اخبار دنیای رمز ارزها

بایننس اسمارت چین؛ معرفی شبکه BSC، کیف پول، نماد، صرافی

66

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) یا زنجیره هوشمند بایننس یک بلاک‌چین موازی با بایننس چین است که توسعه‌ای در جهت معاملات غیرمتمرکز است. امروزه معاملات ساده و همتا به همتا تمام نیازهای تریدرها و فعالان حوزه کریپتو را رفع نمی‌کند و بسیاری از فعالیت‌ها باید با استفاده از قراردادهای هوشمند و به‌صورت غیرمتمرکز انجام شوند.

بایننس چین چیست؟

قبل از تشریح زنجیره هوشمند بایننس به طور مختصر به بررسی بایننس چین (Binance Chain) خواهیم پرداخت. BS یک پلتفرم نرم‌افزاری است که جهت تشکیل یک بازار غیرمتمرکز طراحی شده است. این مجموعه با تکیه بر تکنولوژی بلاک‌چین تبادلات دارایی‌های دیجیتال را انجام می‌دهد. صرافی این پلتفرم بایننس دکس (Binance DEX) است که در حال حاضر به عنوان یکی از معتبر‌ترین صرافی‌های معاملات رمزارز تلقی می‌شود.

بایننس اسمارت چین چیست؟

این بلاک‌چین که به‌اختصار با BSC نمایش داده می‌شود موازی با BS طراحی شده و امکان استفاده از قراردادهای هوشمند (Smart contract) را فراهم کرده است. توکن این شبکه با نام بایننس کوین (BNB) شناخته می‌شود. BSC حال حاضر یک جانشین یا رقیب برای بلاک‌چین اتریوم محسوب می‌شود که می‌تواند معاملات مالی غیرمتمرکز (DeFi) را مدیریت کند.

پس از گسترش دیفای، حجم معاملات مالی غیرمتمرکز افزایش یافت و بلاک‌چین اتریوم گاهی دچار اختلال و کندی در پردازش معاملات می‌شد. خیلی زود نیاز به یک بلاک‌چین جایگزین حس شد و بایننس این نقطه از بازار را هدف قرار داد. علاوه بر سرعت بالای پردازش، بایننس اسمارت چین کارمزد کمی را برای تراکنش‌ها اخذ می‌کند تا کاربران بیشتر به استفاده از این شبکه راغب شوند. با استفاده از دو بلاک‌چین بایننس، کاربران می‌توانند همزمان دارایی‌های دیجیتال خود را ایجاد و مدیریت کنند و البته با سرعت بالا و کارمزد کم به انجام معاملات بپردازند. درنتیجه توکن‌های BEP-8 و BEP-2 به‌راحتی قابل تبدیل به BEP-20 هستند.

از ویژگی‌های این بلاک‌چین می‌توان به سازگاری با ماشین مجازی اتریوم اشاره کرد. به‌علاوه در بایننس اسمارت چین راه‌اندازی توکن‌های جدید بسیار سریعتر و آسانتر شده است. از مهم‌ترین توکن‌هایی که با استفاده از این شبکه ایجاد شده می‌توان به شیبا اینو، بینامون، سیف مون، فگ و بیبی دوج اشاره کرد. همچنین BSC از الگوریتم اثبات سهم اعتباری (Proof Of Stained Authority) استفاده می‌کند و امکان تبادل و ایجاد قرارداد بین بلاک‌چین BSC و BC وجود دارد. زمان تولید هر بلاک جدید در بایننس اسمارت چین حدود ۳ ثانیه است که کاهش قابل ملاحظه‌ای نسبت به اتریوم داشته است.

bsc smart chain

کیف پول بایننس اسمارت چین

بایننس چین ولت (Binance Chain Wallet) یک کیف‌ پول برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال است که به صورت رسمی توسط شرکت بایننس برای دسترسی به بایننس اسمارت چین، بایننس چین و اتریوم طراحی شده است. این کیف پول به شما این امکان را می‌دهد با استفاده از ارزهای دیجیتال خود قراردادهای هوشمند را در بلاک‌چین‌های مختلف اجرا کنید. همچنین با استفاده از این کیف‌پول می‌توان بایننس کوین را به سایر رمزارزها تبدیل کرد.این ولت روی مرورگرهای مختلف قالب نصب است و می‌توان توسط آن فرایند ییلد فارمینگ و ایجاد توکن NFT را مدیریت کرد.

