اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی جامع سایت TSETMC و قابلیت‌های آن که باید بدانیم

87

یکی از نیازهای اساسی برای فعالیت در بازارهای مالی، اطلاعات است. سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا داده‌های مربوط به بازار را از مرجعی دقیق و معتبر دریافت کنند. به این ترتیب امکان تحلیل و آنالیز سهام برای آن‌ها بهتر فراهم می‌شود و می‌توانند با دقت بالایی داده‌های مرتبط را تجزیه و تحلیل کنند. برای فعالان بازار بورس تهران، سایت‌های مرجع معتبری وجود دارند که تمام اطلاعات مرتبط با سهم‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سایت TSETMC به عنوان سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، یکی از بهترین مراجع برای رصد بازار به شمار می‌رود.

هر سهمی که در بازار بورس تهران حضور دارد، در این سایت یک صفحه اختصاصی دارد که اطلاعات جامعی پیرامون سابقه قیمت، سهامداران عمده، ترازنامه شرکت‌، آگهی‌ها و تصمیمات مجمع و … در آن ثبت و ضبط می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی سایت TSETMC و قابلیت‌های آن بپردازیم.

در صفحه اصلی سایت TSETMC چه خبر است؟‌

برای ورود به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، باید به نشانی www.tsetmc.com مراجعه کنید. اما وقتی وارد این سایت می‌شوید با یک صفحه مواجه می‌شوید که اطلاعات کلی پیرامون معاملات روز بورس در اختیار شما قرار می‌دهد. در بالای صفحه اصلی سایت یک منو قابل مشاهده است که هر کدام از تب‌های موجود در آن عبارتند از:

1. در یک نگاه

در این تب که به صورت پیش‌فرض با ورود به سایت، به نمایش در می‌آید، اطلاعات کلی در خصوص وضعیت بازار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در همان روز معاملاتی در اختیار شما قرار داده می‌شود. اطلاعات کلی مربوط به بورس اوراق بهادار و فرابورس به صورت تفکیک شده در سایت ارائه می‌شود اما مواردی که در خصوص هریک مورد اشاره قرار می‌گیرد، یکسان هستند. به طور کلی آنچه در این صفحه مشاهده می‌کنید، به شرح زیر است:

·         وضعیت بازار: اشاره به باز یا بسته بودن بازار در لحظه دارد.

·         شاخص کل:‌ منظور از شاخص کل، ارزش کلی بازار است که از مجموع ارزش جاری کل سهام منتشر شده تقسیم بر ارزش پایه تمام سهام ضربدر 100 به دست می‌آید. هر یک از سهام موجود در بازار وزن یکسانی برای محاسبه شاخص کل ندارند. آنچه در اخبار در خصوص بازار بورس همواره مورد تاکید قرار می‌گیرد، همین شاخص کل است. در حالت کلی اگر شاخص کل در یک روز افزایش پیدا کند، نشان‌دهنده برآیند افزایشی در تمام بازار است و اگر شاخص کل کاهش یابد، نشانه افت برآیند بازار است.

·         شاخص هم‌وزن: در محاسبه این شاخص وزن یکسانی برای تمام سهام موجود در بازار در نظر گرفته می‌شود. کاهش یا افزایش این شاخص در طول روز معاملاتی با رنگ سبز یا قرمز اعداد مشخص می‌شود.

·         ارزش بازار: این عدد نشان‌ دهند ارزش ریالی تمام سهامی است که در بازار وجود دارد.

·         تعداد معاملات: اشاره به تعداد کل معاملاتی دارد که در یک روز معاملات صورت گرفته است.

·         ارزش معاملات: این عدد ارزش ریالی معاملاتی که در یک روز داخل بازار صورت گرفته را مشخص می‌کند.

·         شاخص آزاد سهام شناور: این شاخص روی عملکرد سهامداران حقیقی در بازار متمرکز است و نشان‌دهنده تعداد سهامی است که در اختیار سهامداران حقیقی قرار دارد.

·         شاخص بازار اول و دوم: در خصوص مفهوم بازار اول و دوم در مقاله‌های دیگر توضیح داده‌ایم. این اعداد معرف عملکرد بازار اول و دوم است و همچنین تغییرات آن‌ها در یک روز را به طور کامل نشان می‌دهد.

·         منوی تاثیر در شاخص: در این منو لیستی از نمادهایی که در روز معاملاتی بیشترین تاثیر مثبت یا منفی در افزایش یا کاهش شاخص کل را دارند، به همراه میزان تاثیرگذاری‌شان به نمایش در می‌آید.

