اخبار دنیای رمز ارزها

آموزش بازی سندباکس Sandbox و توکن SAND؛ (معرفی بازی، قابلیت‌ها و توکن رسمی)

159

یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های مبتنی بر بلاک چین بازی سندباکس است. این بازی در ماه‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. همچنین بازی Sandbox دارای توکن NFT است و امکان درآمدزایی را برای کاربران فراهم خواهد بود.

توکن SAND ارز رسمی بازی سندباکس است که در شش ماه دوم سال ۲۰۲۱ افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده است. به همین دلیل تعداد علاقه‌مندان به بازی  Sandbox افزایش پیدا کرده و امکان کسب درآمد نیز بیشتر شده است. در این مقاله به معرفی این بازی جذاب، توکن SAND و آموزش نحوه انجام بازی خواهیم پرداخت.

بازی Sandboxچیست؟

بازی سندباکس یک بستر دیجیتال برای ساخت دنیایی مجازی و دلخواه است. این بازی در ابتدا برای موبایل‌ها طراحی و نسخه اندروید و IOS آن راهی بازار شد. پس از یک سال بازی سندباکس به لیست محبوب‌ترین بازی‌های اپ‌استور راه پیدا کرد و آرام آرام به رشد خود ادامه داد. گسترش این بازی به حدی بود که بسیاری از کمپانی‌های معتبر در حوزه گیمینگ به فکر خرید امتیاز بازی  Sandbox افتادند و در نهایت در سال ۲۰۱۸ شرکت انیموکا برندز (Animoca Brands) توانست صاحب امتیاز این بازی شود.

این شرکت شروع به توسعه و طراحی قابلیت‌های جدید کرد و توانست محیط‌های گرافیکی و جذابی را خلق کند. همچنین با استفاده از اصول توسعه در بلاک چین امکان ساخت شهر و محیط‌هایی مشابه با فضای حقیقی فراهم شد تا کاربران زندگی در دنیای موازی را به صورت مجازی تجربه کنند. 

بازی Sandbox روی بلاک چین اتریوم توسعه داده شده است. به همین دلیل جزو بازی‌های قدرتمند بلاک چین محسوب شده که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. از قابلیت‌های جذاب بازی سندباکس امکان مشارکت به صورت دسته‌جمعی و بدون واسطه برای ساخت شهر و کسب درآمد است. البته امکان انجام مراحل بازی به صورت انفرادی نیز ممکن است اما حضور در گروه‌های مختلف باعث افزایش شانس کاربر برای کسب درآمد خواهد شد.

طبق اعلام تیم توسعه بازی Sandbox در سال ۲۰۲۳ تمام فرایندها به شکل غیرمتمرکز تبدیل خواهد شد تا مدیریت بازی به عهده بازیکنان باشد. این پیشرفت از طریق سندباکس دی‌ای‌او (Sandbox DAO) محقق خواهد شد. این اتفاق احتمالا باعث انجام به‌روزرسانی‌های بهتر و استقبال بیشتر گیمرها از این بازی خواهد شد.

محیط بازی سندباکس

محیط بازی سندباکس

محیط این بازی را می‌توان به سه بخش مجزا تقسیم‌بندی کرد. بخش اول نرم‌افزار واکس‌ادیت (VoxEdit) است که نسخه ابتدایی آن در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. این نرم‌افزار مدل‌سازی به بازیکنان بازی Sandbox اجازه می‌دهد تا سرمایه‌های جدیدی ایجاد کنند. این دارایی‌های ممکن است ابزارها و تجهیزات درون بازی یا مردم شهر باشند. پس از ساخت این دارایی‌ها امکان حرکت دادن‌ها آن‌ها وجود خواهد داشت. پس از فعال شدن دارایی‌ها، نرم‌افزار واکس‌ادیت امکان فروش دارایی‌ها را بدون واسطه فراهم کرده است تا بازیکنان بتوانند از طریق خلق ارزش درآمدزایی کنند.

