اخبار دنیای رمز ارزها

آشنایی و تحلیل بنیادین رمز ارز آدا کاردانو ADA Cardano

73

فناوری بلاک‌چین در طول سال‌های اخیر با روند روبه‌رشدی در حال توسعه است و کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون پیدا می‌کند. در این بین بازار ارزهای دیجیتال که به‌نوعی بر پایه بلاک‌چین بنا نهاده شده است و بخش عمده‌ای از پیشرفت‌هایی که در این بازار مشاهده می‌شود، سهم فناوری بلاک‌چین است. بلاک‌چین بیت کوین به‌عنوان نسل اول بلاک‌چین‌های بازار رمز ارزها به شمار می‌رود. پس از آن بلاک‌چین اتریوم قرار دارد که به‌عنوان نسل دوم شناخته می‌شود. واقعیت این است که نسل اول و دوم بلاک‌چین در عین کاربردهای زیادی که دارد، اما با نواقص جدی نیز مواجه هستند. بلاک‌چین کاردانو خود را به‌عنوان پیش‌گام نسل سوم بلاک‌چین‌ها معرفی می‌کند. ارز ADA به‌عنوان ارز دیجیتال اختصاصی این بلاک‌چین شناخته می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که ارز آدا چیست و چه کاربردی دارد.

معرفی بلاک‌چین کاردانو

اتریوم به‌عنوان نخستین بلاک‌چینی شناخته می‌شود که برای پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند آغاز به فعالیت کرده است. در این بین بلاک‌چین کاردانو نیز به همین منظور راه‌اندازی شده است. اما بنیان‌گذاران این بلاک‌چین مدعی هستند که در معماری کاردانو از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای استفاده کرده‌اند. به این ترتیب که امنیت و سرعت آن به‌مراتب بالاتر از بلاک‌چین‌های نسل قدیمی مانند اتریوم است.

نقطه شروع این پروژه کاردانو در سال 2015 کلید خورده است و در سال 2017 ارز ADA به‌عنوان رمز ارز اختصاصی بلاک‌چین کاردانو به بازار عرضه شده است. البته بسیاری از فعالان بازار، این ارز دیجیتال را با نام ارز آدا نیز می‌شناسند. قابلیت دیگر این بلاک‌چین، تعریف برنامه‌های غیرمتمرکز روی آن است که این امکان در اتریوم ممکن نیست. همچنین لازم به ذکر است که توسعه دهندگان این پروژه عمدتاً ژاپنی هستند.

نگاهی به تاریخچه راه‌اندازی بلاک‌چین کاردانو

نکته مهم در خصوص تیم توسعه‌دهنده ارز آدا آن است که بنیان‌گذار آن شخصی به نام چارلز هاسکینسون بوده است که خودش در تیم توسعه‌دهنده بلا‌ک‌چین اتریوم حضور داشته است. در مدت‌زمان دو سال توسعه‌دهندگان این بلاک‌چین روی تمام نقاط ضعف اتریوم و بیت کوین مطالعه انجام دادند و به این ترتیب موفق شدند تا راه‌حل‌های جدیدی برای تأیید تراکنش‌ها، تنظیم قراردادهای هوشمند و مقیاس‌پذیری آن‌ها به دست بیاورند.

پروژه کاردانو رفته‌رفته توانست تا شایستگی‌های خود را ثابت کند و به این ترتیب سرمایه‌گذاران بیشتری از جمله شرکت‌های The Cardano Foundation، IOHK و Emurgo به‌عنوان توسعه‌دهندگان این بلاک‌چین فعالیت می‌کنند. بلاک‌چین کاردانو در سال 2017 راه‌اندازی شد و پس از آن ارز ADA روانه بازار شد.

برنامه‌های بلاک‌چین کاردانو در چه حوزه‌هایی تعریف شده است؟

هر پروژه‌ای که در دنیای ارزهای دیجیتال تعریف می‌شود، مجموعه‌ای از اهداف را به‌عنوان برنامه‌های خود مطرح می‌کند که در این بین در بازه‌های زمانی مختلف به دنبال تحقق آن هستند. در همین راستا مهم‌ترین اهداف عملیاتی پروژه کاردانو عبارت‌اند از:

·         به دنبال ارائه سیستم اقتصادی جدیدی است که به کمک آن بستر امنی را برای تجارت جهانی ایجاد کند.

·         در این بلاک‌چین امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز وجود دارد. یکی از اهداف کاردانو ایجاد ثبات در برنامه‌های غیرمتمرکز در بستر بلاک‌چین است.

·         ارتقای امنیت تراکنش‌ها در بلاک‌چین به‌عنوان مأموریت بعدی این بلاک‌چین به شمار می‌رود.

