اخبار دنیای رمز ارزها

انواع کیف پول دیجیتال برای نگهداری بیت کوین، اتریوم و دیگر رمز ارزها

51

انتخاب کیف پول دیجیتال همواره یکی از داغ‌ترین مباحث در بازار ارزهای دیجیتال است. تنوع کیف پول‌های موجود بسیار زیاد است و همچنین مسئله کلاهبرداری نیز همواره یکی از جدی‌ترین دغدغه‌ها در زمینه انتخاب کیف پول دیجیتال در میان فعالان بازار رمز ارزها به شمار می‌رود.در این بین باید با در نظر گرفتن چند نکته اساسی نسبت به انتخاب کیف پول مناسب اقدام نمود. در این مقاله ابتدا به معرفی انواع کیف پول دیجیتال برای نگهداری بیت کوین، اتریوم و دیگر رمز ارزها می‌پردازیم. در ادامه با بررسی مزایا و معایب آن‌ها در خصوص انتخاب کیف پول مناسب نکات مهمی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا برای همیشه چالش انتخاب کیف پول دیجیتال مناسب را پشت سر بگذارید.

کیف پول دیجیتال چیست؟

قبل از پرداختن بع معرفی انواع کیف پول دیجیتال، بهتر است ابتدا نسبت به مفهوم کیف پول در بازار رمز ارزها، آگاهی و شناخت کافی به دست بیاوریم. کارکرد کیف پول در بازار ارزهای دیجیتال مشابه کیف پول‌های معمولی است که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. با این تفاوت که کیف پول دیجیتال برای نگهداری رمز ارزها و کیف پول‌های معمولی ما برای نگهداری پول نقد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کیف پول‌های دیجیتال دو مشخصه اساسی دارند که تحت عنوان کلیدهای عمومی و خصوصی شناخته می‌شوند. کلیدهای عمومی دقیقا مفهومی مشابه شماره حساب یا کارت بانکی دارند. وقتی دیگران قصد دارند پولی به حساب ما واریز کنند، شماره حساب یا کارت بانکی خود را به آن‌ها می‌دهیم و از این طریق کار انتقال پول انجام می‌شود. کلید عمومی کیف پول‌های دیجیتال نیز دقیقا همین کاربری را دارد. در زمان انتقال سکه در صرافی‌های دیجیتال، از کلید عمومی استفاده می‌شود.

اما کلید خصوص در حکم رمز کارت بانکی است که اجازه دسترسی به حساب بانکی را صرفا به فرد صاحب آن می‌دهد. کلید خصوص به نوعی رمز عبوری کیف پول شما است و باید در نگهداری از آن نهایت دقت را داشته باشید تا دیگران به این کلید دسترسی پیدا نکنند. همچنین لازم به ذکر است که کلیدهای عمومی و خصوصی کدهای چند رقمی متشکل از اعداد و حروف انگلیسی هستند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

با کاربرد و برخی مفاهیمی که پیرامون کیف پول مطرح می‌شود، آشنا شدیم. انواع کیف پول‌های دیجیتال به طور کلی در سه دسته قابل تقسیم‌بندی هستند که عبارتند از:

– کیف پول نرم‌افزاری

– کیف پول سخت‌افزاری

– کیف پول کاغذی

مبتنی بر همین سه دسته ذکر شده تعداد زیادی کیف پول دیجیتال در بازار وجود دارد که در ادامه به معرفی بهترین انواع آن‌ها می‌پردازیم. هر کدام از این کیف پول‌ها دارای خصوصیاتی هستند که برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کیف پول دیجیتال نرم‌افزاری

همین ابتدا باید عرض کنیم که کیف پول‌های نرم‌افزاری به صورت آنلاین هستند و معمولا برای خرید و فروش‌های روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌دلیل آنلاین بودن این نوع کیف پول‌ها، استفاده از آن‌ها برای نگهداری طولانی‌مدت سکه‌ها چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

کیف پول‌های نرم‌افزاری به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

کیف پول نرم‌افزاری موبایل

این دسته از کیف پول‌های نرم‌افزاری از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند. به این دلیل که افراد می‌توانند همواره و در هر موقعیتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند؛ چون یک این کیف پول‌ها، نرم‌افزاری موبایلی هستند که در نسخه اندروید و iOS قابل دانلود و استفاده می‌باشند. کار کردن با کیف پول موبایلی در کمترین زمان ممکن امکان‌پذیر است و خیلی راحت می‌توان برای جابه‌جایی بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال از این کیف پول بهره‌برداری نمود.

برخی از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری موبایل که در حال حاضر کاربران زیادی دارند، عبارتند از:

1- کیف پول دیجیتال تراست والت (Trust Wallet): یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری بیت کوین، تراست ولت است که صرافی مشهور بایننس آن را عرضه نموده است. در مجموعه بیش از 142 ارز دیجیتال و توکن توسط این کیف پول پشتیبانی می‌شود و در دو نسخه اندروید و iOS در دسترس است.