بازار بازی سندباکس (Sandbox Marketplace) دومین قسمت از محیط بازی محسوب می‌شود. در این بازار کاربران قادرند تا ساخته‌های خود را خرید و فروش یا معاوضه کنند. بازار بازی Sandbox به صورت غیرمتمرکز بوده و از توکن‌هایی با استاندارد ERC-721 و ERC-1155 پشتیبانی می‌کند. حجم دارایی‌های موجود در این بازار در حال حاضر بسیار زیاد است و کاربران علاوه بر فروش دارایی، می‌توانند تجهیزات مورد نیاز خود را برای توسعه محیط بازی خریداری کنند.

سومین بخش از محیط بازی سندباکس حالت بازی (Game Mode) است. به نوعی گیم مود متاورس بازی Sandbox محسوب می‌شود. در این بستر کاربران دارایی‌ها و ساخته‌های خود را به نمایش می‌گذارند و اجزای شهر خود را تشکیل می‌دهند. هر بازیکن می‌توانند گیم مود سایر بازیکنان را نیز مشاهده کنند تا بتواند سطح خود را با دیگران مقایسه کرده و در صورت نیاز اقدامات لازم برای تعامل با دیگران را انجام دهد.

زمین بازی Sandbox

زمین بازی سندباکس به لند (LAND) معروف است. کاربران بخش‌هایی از یک زمین را خریداری می‌کنند و دارایی‌های خود را در آن قرار می‌دهند. افرادی که در بازی Sandbox زمین خریداری کرده و مشغول فعالیت هستند اعضای فعال بازی به حساب می‌آیند. این افراد در مورد به‌روزرسانی‌ها حق رای دارند. در سال‌های آینده که شبکه بازی به شکل غیرمتمرکز درآید، صاحبان زمین‌ها اعضای اصلی شبکه محسوب خواهند شد. سه نوع زمین در بازی Sandbox طراحی شده است.

زمین ساده (Land): قطعات زمینی که ابعاد آن‌ها ۹۶ در ۹۶ متر بوده و برای انجام فعالیت‌های مختلف و ایجاد امکانات متنوع آماده شده است.

امارت (Estate): امارت شامل چند زمین می‌شود که مالک آن‌ها یک بازیکن است.

ناحیه (District): ناحیه مجموعه‌ای از امارت‌ها است که مالکیت آن متعلق به یک بازیکن است.

بازی Sandbox

دارایی‌ها یا Asset

وکسل‌هایی که در این بازار NFT به فروش می‌روند دارایی یا Asset نامیده می‌شود. آیتم‌هایی که محتوای بازی را خلق می‌کنند به عنوان دارایی‌ به حساب می‌آیند. این دارایی‌ها به عنوان یک سرمایه ارزشمند قابل خرید و فروش، کلکسیون‌سازی و معاوضه هستند. از استاندارد ERC-1155 برای طراحی این توکن‌ها و آپلود آن‌ها در مارکت سندباکس استفاده شده است.

الماس‌های بازی

الماس‌های بازی Sandbox که با نماد GEM شناخته می‌شوند توکن‌هایی ERC-20 هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان ویژگی دارایی‌ها را تعیین کرد. هر آیتمی که الماس‌های بیشتری داشته باشد ارزشمندتر و کابردی‌تر خواهد بود. هر جم مشخص‌کننده ۲۵ ویژگی برای یک دارایی است. الماس‌های به دسته‌های مختلف Power Gem، Defence Gem، Speed Gem، Magic Gem، Luck Gem تقسیم‌بندی می‌شوند.

هر بازیکن از دو طریق می‌تواند الماس جمع‌آوری کند؛ روش اول خرید الماس از سایر بازیکن‌ها در بستر مارکت سندباکس و روش دوم استیک کردن توکن SAND در زمین بازی است. پاداش استیک کردن توکن سند، دریافت الماس خواهد بود که مقدار آن با توجه به مقدار رمزارز سپرده‌گذاری شده مشخص خواهد شد.