·         همواره به دنبال ایجاد تعاملی سازنده برای کشاندن نهادهای اقتصادی سنتی در دنیا به سمت بلاک‌چین است.

·         سرعت تراکنش ارز آدا و سایر ارزهای دیجیتال در این بلاک‌چین به طور قابل توجهی نسبت به بلاک‌چین‌های قدیمی مانند اتریوم افزایش پیدا کرده است.

بلاک‌چین ارز ADA چگونه کار می‌کند؟

سایت بلاک‌چین ارز آدا برخلاف بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، از امکانات متنوعی برخوردار است و کاربران می‌توانند با مراجعه به این سایت، اطلاعات مفید بسیار زیادی پیرامون ارز ADA و پروژه‌های در دست اجرای کاردانو به دست بیاورند. در این بین برای آشنایی با نحوه عملکرد بلاک‌چین کاردانو لازم است تا در چند بخش به معرفی مهم‌ترین مشخصات آن بپردازیم.

نوآوری‌های صورت‌گرفته در قراردادهای هوشمند بلاک‌چین کاردانو

پایه و اساس قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین کاردانو، تفاوت چندانی با بلاک‌چین‌های با کاربری مشابه نظیر اتریوم ندارند. اما در تنظیم قراردادهای هوشمند کاردانو نکات مهمی به‌منظور ارتقا و بهبود قراردادها در نظر گرفته شده است که عبارت‌اند از:

·         استفاده از معماری چند لایه به‌منظور تفکیک حسابداری و محاسبه

·         استفاده از کد عملیاتی مدولار برای ایجاد عملکرد منعطف در قراردادها

·         انجام کامل امور زیر نظر متخصصان امنیت سایبری به‌منظور جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی

·         توسعه مکانیزم بودجه غیرمتمرکز برای برنامه‌های آتی

·         ایجاد فضایی سالم به‌منظور تنظیم قراردادهای تجاری جدید در راستای ایجاد فضای مبتنی بر اعتماد برای تجارت بین‌المللی

بهبود مقیاس‌پذیری در بلاک‌چین ارز ADA

مقیاس‌پذیری در یک مفهوم ساده و ابتدایی اشاره به تعداد معاملاتی دارد که در ثانیه در یک بلاک‌چین قابل پردازش است. ارزهای دیجیتال بسیار مشهوری نظیر بیت کوین و اتریوم در این زمینه با نقص‌های جدی مواجه هستند. به‌گونه‌ای که در بلاک‌چین بیت کوین تنها 7 تراکنش و در اتریوم تنها 20 تراکنش در ثانیه قابل پردازش است. کاردانو با ایجاد سازوکار اجماع جدیدی که در ادامه معرفی خواهد شد، به دنبال آن است که مقیاس‌پذیری را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد و از این رهگذر می‌تواند سرعت انجام تراکنش‌ها را افزایش دهد.

بلاک‌چین دو هسته‌ای کاردانو

بلاک‌چین ارز آدا از دو هسته اصلی تشکیل شده است که عبارت‌اند از:‌

·         Cardano Settlement Layer: در این هسته معاملات ارز ADA بلافاصله توسط معامله‌گران قابل انجام است.

·         Cardano Computational Layer: در هسته دوم بلاک‌چین کاردانو، قراردادهای هوشمند اجرا می‌شود و امنیت مجموعه شبکه به‌واسطه پروتکل‌هایی که در آن تعریف شده است، به طور لحظه‌ای پایش می‌شود.

احتمالاً با نام دو سازوکار اجماع اثبات کار و اثبات سهام که برای تأیید تراکنش‌ها بسیاری از ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا هستید. در این بین در بلاک‌چین ارز کاردانو، یک سازوکار اجماع جدید معرفی شده است که تحت عنوان اوروبروس (Ouroboros) شناخته می‌شود. البته به‌نوعی می‌توان این مکانیزم را زیرمجموعه الگوریتم اثبات سهام تلقی کرد ولی تفاوت‌هایی با هم دارند.

بحث بیشتر در این زمینه کاملاً تخصصی و فنی است که پرداختن به آن عملاً برای ما کاربردی ندارد. با این وجود ذکر این نکته ضروری است که اوروبروس پروتکل اثبات سهام مبتنی بر زنجیره است که برای تأیید بلوک‌ها به رهبران انتخاب‌شده تصادفی متکی است و مانند اکثر بلاک‌چین‌ها گره‌ای که بلوک بعدی را اضافه می‌کند، پاداش تلاش‌هایشان را دریافت می‌کند. در شروع هر دوره نیز رهبران توسط سیستم از بین دارندگان ارز ADA انتخاب می‌شوند. البته در ادامه کار مبتنی بر مکانیزم نوعی انتخابات در هر دوره ادامه پیدا می‌کند.