·         منوی نمادهای پرتراکنش: در این بخش نیز به طور خلاصه لیستی از نمادهایی که بیشتری حجم معاملات در یک روز را به خود اختصاص داده‌اند، نشان داده می‌شود. با مشاهده این بخش می‌توان متوجه شد که کدام نمادها در یک روز بیشتر مورد توجه سهامداران بوده‌اند.

2. بورس اوراق بهادار تهران

یکی دیگر از تب‌هایی که در سایت TSETMC وجود دارد، تب بورس اوراق بهادار تهران است. در این صفحه تعدادی منو در اختیار شما قرار دارد که هرکدام حاوی اطلاعاتی در خصوص بازار است.

·         در یک نگاه: بخشی از اطلاعات این صفحه را در بالا معرفی کردیم. علاوه بر آن منو پیام‌های ناظر نیز در این صفحه وجود دارد. در طول یک روز معاملاتی به دلایل مختلف پیام‌های گوناگونی در خصوص سهم‌های مختلف در بازار منتشر می‌شود. این پیام‌ها که اهمیت بالایی برای سهامداران دارند، در سایت TSETMC نیز منتشر می‌شوند.

·         شاخص‌ها: در این بخش نمودار عملکرد شاخص کل و هم‌وزن در یک روز معاملاتی قابل مشاهده است. همان‌طور که می‌دانید سهام موجود در بازار به گروه‌های صنعتی مختلفی تقسیم می‌شوند. در این صفحه عملکرد هر یک از این گروه‌های صنعتی قابل مشاهده است.

·         قیمت‌ها: در این صفحه لیستی از بیشترین کاهش و افزایش قیمت سهام در یک روز قابل مشاهده است.

·         عرضه و تقاضا: در این صفحه لیستی از سهامی که بیشترین میزان عرضه و تقاضا در یک روز را به خود اختصاص داده‌اند، قابل رویت است.

·         افزایش‌ها و تغییرات: تغییر قیمت سهام، افزایش سرمایه‌های صورت گرفته در بازار، بیشترین ارزش معامله سهام و بیشترین حجم معاملات در سهام بازار در این صفحه نشان داده می‌شود.

·         نمادهای مشمول تعلیق: در بازار بورس، مجموعه قوانین و مقرراتی وجود دارد. شرکت‌های مختلف در صورتی که این قوانین را رعایت نکنند، مشمول تعلیق می‌شوند. لیست شرکت‌هایی که شامل این وضعیت هستند، در این صفحه قابل مشاهده است.

3. فرابورس ایران

اطلاعات موجود در تب فرابورس ایران و بورس اوراق بهادار کاملا یکسان است و به همین دلیل برای جلوگیری از تکرار مطالب به سراغ تب بعدی می‌رویم.

4. بورس انرژی ایران

در این صفحه از سایت TSETMC اطلاعات مربوط به بازار بورس انرژی ثبت و ضبط می‌شود. ارزش کل معاملات، تعداد کل معاملات، ارزش معاملات مازاد، تعداد معاملات مازاد، عرضه‌های پیش رو و عرضه‌های انجام شده در بازار در طول یک روز کاری به عنوان مجموعه اطلاعاتی به شمار می‌رود که در این صفحه سایت قابل مشاهده است.

5. شبکه کدال

گزارش‌های مالی، اطلاعیه‌ها و نتایج تصمیمات مجامع شرکت‌‌ها در سایت کدال منتشر می‌شود و که حتما باید سهامداران یک سهم نسبت به مطالعه آن‌ها برای آگاهی از وضعیت سهام دقت لازم را داشته باشند. با وجود اینکه این اطلاعات در سایت TSETMC نیز درج می‌شود، اما به دلیل به‌روز نبودن این اطلاعات، توصیه می‌شود به طور مستقیم از سایت کدال برای مشاهده اطلاعیه‌ها استفاده کنید.

6. صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در این تب، اطلاعات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درج شده است. با توجه به اینکه اطلاعات این صفحه به‌روز نیستند، توصیه ما این است که از آن استفاده نکنید و برای آگاهی از وضعیت صندوق سرمایه‌گذاری مورد نظرتان به طور مستقیم به سایت آن‌ها مراجعه کنید.

بررسی اطلاعات مربوط به یک نماد خاص در سایت TSETMC

تا اینجا با مجموعه اطلاعاتی که در صفحه اول سایت TSETMC وجود دارد، آشنا شدیم. این اطلاعات کمک می‌کند که یک دید کلی و سریع نسبت به بازار پیدا کنیم. اما معمولا برای استفاده کاربردی‌تر و دقیق‌تر از این سایت باید به سراغ صفحه اختصاصی یک سهم بروید. در سربرگ صفحه اول سایت یک آیکون ذره‌بین وجود دارد. با کلیک روی این آیکون می‌توانید نام نماد سهم مورد نظر خود را تایپ کنید. و سپس وارد صفحه اختصاصی آن شوید.

