اخبار دنیای رمز ارزها

دیسنترالند (Decentraland)؛ معرفی بازی، مروری بر پلتفرم و توکن مانا (MANA)

Decentraland یک بازی بلاک‌چینی است که در آن افراد می‌توانند اقدام به خرید و فروش زمین‌ها و املاک مجازی موجود در بازی بپردازند. هر فرد در ازای خرید زمین، مالک آن می‌شود و به کمک توکن‌های NFT مالکیت او بر زمین خریداری شده تثبیت می‌گردد.

121

بعد از ابداع توکن‌های غیر مثلی در سال 2014، رفته رفته زمینه برای ایجاد پروژه‌های جدید در بستر بلاک‌چین ایجاد شد. بازی‌های کریپتویی به عنوان یکی از دستاوردهای ابداع توکن‌های NFT به شمار می‌رود. هر چند که در سال‌های ابتدایی چندان از این بازی‌ها استقبال نشد ولی ایده کسب درآمد از این بازی‌ها، طرفداران زیادی را در سال‌های اخیر برای آن‌ها دست و پا کرده است. بعد از داغ شدن بحث متاورس نیز بار دیگر بازی‌های کریپتویی که پیوند معناداری با متاورس دارند، در سال 2021 رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کردند. دیسنترالند (Decentraland) یکی از بازی‌های متاورسی است که در ادامه بیشتر به بحث و بررسی در ارتباط با آن می‌پردازیم.  

دیسنترالند چیست؟

Decentraland یک بازی بلاک‌چینی است که در آن افراد می‌توانند اقدام به خرید و فروش زمین‌ها و املاک مجازی موجود در بازی بپردازند. هر فرد در ازای خرید زمین، مالک آن می‌شود و به کمک توکن‌های NFT مالکیت او بر زمین خریداری شده تثبیت می‌گردد. امکان انجام فعالیت‌های توسعه‌ای گوناگون در زمین‌های خریداری شده در بازی Decentraland وجود دارد. با انجام فعالیت‌های توسعه‌ای، ارزش زمین‌ها افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب می‌توانید آن‌ها را به بهای بیشتری بفروشید.

توسعه‌دهندگان دیسنترالند، پروژه خود را در سه دوره زمانی تقسیم‌بندی کرده‌اند که به صورت زیر است:

  1. عصر حجر غیرمتمرکز: در نسخه اولیه پروژه همه‌چیز به صورت دو بعدی بود.  
  2. عصر برنز: از سال 2016 با عرضه نسخه دوم بازی، فضای آن به شکل سه بعدی درآمد.  
  3. فعالیت اقتصادی (عصر آهن): در این مرحله امکان فعالیت اقتصادی و درآمدزایی برای کاربران مهیا شد.  

خرید و فروش زمین در دیسنترالند چگونه انجام می‌شود؟‌

همان طور که اشاره کردیم، مالکیت زمین‌ها در پروژه Decentraland از طریق توکن‌های غیر مثلی تعیین تکلیف می‌گردد. در عین حال دو توکن اختصاصی برای این پروژه در نظر گرفته شده است که با نام LAND و MANA شناخته می‌شوند. در این قسمت به صورت مختصر به معرفی این توکن‌ها می‌پردازیم.

1. توکن لند (LAND)

توکن لند بر اساس بلاک‌چین اتریوم و استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده است. برای خرید زمین در بازی باید حتما حساب کاربری خود در دیسنترالند را با رمز ارز LAND شارژ کنید. مالکیت زمین‌ها با نقل و انتقال این توکن در بازی محول می‌شود.

2. ارز مانا (Mana)

ارز مانا به عنوان یکی دیگر از توکن‌های بومی دیسنترالند شناخته می‌شود که در بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است. برای خرید توکن لند باید ابتدا ارز دیجیتال مانا در اختیار داشته باشید. خرید و فروش امکانات درون بازی نیز با استفاده از توکن مانا انجام می‌شود. مدیریت Decentraland نیز به صورت غیر متمرکز و مبتنی بر فرآیند رأی‌گیری انجام می‌شود. کسانی که توکن مانا در اختیار دارند از حق رأی در این اکوسیستم برخوردار هستند.

راه‌های درآمدزایی در Decentraland

در بالا اشاره کردیم که راه‌هایی برای کسب درآمد در پروژه دیسنترالند پیش‌بینی شده است. در این قسمت به طور مختصر این راه‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

1. تولید محتوا

ابزارهای متعددی برای تولید محتوا در Decentraland در نظر گرفته شده است. افراد می‌توانند در زمین خود به تولید محتوا بپردازند. بر این اساس به ازای هر میزان ترافیک عبوری کاربران از زمین تحت مالکیت یکی از گیمرها، مبلغی به عنوان پاداش به او اختصاص پیدا می‌کند. این هزینه در قالب کرایه عبور از زمین و استفاده از آن از سایر کاربران دریافت می‌شود و حساب کاربری صاحب زمین واریز می‌شود.