این کیف پول دارای ویژگی هدایت دارایی (Wallet Direct) است که قابلیت اتصال به حساب کاربری بایننس را دارد. به این ترتیب نیازی به انجام فرایندهای انتقال و کپی کردن آدرس‌ها نیست و می‌توان مستقیما دارایی دیجیتال را به کیف پول بایننس انتقال داد. پشتیبانی از قابلیت tKey، بازیابی و ثبت‌نام با استفاده از Gmail و تعیین پسورد جداگانه برای مرورگر از دیگر مزیت‌های این کیف پول هستند. در حال حاضر به‌جز بایننس چین ولت، کیف پول‌های تراست‌ولت (TrustWallet) و متامسک (MetaMast) نیز از بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کنند.

نقش بایننس کوین در BSC؟

توکن رسمی بایننس در تابستان 2017 عرضه شد و هم‌اکنون برای هر دو بلاک‌چین بایننس استفاده می‌شود. با توجه به الگوریتم PoSA، بایننس کوین برای استیک ارز دیجیتال (Staking) نیز قابل استفاده است. برای انتقال BNB از بایننس چین به بایننس اسمارت چین پروتکلی ایجاد شده است که به‌راحتی مقدار دارایی خارج شده از BC در BSC تولید شود. این فرایند دوطرفه است و امکان جا‌به‌جایی از هر دو طرف وجود دارد.

کاربردهای اسمارت چین بایننس

ریالتو (RIALTO)

ریالتو اولین شبکه آزمایشی برای مشخص شدن توانایی‌های بایننس اسمارت چین بود. در این شبکه تاثیرگذاری در برنامه‌های غیرمتمرکز، استفاده از PoSA و امکان استیکینگ و کارایی BNB جهت مشارکت در دستورالعمل‌های مختلف آزمایش شد. همچنین در این شبکه انتقال دارایی بین دو بلاک‌چین بایننس نیز به نمایش گذاشته شد.

چین لینک (Chain link)

از ادغام شبکه آزمایشی اسمارت چین و اوراکل داده‌های غیرمتمرکز چین لینک، توسعه‌ای جدید به وجود آمد تا کاربران بتوانند به پلتفرم‌های آینده قراردادهای هوشمند دسترسی داشته باشند. اوراکل چین لینک بزرگ‌ترین اوراکل غیرمتمرکز محسوب می‌شود و این همکاری یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین پروژه‌های مشترک دنیای بلاک‌چین محسوب می‌شود.

بند پروتکل (Band Protocol)

به جز چین لینک، اسمارت چین بایننس با بند پروتکل هم پروژه مشترک دارد. این اوراکل فعالیت‌های زیادی در طراحی و مدیریت API بر پایه قراردادهای هوشمند دارد. با این همکاری برنامه‌های مقیاس‌پذیر DeFi توسعه خواهند یافت و با استفاده از زنجیره هوشمند بایننس، شرایط برای گسترش آن‌ها فراهم خواهد شد.

سوایپ (SXP)

سوایپ یک کیف‌ پول رمزارز است که امکان وام‌دهی و اخذ وام را با استفاده از زنجیره هوشمند بایننس ارائه می‌کند. این فرایند که به SwipeFi شهرت دارد در ازای ذخایر ارزی در BS سود و وام به کاربران اعطا می‌کند. کار این کیف‌ پول مشابه Aave در بستر اتریوم است.

کاربردها و توسعه‌های مختلف دگیری نیز وجو داشته که از بین آن‌ها می‌توان به انکر(ANKR) اشاره کرد. این پلتفرم برای استیکینگ رمزارز طراحی شده است و رابط کاربری آسان و قابل فهمی دارد. چپل (CHAPEL) نیز یک به‌روزرسانی برای ریالتو بود تا امنیت شبکه را ارتقا دهد و ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه کند.

جمع‌بندی

زنجیره هوشمند بایننس یک رقیب جدی برای اتریوم محسوب می‌شود. این شبکه در زمینه قراردادهای هوشمند پیشرفت قابل ملاحظه‌‌ای داشته است. همچنین تعامل BC و BSC یک مزیت مهم برای بایننس محسوب می‌شود تا بسیاری از نیازهای کاربران را راحت‌تر و سریع‌تر رفع کند. از طرفی تجربه خوب صرافی بایننس دکس در انجام معاملات می‌تواند عاملی برای تشویق کاربران به استفاده از بایننس اسمارت چین برای اجرای قراردادهای هوشمند باشد. همه این اتفاقات به‌علاوه فرایندهای توکن سوزی بایننس، منجر به محبوبیت بیشتر BNB می‌شود و با افزایش ارزش این رمزارز، فرصت‌های بیشتری برای بایننس جهت توسعه و برداشتن قدم‌های جدید فراهم خواهد شد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.