ارز ADA در حال تبدیل‌شدن به‌نوعی ارز دیجیتال دانشگاهی

یکی از کارهایی که توسعه‌دهندگان پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین همواره در دستور کار خود قرار می‌دهند، تلاش برای ایجاد ارتباط سازنده و همکاری با بخش‌های مختلف جوامع است. به این ترتیب می‌توانند خود را در بازار تثبیت کنند و از این طریق شرایط را برای پیشرفت خود مهیا می‌کنند. در این بین برخی از مهم‌ترین اقدامات بلاک‌چین ارز کاردانو عبارت‌اند از:

·         راه‌اندازی آزمایشگاه فناوری بلاک‌چین در دانشگاه ادینبورگ در سال 2017

·         امضای تفاهم‌نامه با دولت اتیوپی به‌منظور به‌کارگیری فناوری خود در صنایع این کشور در سال 2018

·         همکاری با دانشگاه آزاد تفلیس برای استفاده از کاردانو به‌منظور ساخت سیستم تایید اعتبار در سال 2019

·         اعطای معادل 500 هزار دلار ارز ADA به دانشگاه وایومینگ به‌منظور حمایت از توسعه فناوری بلاک‌چین کاردانو

·         استفاده از بلاک‌چین کاردانو برای ردیابی اصالت محصولات برند نیوبالانس

دیدگاه‌های مثبت و منفی درباره ارز ADA

بلاک‌چین ارز آدا نیز مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر دارای نقاط ضعف و قوتی است که باید برای کارکردن حتماً در نظر گرفته است. در این بین مهم‌ترین نقاط قوت این بلا‌ک‌چین عبارت‌اند از:

·         اولین بلاک‌چینی است که از معماری چند لایه (تسویه‌حساب و محاسبه) برای تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

·         در گذشته با محدودیت مقیاس‌پذیری مواجه بود؛ اما اخیر به‌روزرسانی روی آن صورت گرفته است که باعث شده در عمل هیچ محدودیت مقیاس‌پذیری نداشته باشد. به عبارت دیگر هر چه تعداد کاربران این بلاک‌چین بیشتر باش، تراکنش‌های بیشتری در آن قابل مدیریت است.

·         کارمزد تراکنش‌ها در بلاک‌چین کاردانو به‌مراتب در مقایسه با اتریوم و بلاک‌چین‌های مشابه دیگر کمتر است.

در مقابل نقاط ضعفی نیز برای این بلاک‌چین مطرح است که می‌توان به موارد زیر به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها اشاره نمود:

·         بلاک‌چین آن هنوز در حال توسعه است و به همین دلیل شاید عدم اطمینان در خصوص آینده آن کمی زیاد باشد.

·         کیف پول رسمی این بلاک‌چین هنوز مشکلات زیادی به همراه دارد که تیم توسعه‌دهنده در حال تلاش برای برطرف‌کردن معایب آن است.

قیمت ارز ADA از ابتدای عرضه تا به امروز چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

سقف تعداد قابل عرضه ارز ADA برابر 45 میلیارد سکه است و پس از آن دیگر هیچ سکه جدیدی در بازار عرضه نمی‌شود. عرضه ارز آدا در 2 اکتبر سال 2017 برای نخستین‌بار صورت گرفت و در آن زمان چیزی در حدود 0.02 دلار قیمت داشت. نکته مهم این است که این عرضه در صرافی بیترکس انجام شد که در سال 2017 به‌عنوان یکی از دو صرافی بزرگ و معتبر بازار به شمار می‌رفت. تنها به فاصله چند روز از آغاز عرضه ارز ADA، قیمت آن به یکباره جهش بزرگی را آغاز کرد و بعد از گذشت 4 ماه به سقف قیمت تاریخی خود تا همین امروز یعنی قیمت 1.22 دلار دست پیدا کرد. رشد 6 هزار درصدی در کمتر از چهار ماه عدد فوق‌العاده قابل توجهی است که به معنای واقعی کلمه کام کسانی که در عرضه اولیه این رمز ارز شرکت کردند را شیرین کرد.

پس از این دوره شکوهمند که در قیمت کاردانو به وقوع پیوست، به یکباره این ارز دیجیتال وارد یک فاز نزولی شد و به محدوده قیمتی حدود 0.05 دلار دست پیدا کرد. پس از آن تا همین امروز (تیرماه 1400) در یک محدوده نوسانی بسیار محدودی پیرامون همین قیمت حرکت می‌کند و افزایش و کاهش قیمت چندانی در این ارز دیجیتال مشاهده نمی‌شود.