کاتالیزورها

کاتالیزورها جهت مشخص کردن نایابی یک دارایی استفاده می‌شوند. یک کاتالیزور می‌تواند ویژگی‌های الماس‌ها را ۴ برابر کند و با استفاده از آن‌ها آیتم‌های بیشتری به زمین و مجموع دارایی‌های اضافه خواهد شد. کاتالیزورها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  •         عادی (Common)
  •         کمیاب (Rare)
  •         حماسی (Epic)
  •         افسانه‌ای (Legendary)

توکن SAND

این روزها توکن‌های NFT امکان خرید و فروش امکانات و آیتم‌های مختلف بازی‌های مبتنی بر بلاک چین را آسان کرده‌اند. در بازی  Sandbox نیز به وسیله توکن SAND که در کیف پول‌ها و صرافی‌های معتبر عرضه می‌شود، به راحتی می‌توان دارایی را به بازی تزریق یا درآمد کسب شده را برداشت کرد.

توکن SAND ارز رسمی بازی  Sandbox که بر پایه استاندارد ERC-20 توسعه داده شده است. با استفاده از این توکن خرید و فروش تجهیزات و امکانات بازی ممکن خواهد بود. این توکن احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور نقش بیشتری در بازی خواهد داشت و احتمالا بسیاری از فعالیت‌ها و تعامل‌ها بین کاربران با استفاده از این توکن انجام خواهد شد. برای مثال شرکت در رای‌گیری‌ها یا تعاملاتی برای ارتقا زمین‌ها با تبادل توکن SAND صورت خواهد گرفت.

عرضه توکن SAND به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود و کل حجم عرضه پیش‌بینی شده ۳ میلیارد واحد خواهد بود. در حال حاضر قیمت هر واحد از این توکن 4.6 دلار است که نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۱ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. این رمزارز قابلیت استیکینگ (Staking) نیز دارد که با انجام این کار الماس‌ها و کاتالیزورهای بازیکن در جریان بازی افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت ارزش دارایی‌ها بیشتر خواهد شد.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های بازی Sandbox

یکی از بزرگترین مزیت‌های این بازی غیرمتمرکز بودن و عدم دسترسی توسعه‌دهندگان به دارایی‌های کاربران است. خرید و فروش در این بازی بدون واسطه است و فقط بخش بسیار کمی از کارمزدها به بنیاد توسعه بازی تعلق می‌گیرد. ساخت محیط‌های مختلف در این بازی بسیار لذت‌بخش بوده و امکانات گسترده‌ای برای توسعه قلمرو و شهر وجود دارد.

از دیگر نقاط قوت بازی  Sandbox تعاملاتی است که بین کاربران وجود دارد. برای مثال کاربران بابت بازدید از زمین خود می‌توانند از سایرین توکن SAND دریافت کنند. همچنین بهای زمین توسط بازیکن تعیین می‌شود و قیمت‌های ثابت و مشخصی برای آیتم‌های بازی تعیین نخواهد شد. بنابراین یک کاربر می‌تواند قطعه زمینی را خریداری کرده و سپس با اضافه کردن امکاناتی آن را مجددا با قیمت بیشتر به فروش برساند.

در حال حاضر بازار خرید و فروش زمین‌ها و امکانات این بازی بسیار رونق دارد و حدود ۱۲۴ هزار قطعه زمین برای خرید لیست شده‌اند. بخشی از زمین‌ها نیز همچنان در اختیار بنیاد بازی قرار داشته و هنوز برای خرید در دسترس عموم نیستند. معاملات مربوط به آیتم‌ها یا زمین‌ها در بلاک چین اتریوم ثبت می‌شود و به عنوان یک دارایی ارزشمند و رسمی شناخته خواهد شد.

جمع‌بندی

بازی Sandbox در حال حاضر جزو محبوب‌ترین بازی‌های مبتنی بر بلاک چین است که امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گستردگی فعالیت‌ها، امکانات و نحوه تعامل بازیکنان در این بازی منحصر به فرد بوده و احتمالا به زودی توسعه‌های شگفت‌انگیز دیگری نیز به ویژگی‌های قبلی اضافه خواهد شد. همچنین زمین‌های بازی Sandbox یک دارایی کاملا ارزشمند در دنیای کریپتو محسوب می‌شود. شاید سال‌های آینده این زمین‌ها یک محل خوب برای سرمایه‌گذاری، ارزش‌آفرینی و کسب درآمد باشد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.