اخبار دنیای رمز ارزها

بروزرسانی تپ روت بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

50

دنیای ارزهای دیجیتال دائما در حال به‌روز‌رسانی و اصلاح فرایندهاست. بیت کوین به‌عنوان مهم‌ترین رمزارز تا به حال سافت فورک‌های مختلفی را تجربه کرده است. یکی از این سافت فورک‌ها تپ روت است که قصد بهبود امنیت، کارایی و حریم خصوصی کاربران را دارد. برای آن که بدانید این سافت فورک می‌تواند جامعه بیت کوین را دچار چه تحولات کند با ما همراه باشید.

تپ روت چیست؟

تپ روت (Taproot) یکی از مهم‌ترین سافت فورک‌های بیت کوین است که قصد دارد برای اصلاح چالش‌های مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی کاربران راهکارهایی ارائه دهد. به‌جز مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی، تپ روت تلاش می‌کند کارمزدهای تراکنش‌های پیچیده را کمتر کند، شبکه را منعطف‌تر سازد و به افزایش کارایی شبکه لایتینگ (Lightning Network) کمک کند.

ایده تپ روت در زمستان ۲۰۱۸ توس گرگ مسکول (Greg Maxwell) که یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین کور (Bitcoin Core) است، مطرح شد. سپس پتر وویل (Pieter Wuille) در گیت هاب درخواستی مبنی بر انجام اصلاحات را ثبت کرد و درنتیجه این به‌روز‌رسانی با فریم‌ورک (FrameWork) بیت کوین کور ترکیب شد. اجرای این سافت فورک نیازمند آن است که اپراتورها نود قوانین توافق جمعی تپ روت را در عمل اجرا کنند. بنابراین شاید فعال‌سازی این به‌روزرسانی ماه‌ها زمان‌بر باشد. این انشعاب نرم‌افزاری همراه با امضای اشنور اعمال خواهد شد. امضای اشنور ویژگی تجمیع امضا (Signature Aggregation) را برای شبکه بیت کوین فراهم می‌کند.

سافت فورک تپ روت چگونه کار می‌کند؟

انشعاب نرم‌افزاری تپ روت اسکریپ‌های بیت کوین را جهت بالا بردن حریم خصوصی و بهبود پارامترهای تراکنش‌های پیچیده تغییر خواهد داد. تراکنش‌های بلاک چین بیت کوین با استفاده از امکانات مختلفی مثل قفل زمانی (Timelock) یا چند امضایی (Multi-Signature) ابعاد پیچیده بیشتری پیدا خواهند کرد.

بدون تپ روت کاربران می‌توانند تراکنش‌های پیچیده را به‌راحتی مشاهده کنند. با اعمال این انشعاب، امکان مخفی کردن بخش‌های مختلف یک تراکنش پیچیده وجود دارد. درنتیجه اگر تراکنش از ویژگی‌های مختلف استفاده کند، باز هم در بلاک چین بیت کوین تنها به‌عنوان یک تراکنش عادی قابل مشاهده است. به این ترتیب سطح رعایت حریم خصوصی کاربران افزایش خواهد یافت.

همان طور که ذکر شد برای تحقق اهداف ذکر شده تپ روت با آپدیت امضای اشنور (Schnorr Signatures) باید ترکیب شود. با وجود سافت فورک‌های مختلفی که از بیت کوین به وجود آمده است کاربران همیشه از بیت کوین حمایت کرده‌اند اما این به معنای نادیده گرفتن چالش‌های این شبکه نیست. بلاک چین بیت کوین یک شبکه عمومی است و هر شخصی می‌تواند داده‌های تراکنش‌ ثبت شده را مشاهده کند. راهکارهایی مثل کوین میکسینگ (Coin Mixing) یا کوین جوین (CoinJoin) می‌توانند به افزایش حریم خصوصی کاربران کمک کنند اما هیچ کدام نمی‌توانند بیت کوین را به رمزارزی با حریم صددرصد خصوصی تبدیل کنند. به‌روزرسانی تپ روت نیز چنین کاری نخواهد کرد اما اولین گام را برای از بین بردن چالش حریم خصوصی برمی‌دارد.

مزیت‌های تپ روت چیست؟

با استفاده از تپ روت تفاوت بین تراکنش انجام شده در شبکه لایتنینگ، تراکنش همتا به همتا (Peer to Peer) و یک قرارداد هوشمند (Smart Contrant) مشخص نخواهد شد و تمام این اتفاقات به‌عنوان یک تراکنش همتا به همتا نمایش داده خواهد شد. تنها آدرس کیف پول‌های نهایی ارسال‌کننده و دریافت‌کننده برای عموم مشخص می‌شود که تاثیر چندانی در نقض حریم خصوصی ندارد.

