اخبار دنیای رمز ارزها

تحلیل فاندامنتال ریپل؛ ماهیت، نکات مثبت و چالش‌ها 

48

ریپل یکی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال است که در طول چند سال گذشته صعود و سقوط‌های فراوانی را تجربه کرده است. حاشیه‌های مختلف از دادگاه‌های حقوقی تا انتقاد نسبت به چگونگی عرضه این ارز، نتوانسته جلوی رشد این کوین را بگیرید. اگر ۶ سال پیش با صرف مبلغی ناچیز خرید ریپل را انجام داده بودید، امروز ثروتی قابل توجه در کیف پول شما موجود بود.

ریپل چیست؟

ریپل (Ripple) یک شرکت آمریکایی است که برای موسسات بزرگ توسعه‌های مالی غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد. پروژه‌های این شرکت برای دستیابی به انتقال سریعتر پول با پرداخت کارمزدی کمتر است. بسیاری از شرکت‌ها، بانک‌ها و نهادهای مالی آمریکا برای نقل و انتقال دارایی خود از ریپل استفاده می‌کنند.

XRP یکی از محصولات شرکت ریپل محسوب می‌شود که به‌صورت ارز دیجیتال در صرافی‌ها عرضه می‌شود. در واقع با خرید ارز دیجیتال XRP می‌توان روی یکی از محصولات شرکت ریپل سرمایه‌گذاری کرد و خرید ریپل به معنای دریافت سهام از این شرکت نخواهد بود.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis) ارزیابی پارامترهای اقتصادی و مالی است که می‌تواند بر روی ارزش فعلی و آینده دارایی تاثیرگذار باشد. Fundamental analysis یا تحلیل بنیادین ماهیت یک پروژه را بررسی می‌کند و اعتبار شرکت یا شبکه را از جنبه‌های مختلف مطالعه می‌کند. در این مطلب تحلیل ریپل با توجه به پتانسیل‌های پروژه، نظر کارشناسان، نگاه جامعه نسبت به پروژه، سابقه توسعه‌دهنده و سایر عواملی که بتوانند بخشی از شناسنامه یا رزومه ارز دیجیتال باشند، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

تحلیل ریپل چطور انجام می‌شود؟

تحلیل ریپل مثل سایر رمزارزها اغلب به دو صورت فاندامنتال و تکنیکال است. همچنین گاهی از تحلیل احساسات نیز در بازارهای مالی استفاده می‌شود. ریپل تلاش می‌کند تا جایگزینی برای سیستم‌های مبادلات مالی فعلی مثل سوئیفت باشد. این شبکه می‌خواهد نقل و انتقالات مالی را با سرعت بیشتر و کارمزد پایین‌تر انجام دهد. همچنین نگاه ریپل بیشتر به معاملات برون‌مرزی و پرداخت‌های بین‌المللی است. سیستم‌های فعلی معمولا سرعت کمی دارند و کارمزد بالایی را برای هر تراکنش طلب می‌کنند. از طرفی مراحل اداری در این سیستم‌ها اکثرا زمان‌بر است. به همین دلیل نیاز به یک شبکه سریعتر و ارزانتر که بتواند مبادلات مالی جهانی را مدیریت کند، در بین فعالان اقتصاد جهانی و تجار حس می‌شود.

ریپل یکی از ۵ پروژه برتر دنیای کریپتو از نظر حجم سرمایه محسوب می‌شود. گرچه پروژه‌های مربوط به رمزارزها دائما در حال گسترش است و گاهی ارزهای دیجیتال جدید به‌سرعت در بین اقشار مختلف محبوب می‌شوند، اما ریپل جزو رمزارزهایی است که به یک ثبات نسبی رسیده و جزو کوین‌های قدیمی و شناخته‌شده محسوب می‌شود. به همین علت خرید ریپل می‌تواند یک راهکار مطمئن برای سرمایه‌گذاری باشد. گرچه ریپل در سال ۲۰۱۸ رشدی خیره‌کننده داشت و پس از آن هرگز نتوانست به رکوردهای قبلی نزدیک شود، اما هم‌اکنون نیز در محدوده خوبی نسبت به سال گذشته قرار داد و رشد قابل قبولی داشته است.

چه عواملی در تحلیل فاندامنتال ریپل نقش مثبت دارند ؟

نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment) یکی از شاخص‌های مهم در تحلیل ریپل به‌صورت فاندامنتال است. این شاخص که به‌اختصار با ROI نمایش داده می‌شود بیان می‌کند سود حاصل از افزایش دارایی در مدت‌زمان مشخص چه مقدار بازدهی و درآمد برای سرمایه‌گذار خواهد داشت. این مقدار در سال‌های گذشته برای ریپل حدود 7.2 است اما با توجه به نوسان‌های قیمت می‌تواند دستخوش تغییر شود.

