و فروش دارایی‌ها اهمیت دارند، به همان اندازه مسائل روانی نیز دخیل هستند. بخش بزرگی از موفقیت‌های بیت کوین تا به امروز ناشی از اقبال عمومی به این ارز دیجیتال بوده است. تا زمانی که این میزان محبوبیت برای بیت کوین وجود دارد، می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

بیت کوین نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه می‌کند

میزان نوسانات قیمتی که در بازار رمز ارزها به وقوع می‌پیوندد، در کمتر بازار مالی دیگری قابل مشاهده است. در این بازار ممکن است کمتر از چند ساعت به ‌یکباره ثروت شما چند برابر شود و همچنین امکان دارد در همین مدت‌زمان بخش قابل توجهی از سرمایه شما از بین برود. اگر نگاهی به نوسانات قیمت بیت کوین از زمان عرضه تا به امروز بیندازید، این نکته مهم را به‌خوبی متوجه خواهید شد؛ بنابراین برای سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال حتماً باید این نکته را در نظر بگیرید.

سرمایه‌گذاری در بیت کوین نیاز به دانش تخصصی بالا دارد

بازار رمز ارزها کاملاً تخصصی است و افراد نباید با نگاه‌های سطحی وارد این بازار شوند. برای آغاز فعالیت در این بازار صرفاً برخورداری از دانش تحلیل تکنیکال کفایت نمی‌کند؛ بلکه باید تا حدودی نسبت به فناوری‌های جدید مبتنی بر بلاک‌چین نیز تسلط داشته باشید. همچنین هوش مالی به‌عنوان یکی دیگر از مهارت‌های ضروری برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

نکات مهم در سرمایه‌گذاری روی بیت کوین

در سرمایه‌گذاری روی هر بازاری باید نکات متعددی را در نظر داشته باشید. سرمایه‌گذاری در بیت کوین نیز از این مسئله مستثنا نیست. برخی از مهم‌ترین نکاتی که در این راستا باید مورد توجه قرار دهید، عبارت‌اند از:

1. به هیچ عنوان با سرمایه اصلی زندگی خود وارد این بازار نشوید. تنها بخشی از سرمایه اضافی خود را که در کوتاه‌مدت به آن نیاز ندارید، وارد بازار کنید.

2. سرمایه‌گذاری در بیت کوین نیازمند نظارت فعال شما است؛ چراکه بازار بسیار تحت تأثیر اخبار قرار دارد و باید به‌دقت خبرهای مهم را تحت نظر داشته باشید.

3. اهداف سرمایه‌گذاری خود روی بیت کوین را به‌دقت قبل از ورود به آن تعیین کنید. همچنین پس از محقق شدن اهداف طمع نکنید و از سرمایه‌گذاری خارج شوید. در صورتی هم که قصد ادامه دادن دارید، حتماً شرایط جدید را مجدداً با بررسی مؤلفه‌های تعیین‌کننده برای خود تعریف کنید.

4. به هیچ عنوان تمام سرمایه خود در بازار رمز ارزها را روی بیت کوین متمرکز نکنید. بلکه سبدی از ارزهای مستعد را شناسایی کنید و روی همه آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا ریسک شما کاهش پیدا کند.

5. به یاد داشته باشید که رشدهای عجیب و غریب بیت کوین درگذشته قرار نیست همیشه تکرار شوند.

6. صبر کردن یکی از مهم‌ترین نکات برای دستیابی به موفقیت در هر سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

تحلیل قیمت بیت کوین در سال 2021

شاید اکنون باور کردن این مسئله سخت باشد؛ اما بیت کوین با قیمتی در حدود 0.03 دلار کار خود را در بازار ارزهای دیجیتال آغاز کرد. این عدد را کنار قیمت 60000 دلاری که در سال 2021 تجربه کرده است، قرار دهید. رشد قیمت بیت کوین در طول یک دهه به حدی سرسام‌آور بوده است که عده‌ای را به ثروتمندترین انسان‌های روی کره زمین تبدیل کرده است. با این وجود نظرات کارشناسان اقتصادی در خصوص آینده قیمت بیت کوین هنوز هم بسیار متناقض است. عده‌ای همانند روزهای نخست آغاز به کار بیت کوین معتقدند که این رمز ارز یک روز به طور کلی نابود خواهد شد. در مقابل عده‌ای نیز هدف‌های قیمتی بسیار عجیبی نظیر یک میلیون دلار به‌ازای هر بیت کوین را پیش‌بینی می‌کنند.

تصمیم‌گیری در خصوص اینکه کدام‌یک از یک از این دو گروه درست می‌گویند، کار سختی است. اما واقعیت این است که یک نکته مهم را به ما گوشزد می‌کند؛ به هیچ عنوان نباید در این بازار دست به رفتارهای عجیب و غریب زد و اقدام به سرمایه‌گذاری چشم‌بسته روی بیت کوین نمود. بیت کوین در سال 2021 علاوه بر اینکه به بالاترین قیمت از زمان عرضه خود دست پیدا کرده است، بیشترین نوسان قیمتی را نیز تجربه کرده است. اگر بخواهیم تحلیلی در خصوص آینده قیمت بیت کوین در سال 2021 ارائه کنیم، باید به این موضوع اشاره کرد که با توجه به افت حدود 30 هزار دلاری بیت کوین در روزهای اخیر، باید آماده یک روند صعودی دیگر در قیمت آن حداقل تا سقف قبلی یعنی 60 هزار دلار باشیم. با این وجود این نکته صرفاً یک تحلیل است و لازم است که سرمایه‌گذاران قبل از خرید و فروش بررسی‌های لازم را به‌صورت شخصی انجام دهند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم گوشه‌هایی از مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی بیت کوین Bitcoin را با هم مرور کنیم. واقعیت این است که بیت کوین روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و به نظر می‌رسد آینده پر نوسانی را نیز در پی داشته باشد. با این وجود تا زمانی که عموم سرمایه‌گذاران بازار نگرش مثبتی نسبت به این ارز دیجیتال دارند، می‌توان نسبت به آینده آن امیدوار بود. درعین‌حال اگر بیت کوین بتواند خود را به طرز ملموسی با اقتصاد جهانی گره بزند، حکم حیات خود را امضا کرده است و این تازه آغاز ماجراجویی بیت کوین در اقتصاد دنیا خواهد بود.

فینوتیپس در تلاش است تا دیدگاه فعالان بازار‌های مالی را نسبت به فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری را روشن‌تر نماید. ما در فینوتیپس در تلاش هستیم تا با تضارب آرا و گفتگو راه‌هایی برای موفقیت در بازارهای مالی پیدا کنیم. شما نیز اگر علاقه دارید که به عضویت خانواده بزرگ فینوتیپس در بیاید، حتماً ما را در کلاب‌هاوس دنبال کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.