از دیگر مزیت‌های تپ روت می‌توان به کم کردن انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها اشاره کرد. انعطاف‌پذیری امضا و تراکنش بدین معناست که تا قبل از تایید نهایی تراکنش، امکان تغییر امضا وجود دارد. با این کار معضلی به نام دو بار خرج کردن (Double Spending) به وجود می‌آید که موجب از بین رفتن اعتماد به دفتر کل توزیع می‌شود. در این حالت کاربر با تغییر امضا وانمود خواهد کرد اصلا تراکنشی هرگز انجام نشده و شبکه یک بار دیگر تراکنش را انجام خواهد داد.

امضای اشنور چیست و چه تاثیری بر تپ روت دارد؟

امضای اشنور توسط یک ریاضی‌دان آلمانی به نام کلاوس اشنور (Claus Schnorr) طراحی شده است. در این طرح امضاهای رمزنگاری شده کوتاه خواهند شد و سادگی و کارآمدی بالایی دارد. امضایی که در ابتدا توسط ساتوشی به کار رفته بود از الگوریتم امضای دیجیتال منحنی بیضوی (Elliptic Curve Digital Signature Algorithm) تبعیت می‌کرد. امضای اشنور امنیت بالایی دارد و کاربران زیادی قادر به درک آن هستند. همچنین این الگوریتم به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و حجم کمی دارد. متن‌باز (Open Source) بودن دیگر مزیت الگوریتم اشنور است. این طرح می‌تواند آغازی برای یک تحول بزرگ در بلاک چین بیت کوین و دیگر شبکه‌های بلاک چینی باشد.

تاثیرات تپ روت بر شبکه بیت کوین چیست؟

به طور کل می‌توان مزیت‌های تپ روت را برای بیت کوین به شرح زیر دانست.

  •         کاهش کارمزدها
  •         پردازش تراکنش‌های بیشتر در بلاک‌ها
  •         کم‌شدن داده‌هایی که باید بین بلاک‌ها جابه‌جا شود و در آن‌ها ذخیره گردد
  •         افزایش امنیت و رعایت حریم خصوصی تراکنش‌ها
  •         توسعه مقیاس‌پذیری
  •         عدم انعطاف تراکنش‌ها جهت تغییرات قبل از تایید تراکنش

چالش‌های تپ روت

شاید بتوان مهم‌ترین تهدید این انشعاب نرم‌افزاری را عدم استقبال از این طرح بین کاربران و ارائه‌دهندگان دانست. هنوز بسیاری از افراد جامعه بیت کوین از قبول اصول این سافت فورک سر باز می‌زنند. نتیجه‌بخش بودن این به‌روز‌رسانی در گرو اجرای اصول آن توسط همه کاربران شبکه خواهد بود و در صورت به وجود آمدن چنددستگی، احتمال شکست خوردن طرح وجود دارد. بخش زیادی از کاربرانی که این سافت فورک را نمی‌پذیرند، معتقدند برای اهداف جدید باید از کوین‌های جدید استفاده کرد و بیت کوین باید مسیر گذشته خود را حفظ کند.

خودداری از قبول این طرح می‌تواند باعث افت ارزش بیت کوین شود زیرا امید به اصلاح و انجام به‌روز‌رسانی‌های آتی نیز کاهش خواهد یافت. اگر این طرح را عده‌ای کمی بپذیرند، تراکنش‌ها قابل شناسایی خواهد بود. با وجود پوشاندن اطلاعات اما به راحتی پذیرندگان این طرح مشخص می‌شوند و آدرس‌های تپ روت قابل ردیابی هستند.

جمع‌بندی

تپ روت یک گام رو به جلو برای شبکه بیت کوین است؛ به‌شرط آن که کاربران از قبول اصول اجرایی آن سر باز نزنند. شاید بیت کوین در یکی از حساس‌ترین برهه‌های عمر خودش است. قبول این سافت فورک توسط کاربران می‌تواند به ارتقا امنیت، رعایت حریم خصوصی و کاهش کارمزدها منجر شود و عدم پذیرش آن شاید برای ماینرها و توسعه‌دهندگان در ابتدا مفید باشد، اما به اعتبار پادشاه رمزارزها ضربه خواهد زد و احتمال طراحی و پذیرفتن به‌روز‌رسانی‌های بعدی را نیز در هاله‌ای ابهام قرار خواهد داد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.