کاربردهای یک ارز دیجیتال می‌تواند در تحلیل فاندامنتال آن موثر باشد. از مهمترین کاربردهایی که در تحلیل ریپل می‌توان به آن اشاره کرد ریپل نت (RippleNet) است. در حال حاضر این شبکه در ۶ قاره مختلف فعال است و نزدیک به ۵۰ کشور از آن برای دریافت‌ها و پرداخت‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند. همچنین سرمایه در گردش این شبکه را سالانه نزدیک به ۵ میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

محصول دیگر ریپل xRpid است که استفاده از آن ساده‌تر خواهد بود. با ایکس رپید شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند پرداخت‌های داخلی و خارجی خود را انجام دهند. همکاری با شرکت فلیت‌کر (Fleetcor) در سال ۲۰۱۹ باعث رشد بیشتر ایکس رپید شده است. فلیت‌کر جزو شرکت‌های قدیمی و پرسابقه آمریکا در زمینه پرداخت‌های دیجیتال است.

چالش‌های ریپل چیست ؟

یکی از موضوعاتی که تاثیر منفی در تحلیل ریپل دارد عدم امکان استخراج است. ریپل قابل استخراج نیست و تمام ۱۰۰ میلیارد واحد آن در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت ریپل تولید شد. بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان ریپل ۲۰ درصد این عرضه را به مالکیت خود درآوردند و مابقی آن به طور تدریجی به بازار تزریق می‌شود. این شرکت اعلام کرده هر ماه مقداری از این رمزارز عرضه خواهد شد که همین موضوع به‌عنوان یک مشکل شناخته می‌شود. ممکن است در آینده تصمیم شرکت در مورد عرضه توکن‌ها تغییر کند و این امر سبب ایجاد نگرانی در متقاضیان خرید ریپل و طرفدارانش می‌‌شود.

از چالش‌های دیگر می‌توان به متن‌باز (Open Source) نبودن این پروژه اشاره کرد. ریپل یک پروژه متمرکز محسوب می‌شود که با هویت و هدف اصلی ارزهای دیجیتال در تناقض است. همچنین نوسان قیمت XRP باعث عدم اطمینان موسسات و بانک‌ها به این رمزارز شده است. با وجود ارائه خدمات ارزان و سریع، چالش‌های مختلف باعث شده تا نهادهای مالی در استفاده از این رمزارز و شبکه بسیار محتاط عمل کنند و تعداد زیادی از شرکت‌ها ریسک افت و خیز سرمایه را نپذیرند. 

مهمترین رقیب ریپل استلار (XLM) است. در طول چند سال گذشته نهادهای پولی مختلف اقدام به تولید رمزارز کرده‌اند که برای مثال می‌توان به بانک جی‌پی‌مورگان و رمزارز JPM Coin اشاره کرد. استلار نیز یک هارد فورک ریپل محسوب می‌شود و در نتیجه این دو ارز دارای نقاط اشتراک زیادی هستند. استلار غیرمتمرکز و اپن‌سورس است و همین ویژگی می‌تواند در آینده تفاوت‌های زیادی ایجاد کند. در طرف دیگر ریپل توانسته با موسسات و بانک‌های زیادی ارتباط کاری برقرار کند و به لحاظ تجربه چند سطح بالاتر از استلار است.

جمع‌بندی

پس از تحلیل ریپل می‌توان دریافت که این کوین شاید یکی از خاص‌ترین رمزارزها بین ارزهای دیجیتال مطرح دنیا باشد. با وجود عمر زیاد و ثبت رکوردهای درخشان در گذشته، این روزها ریپل چندان درخشان ظاهر نمی‌شود و صف خرید ریپل شلوغی‌های گذشته را ندارد. هرچند ریپل در طول یک سال گذشته رشد مناسبی را همراه با سایر رمزارزها تجربه کرده است اما ماهیت این پروژه به صورتی است که پتانسیل‌های زیادی برای پیشرفت وجود دارد. باید دید تیم توسعه این شرکت با رفع چالش‌ها و اجرای برنامه‌های جدید دوباره می‌توانند ریپل را به یکی از سه کوین برتر کریپتو تبدیل کنند یا خیر.

Leave A Reply

Your email address will not be published.