در صفحه اختصاصی هر سایت مجموعه‌ای جزئیات اطلاعات مرتبط با معاملاتی که روی آن سهم صورت گرفته است، قابل مشاهده است. برخی از این اطلاعات عبارتند از:

1. در یک نگاه

در این صفحه مجموعه‌ای از اطلاعات مرتبط با معاملات یک سهم در طول همان روز معاملاتی به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده است. برخی از مهم‌ترین اطلاعات شامل موارد زیر است:

·         قیمت آغاز و پایان معاملات روی یک سهم

·         تعداد معاملات سهم

·         حجم معاملات

·         ارزش معاملات

·         ارزش بازار سهم

·         بازه تغییرات قیمت سهم در روز، هفته و سال

·         حجم مبنا

·         سهام شناور

·         حجم خرید و فروش حقیقی و حقوقی در روز

·         نمودار تغییرات قیمت و حجم معاملات در طول یک روز

·         مقایسه سهم با سایر سهام حاضر در گروه صنعتی آن

2. پیام ناظر

تمام پیام‌هایی که از ظرف ناظر بازار در خصوص یک سهم منتشر شده است، به ترتیب زمانی در این صفحه قابل مشاهده است.

3. سابقه

بررسی سابقه قیمتی یک سهم در گذر زمان از اهمیت بسیار زیادی برای سهامداران برخوردار است. در این صفحه تمام سوابق قیمتی یک سهم از ابتدای عرضه به صورت جدولی قابل مشاهده است.

4. تغییر وضعیت

یک سهم در طول دوره معاملاتی به صورت‌های مجاز، مجاز – محفوظ، مجاز – متوقف، ممنوع و ممنوع – متوقف در می‌آید که در این صفحه به تفکیک اطلاعات مربوط به تغییر وضعیت‌های سهم قابل مشاهده است.

5. هیئت مدیره

اطلاعات هویتی مربوط به هیئت مدیره یک شرکت در این صفحه ثبت می‌شود.

6. سهامداران

در این صفحه سهامداران عمده یک سهم به همراه میزان دارایی آن‌ها قابل مشاهده است. همچنین در صورتی که سهامداران عمده اقدام به خرید و فروش سهم کنند، در این صفحه به صورت درصد تغییر سهم به نمایش درمی‌آید.

7. آمار

در صفحه آمار، یک نگاه مختصر و آماری به عملکرد قیمت یک سهم در بازه‌های زمانی مختلف انداخته می‌شود. به عنوان مثال می‌توانید تعداد روزهای منفی، مثبت، بدون معامله، حجم معاملات و … یک سهم در 3 یا 12 ماه اخیر را مشاهده کنید.

8. پورتفوی

هر یک از شرکت‌های فعال در بورس می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی و غیربورسی اقدام کنند. در این صفحه اطلاعات مربوط به پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت قابل مشاهده است.

9. EPS

در این سربرگ از صفحه TSETMC سود  پیش‌بینی‌شده شرکت قابل مشاهده است. البته این سود یه هیچ عنوان تضمینی نیست و بر مبنای صورت‌های مالی شرکت در طول 12 ماه گذشته تخمین زده می‌شود. بنابراین آنچه در این صفحه مشاهده می‌کنید را نباید به تنها مرجع تصمیم‌گیری خود قرار دهید.

مشاهده نقشه بازار در سایت TSETMC

معمولا مرسوم است که در پایان هر روز معاملاتی، نقشه‌ای تحت عنوان نقشه بازار منتشر می‌شود و سهامداران در یک نگاه کلی می‌توانند وضعیت بازار را به کمک این نقشه رصد کنند. در صفحه اصلی سایت TSETMC، یک منو در بالای سایت وجود دارد که چند آیکون در آن تعبیه شده است. گزینه سمت راست موجود در این منو، آیکون مرتبط با نقشه بازار است که با کلیک روی آن می‌توانید وارد صفحه جدیدی شوید و نقشه بازار را در یک روز معاملاتی مشاهده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کاربردی‌ترین ابزار موجود در سایت TSETMC آشنا کنیم. این سایت کاربرد بسیار زیادی برای فعالان بازار سرمایه دارد. معمولا یک چشم سرمایه‌گذاران در طول روزهای معاملاتی به این سایت است و به کمک آن وضعیت بازار را بررسی می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران بنیادی از سایت TSETMC و کدال برای جمع‌آوری‌ داده‌های مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذار موفقی در بازار بورس باشید، حتما از این سایت استفاده کنید.

فینوتیپس یک بستر تعاملی نوآورانه برای تبدیل شدن به معامله‌گرانی متخصص در بازارهای مالی مختلفی از جمله بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال است.

Leave A Reply

Your email address will not be published.