تحلیل‌ها درباره آینده ارز ADA چیست؟

نکته محدودی که در تحلیل ارز آدا باید در نظر گرفت، این است که در حال حاضر قطعاً نقاط ضعفی در بلاک‌چین آن وجود دارد. توسعه‌دهندگان کاردانو نیز به این مسئله واقف هستند و به طور مداوم در حال تلاش برای پیشرفت و برطرف‌کردن ایرادات این شبکه هستند. اما از آن طرف باید به این نکته توجه داشت که با گذشت حدود 4 سال از زمان آغاز به کار کاردانو و همچنین عرضه ارز ADA، پیشرفت‌های بسیار چشمگیری در این پروژه به وقوع پیوسته است. همچنین بررسی برنامه‌های عملیاتی این پروژه نویدبخش آینده بسیار روشن‌تری است. نقطه قوت دیگر کاردانو برخورداری از یک تیم توسعه‌دهنده بسیار با انگیزه و بانشاط است که از سال 2015 به این‌طرف به‌صورت متمرکز و تمام‌وقت روی کاردانو مشغول کار هستند. با وجود تمام این نکات، به نظر می‌رسد که آینده ارز دیجیتال کاردانو بسیار روشن‌تر از آن چیزی است که در حال حاضر مشاهده می‌شود. طبیعتاً این آینده درخشان به طور مستقیم روی عملکرد ارز کاردانو نیز اثر گذار خواهد بود.

نکات مهم درباره ارز ADA

چند نکته مهم پیرامون ارز دیجیتال ADA وجود دارد که بهتر است قبل از پایان مقاله به آن‌ها اشاره کنیم. این نکات عبارت‌اند از:

·         کیف پول شخصی ارز آدا، Daedalus نام دارد که همان‌طور که در متن مقاله اشاره کردیم، ایراداتی به آن وارد است. در حال حاضر این کیف پول صرفاً به‌صورت نرم‌افزاری در دسترس است و آن هم تنها می‌توان روی رایانه نصب کرد. برای دانلود این کیف پول که حجم بسیار زیادی نیز دارد، می‌توانید از سایت رسمی کاردانو استفاده کنید. علاوه بر Daedalus، می‌توانید از سایر کیف پول‌های مطرح و معتبر موجود در بازار از جمله لجر و ترزور (سخت‌افزاری) و اتمیک (نرم‌افزاری) برای نگهداری ارز ADA استفاده کنید.

·         خرید و فروش ارز کاردانو نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال در بستر صرافی‌ها صورت می‌گیرد و در این بین صرافی‌های معتبر کوین‌بیس و بایننس به‌عنوان بهترین صرافی‌ها برای خرید و فروش این ارز دیجیتال به شمار می‌روند.

·         سازوکار اجماع در بلاک‌چین کاردانو به‌نوعی مبتنی بر اثبات سهام است و به همین دلیل مانند ارزهای دیجیتال دیگر نظیر بیت کوین قابل استخراج نیست.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی ارز ADA پرداختیم. این ارز دیجیتال از یک تیم توسعه‌دهنده بسیار با انگیزه و متخصص تشکیل شده است که در این سال‌ها تمام تلاش خود را برای برطرف‌کردن نواقص بلاک‌چین کاردانو و پیشرفت آن به کار گرفته است. بلاک‌چین کاردانو مسیر بسیار درازی را پیش روی خود دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا در آینده می‌تواند به برنامه‌ها و اهدافی که تاکنون مطرح کرده است، عمل کند یا خیر. اگر توسعه‌دهندگان بلاک‌چین کاردانو بتوانند بخش قابل توجهی از برنامه‌های خود را عملیاتی کنند، باید شاهد یک دوره رشد قیمت ارز ADA باشیم که مجدداً تداعی‌کننده رشد قیمت 6 هزار درصدی ابتدای عرضه آن خواهد بود.

فینوتیپس تلاش می‌کند تا به مرجع آموزشی جامع و شایسته‌ای برای بازارهای مالی تبدیل شود. در این بین بازار ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک بازار جوان و خوش آتیه در صدر برنامه‌های فینوتیپس قرار دارد. در کلاب‌هاوس فینوتیپس، بحث و بررسی‌های گسترده‌ای پیرامون این بازار انجام می‌دهیم و جلسات متعددی را به ارزیابی و معرفی رمز ارزهای مستعد در بازار می‌پردازیم. شما نیز می‌توانید با حضور در جلسات کلاب‌هاوس فینوتیپس، نظرات و سوالات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.