اخبار دنیای رمز ارزها

سیو سود در بازار مالی چیست؟ تعریف صحیح Take Profit

117

سود و زیان به‌عنوان اصول اجتناب‌ناپذیر در بازارهای مالی مورد قبول همه معامله‌گران است. همان‌طور که هر بازی برد و باخت دارد، هر معامله‌ای در بازار مالی نیز با سود یا زیان همراه است. یک معامله‌گر خوب کسی است که در زمان سود زیاد بیش از حد سرمست نمی‌شود و در هنگام زیان نیز افسردگی و ناراحتی تمام افکار او را احاطه نمی‌کند؛ چراکه او از قبل خود را برای یک از این دو حالت آماده است و به‌خوبی می‌داند که اگر یک روز در معامله زیان می‌کند، روزی نیز می‌رسد که بازار آغوش خود را به روی او می‌گشاید و سودهای کلانی را عایدش می‌کند. هنر معامله‌گر این است که مفهوم سیو سود در بازار مالی را به‌خوبی بشناسد و بداند که چه زمانی باید برای سیو سود اقدام کند.

واقعیت این است که تا زمانی که از معامله خارج نشوید، نمی‌توانید بگویید که سود کرده‌اید یا ضرر؛ این دو مفهوم زمانی معنی پیدا می‌کند که از تمام یا بخشی از سرمایه خود را از معامله خارج کنید. همان‌طور که برای خرید یک سهم در بازار مالی، تحلیل تکنیکال و بنیادی را مورد استفاده قرار می‌دهید، برای خارج شدن از معامله نیز باید استراتژی سیو سود را به کار ببندید. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص استراتژی‌های سیو سود در بازار مالی بیشتر به بحث و بررسی بپردازیم.

مفهوم سیو سود در بازار مالی چیست؟

حضور و فعالیت در بازار بازار مالی همواره با ریسک همراه است. بخشی از این ریسک ذات بازار است و کاملاً از کنترل معامله‌گران خارج است؛ اما بخشی دیگر از این ریسک تا حدودی قابل مدیریت است و می‌توان با اتخاذ تصمیم‌های صحیح در موعد مقرر، ریسک معاملات را تا حدودی کاهش داد. استراتژی سیو سود در بازار مالی دقیقاً ناظر به بخش دوم یعنی فاکتورهای قابل کنترل در بازار بازار مالی است؛ چراکه این معامله‌گر است که می‌تواند تصمیم بگیرد چه زمانی از معامله خارج شود.

تصور کنید شما یک سهم را در قیمت 1000 تومان تهیه می‌کنید. همه اساتید تکنیکال و بنیادی توصیه می‌کنند که با توجه به شواهدی که در دست دارید، حد سود خود را قبل از خرید یک سهم تعیین کنید. هر سهم در مسیر رشد قیمتی به نقطه‌ای می‌رسد که شاید رشد قیمتش ادامه پیدا کند؛ اما ریسک ادامه مسیر بسیار زیاد است و شواهد نشان می‌دهد که به‌زودی روند قیمت دستخوش تغییر می‌شود و سیر نزولی آغاز می‌شود.

بدیهی است که فروش یک سهم در زمانی که در مسیر صعودی قرار دارد، کار بسیار راحتی است و مشتریان دست به نقد زیادی برای خرید در صف حاضر می‌شوند. اما زمانی که یک سهم در سراشیبی افت قیمت قرار بگیرد، علاوه بر شما سایر دارندگان سهم نیز وارد فاز فروش می‌شوند. در عین حال کمتر کسی نیز حاضر می‌شود که یک سهم که به‌تازگی در مدار نزولی قرار گرفته است را بخرد. به‌این‌ترتیب اگر استراتژی سیو سود در بازار مالی را جدی نگیرید، عملاً ممکن است تمام سود خود در یک معامله را به طور کامل از دست بدهد.

آیا سیو سود به معنای خارج شدن از یک معامله است؟

وقتی صحبت از سیو سود در معامله می‌شود، برخی گمان می‌کنند که یعنی کل سرمایه را از یک سهم بیرون بکشیم. اما واقعیت این است که سیو سود در بازار مالی در حالت کلی به سه روش امکان‌پذیر است که عبارت‌اند از:

1- تمام سرمایه از معامله خارج شود.

2- سودی که از زمان خرید سهم حاصل شده است، خارج شود و اصل پول در سهم باقی بماند.

3- اصل پولی که در هنگام خرید سهام پرداخت شده است، خارج شود و سود در معامله حفظ شود.

انتخاب هر یک از این سه حالت برای سیو سود در بازار مالی کاملاً مبتنی بر استراتژی شخصی معامله‌گر صورت می‌پذیرد.