2- کیف پول اج (Edge Wallet): این کیف پول نیز روی تمام تلفن‌های همراه هوشمند قابل استفاده است و در حال حاضر ار 12 ارز دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم پشتیبانی می‌کند.

3- کیف پول دیجیتال برد والت (Bread Wallet): این کیف پول نرم‌افزاری نیز مانند سایر کیف پول‌ها به صورت رایگان در دسترس عموم تریدرهای بازار رمز ارزها قرار دارد و در بازار با نام اختصاری BRD شناخته می‌شود.

کیف پول نرم‌افزاری دسکتاپ

دسته‌ای دیگر از کیف پول‌های دیجیتال هستند که روی رایانه یا لپ‌تاپ نصب می‌شوند. این کیف پول‌ها نیز با صورت آنلاین و با اتصال به اینترنت کار می‌کنند. البته امنیت کیف پول دیجیتال دسکتاپ در مقایسه با کیف پول موبایل بالاتر است. اما باز هم برای نگهداری طولانی‌مدت سکه‌ها، استفاده از این نوع کیف پول‌ها توصیه نمی‌شود.

برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین کیف پول‌های نرم‌افزاری دسکتاپ عبارتند از:‌

1- کیف پول اکسدوس (Exodus Wallet):‌ یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های دیجیتال موجود در بازار است که به سبب امنیت نسبتا بالایی که دارد، مشهور شده است. در حال حاضر نسخه‌های اندروید و iOS این کیف پول نیز عرضه شده است.

2- کیف پول دیجیتال الکتروم (Electrum Wallet): در انواع سیستم عامل‌های لینوکس، ویندوز و مک می‌توانید این کیف پول حرفه‌ای را نصب کنید. الکتروم قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و معمولا حرفه‌ای‌های فعال در بازار رمز ارزها، از الکتروم استفاده می‌کنند.

3- کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet): این کیف پول رابط کاربری بسیار آسانی دارد و معمولا به افرادی که به‌تازگی قصد ورود به بازار رمز ارزها را دارند، توصیه می‌شود. درحال حاضر از حدود 125 ارز دیجیتال و توکن نیز پشتیبانی می‌کند و نسخه موبایل آن نیز به تازگی عرضه شده است.

کیف پول دیجیتال سخت‌افزاری

کیف پول دیجیتال سخت‌افزاری به‌عنوان دسته‌ای دیگر از انواع کیف پول‌های رمز ارزها به شمار می‌رود که در بیشتر موارد ظاهری شبیه به فلش مموری دارد. این دسته از کیف پول‌ها به صورت آفلاین از دارایی‌های شما نگهداری می‌کنند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که کمتر در معرض خطر حملات هکرها قرار دارند. از این رو کیف پول دیجیتال سخت‌افزاری برای نگهداری سکه‌ها در مدت زمان طولانی گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

دو تا از بهترین کیف پول‌های دیجیتال سخت‌افزاری که کاربران زیادی در دنیا دارند، عبارتند از:‌

1- کیف پول دیجیتال ترزور (Trezor Wallet):

انتخاب نخست بسیاری از تریدرها برای نگهداری طولانی‌مدت سکه‌هایشان، کیف پول ترزور است که از سطح امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

2- کیف پول لجر (Ledger):

کیف پول دیجیتال لجر یکی دیگر از پرطرفدارترین کیف پول‌های دیجیتال است که در بازار عرضه می‌شود و مدل‌های مختلفی با ظرفیت‌های گوناگون دارد.

کیف پول کاغذی

ابتدایی‌ترین نوع کیف پول‌های دیجیتال که در بازار رمز ارزها موجود است، کیف پول دیجیتال کاغذی است. این نوع کیف پول‌ها در واقع کاغذهایی هستند که اطلاعات مربوط به سکه‌ها روی آن‌ها به همراه QR کد ثبت می‌شوند. شاید از نظر امنیت هیچ تهدید هکری این دسته از کیف پول‌ها را تهدید نکند، اما باید مراقب بود که این اسناد کاغذی گم نشوند و اطلاعات روی آن‌ها پاک نگردد.

کلام پایانی

در این مقاله با انواع کیف پول دیجیتال که در بازار رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا شدیم. کیف پول به عنوان یکی از مهم‌ترین ملزومات خرید و فروش در بازار رمز ارزها به شمار می‌رود. در انتخاب کیف پول حتما نکاتی از قبیل امنیت، رابط کاربری و همچنین سرعت آن را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که هر کیف پولی که به‌تازگی در بازار معرفی می‌شود، قابل اعتماد نیست. حتما قبل از انتخاب کیف پول در خصوص سابقه آن و نظرات کاربران تحقیق کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.