2. تبلیغات

تولید محتوا در زمین تحت مالکیت قطعا ترافیک تردد کاربران را افزایش می‌دهد. در نتیجه افراد می‌توانند در تعامل با فعالان حاضر در بازی، تبلیغات جذب کنند. به این ترتیب امکان درآمدزایی از محل تبلیغات نیز فراهم می‌شود.

4. تعریف مالکیت از طریق توکن‌های NFT

کار کردن روی زمین تحت مالکیت، ارزش افزوده آن را بالا می‌برد. به این ترتیب افراد می‌توانند قطعه زمینی را با قیمت پایین تهیه کنند و در ادامه با فعالیت روی آن ارزش افزوده‌اش را ارتقا دهند. در ادامه نیز زمین خود را با قیمت به مراتب بالاتری به فروش برسانند. شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد ولی به در سال 2022 رکورد فروش قطعه زمینی به ارزش 900 هزار دلار در دیسنترالند به ثبت رسید.

آیا بازی دیسنترالند رایگان است؟

برخی از بازی‌های کریپتویی که در دسترس عموم قرار دارند، رایگان هستند؛ اما Decentraland در ردیف بازی‌های کریپتویی رایگان قرار نمی‌گیرد. شما برای ورود به بازی باید حتما یک قطعه زمین هر چند کوچک و ارزان قیمت تهیه کنید. به این ترتیب عملا نیاز به صرف مقداری هزینه برای حضور در دیسنترالند خواهید داشت.

نگاهی به قیمت رمز ارز مانا

رمز ارز مانا به عنوان توکن اختصاصی پروژه Decentraland از زمان عرضه تا به امروز روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است. در آغاز سال 2022 میلادی این ارز در جایگاه 31 بین کلیه رمز ارزها قرار گرفته است. ارزش بازار آن نیز از 7 میلیارد دلار عبور کرده و بیش از 1.82 میلیارد توکن مانا در بازار عرضه شده است.

این ارز دیجیتال در ماه فوریه سال 2020 به طور عمومی در صرافی‌ها عرضه شد. البته قبل از آن در سال 2017 در جریان عرضه اولیه حدود 24 میلیون دلار از این توکن به فروش رسید. در زمان عرضه اولیه هر ارز مانا قیمت 0.023 دلار داشت. در زمان عرضه عمومی نیز تقریبا در حوالی همین عدد وارد صرافی‌ها شد. بعد از عرضه به فاصله کوتاهی رشد قیمت ارز مانا آغاز شد و تا اوایل می سال 2021 به قیمت 1.5 دلار رسید. بعد از یک روند نزولی کوتاه مدت تا پایان ژوئن سال 2021 رخ دارد که قیمت ارز دیجیتال Mana را به 0.5 دلار رساند.

ماه‌های پایانی سال 2021 برای توکن مانا روزهای به یادماندنی بود. چرا که قیمت آن به بیش از 5.5 دلار نیز رسید. این ارز دیجیتال سال 2021 را در نهایت حوالی قیمت 3.5 دلار به پایان رساند. به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید که در سال جدید چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

خرید و فروش ارز مانا

در حال حاضر امکان خرید و فروش ارز مانا از بسیاری از صرافی‌های معتبر بازار رمز ارزها از جمله بایننس، کوکوین، اوکی اکسچنج و … وجود دارد. همچنین تعدادی از صرافی‌های ایرانی بازار رمز ارزها نیز این توکن را در لیست معاملات خود قرار داده‌اند. برای هولد کردن این ارز دیجیتال نیز می‌توانید از کلیه کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند از جمله لجر، ترزور، تراست والت و متامسک استفاده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی پروژه Decentraland و توکن اختصاصی آن یعنی مانا پرداختیم. واقعیت این است که اقبال عمومی نسبت به بازی‌های کریپتویی در سال 2021 بسیار قابل توجه بود. روند حاکم نیز به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد در سال 2022 نیز این وضعیت تداوم داشته باشد. به هر ترتیب به نظر می‌رسد که ورود بخش محدودی از سرمایه به پروژه‌های مانند دیسنترالند، کار عاقلانه‌ای به نظر برسد. هر چند که توصیه ما این است که حتما ابتدا مطالعات خود را در خصوص این گونه پروژه‌ها بیشتر کنید و با در نظر گرفتن مدیریت ریسک پا به این عرصه بگذارید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.