چه استراتژی‌هایی برای سیو سود در بازار مالی می‌توان اتخاذ نمود؟

معامله‌گری در بازار مالی مبتنی بر استراتژی‌های فردی بنا می‌شود و هر کس باید پلن معاملاتی شخصی خودش را با توجه به عوامل مختلف تعریف کند. در این راستا از منظر زمانی سه استراتژی برای سیو سود در بازار مالی مطرح می‌شود که عبارت‌اند از:

1- استراتژی کوتاه‌مدت سیو سود در بازار مالی

در استراتژی کوتاه‌مدت نگاه معامله‌گر در تحلیل سهام روی بازه زمانی کوتاهی متمرکز می‌شود. البته وقتی صحبت از استراتژی‌های کوتاه‌مدت می‌شود، برخی به‌اشتباه گمان می‌کنند که باید بازه زمانی چندروزه را در نظر بگیرند. اما واقعیت این است که بازار مالی جای شعبده‌بازی نیست که یک معامله‌گر بتواند ظرف چند روز دستاوردهای خیره‌کننده‌ای را برای خود به ارمغان بیاورد. استراتژی کوتاه‌مدت سیو سود در بازار مالی بین سه هفته تا سه ماه را شامل می‌شود. با توجه به شرایطی که یک سهم در کوتاه‌مدت دارد، می‌توان نقاط مقاومت آن را روی نمودار قیمت تا حدودی مشخص نمود. بر این مبنا فرد می‌توان با رسیدن سهم به حد مقاومت، سیو سود کند.

2- استراتژی میان‌مدت سیو سود

در استراتژی میان‌مدت برای سیو سود، بازه زمانی بین 2 تا 6 ماه مدنظر معامله‌گر قرار می‌گیرد. دست معامله‌گر در این استراتژی برای اتخاذ تصمیم‌های مختلف کمی بازتر است. البته تصمیم‌گیری در زمینه سیو سود تابع مستقیمی از میزان ریسک‌پذیری معامله‌گر است. واقعیت این است که در استراتژی میان‌مدت معمولاً معامله‌گران بسته به میزان ریسک‌پذیری از تلفیق سه روش سیو سود که در بالا اشاره کردیم، استفاده می‌کنند. گاهی اوقات افراد پس از یک دوره زمانی سود سهام را از معامله خارج می‌کنند و با اصل پول خود در معامله باقی می‌مانند. در برخی مواقع نیز افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، اصل پول خود را از معامله خارج می‌کنند و با سود کسب شده ادامه می‌دهند.

3- استراتژی بلندمدت سیو سود

در استراتژی بلندمدت برای سیو سود، مسئله تحلیل بنیادی به‌طورجدی دخالت داده می‌شود. حداقل بازه زمانی که برای این استراتژی مدنظر قرار می‌گیرد، 6 ماه است. در این استراتژی فرد مبتنی بر مؤلفه‌های کلان اقتصادی و همچنین بررسی ارزش بنیادی دارایی اقدام به نگهداری اصل سرمایه به همراه سود آن برای مدت‌زمان مشخصی می‌کند تا قیمت سهم طبق برآورد معامله‌گر به ارز ذاتی آن مبتنی بر تحلیل بنیادی دست پیدا کند. این استراتژی مختص معامله‌گران صبوری است که به‌خوبی می‌توانند چشم خود را روی نوسانات مقطعی بازار ببندند و به انتظار بنشینند تا هدف تعیین شده برای سیو سود در بازار مالی محقق شود.

نکات مهمی که در خصوص سیو سود در بازار مالی باید بدانید

رعایت چند نکته در زمینه سیو سود در بازار مالی می‌تواند به اتخاذ تصمیم‌های صحیح‌تر منتهی شود که عبارت‌اند از:

– هیچ‌گاه اسیر طمع نشوید. بسیاری از سودهای کلان به‌خاطر عدم پایبندی معامله‌گران به استراتژی‌های خود از بین می‌رود. زمانی که یک سهم به اهداف قیمتی که قبل از خرید تعیین کردید، دست پیدا کرد اقدام به فروش آن کنید.

– اگر بازیگران حقیقی و حقوقی سهام به دنبال عرضه‌های شدید برای ایجاد افت قیمت سنگین هستند، سعی کنید حتماً سیو سود را در دستور کار قرار دهید. حتی اگر کل دارایی خود را خارج نمی‌کنید، سود حاصل را ذخیره نمایید.

– نیازی به سیو سود به‌صورت یک‌دفعه نیست. بلکه می‌توانید سیو سود را به پله‌ای انجام دهید تا از صحت تصمیم خود در روزهای آتی نیز اطمینان حاصل کنید.

– خروج نقدینگی از بازار به‌عنوان یک سیگنال بسیار جدی برای فکرکردن در خصوص سیو سود در بازار مالی به شمار می‌رود.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفهوم بسیار مهم سیو سود در بازار مالی آشنا کنیم. سیو سود یک از ارکان موفقیت هر معامله‌گری در بازار به شمار می‌رود؛ چراکه به‌نوعی نتیجه تمام زحمات یک سرمایه‌گذار در بازار وابسته تصمیم درست او در خصوص سیو سود است. سعی کنید حتماً قبل از ورود به سهام، نقطه خروج خود از آن را تعیین کنید تا در ادامه بتوانید بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید.

فینوتیپس قصد ندارد که کلاس آموزشی باشد؛ بلکه به دنبال آن است تا محملی برای رشد همگانی مردم ایران در بازارهای مالی ایجاد کند. در همین راستا جلسات متعددی در کلاب‌هاوس فینوتیپس برگزار می‌گردد تا با هم به گفتگو بنشینیم و از این طریق سواد مالی خود را برای موفقیت در بازار مالی، فارکس و بازار ارزهای دیجیتال افزایش دهیم. منتظر شما در کلاب‌هاوس هستیم.

Leave A Reply

Your email address will not be published.