اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی رمزارز شیبا اینو Shiba Inu؛ پیدایش، نحوه رشد و نوسان‌ها

85

در ماه‌های اخیر یکی از پرسروصدا‌ترین رمزارزها شیبا اینو بوده است. جهش فوق‌العاده این رمزارز در مدت‌زمان کوتاه باعث حیرت بسیاری از فعالان حوزه کریپتو شده است. ارز دیجیتالی که عمر چندان زیادی ندارد اما حالا خرید شیبا یکی از تکراری‌ترین سفارش‌ها در صرافی‌های مختلف است.

شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

بهار امسال با رشد چشمگیر ارزش میم کوین‌ها اسم شیبا اینو بیشتر شنیده شد. پروژه شیبا اینو و ارز دیجیتال شیبا که با نماد SHIB در صرافی‌ها قابل معامله است، یک کوین نوظهور محسوب می‌شود که از لوگوی سگ معروف میم استفاده می‌کند. کوین SHIB مبتنی بر اتریوم است و یک توکن ERC-20 محسوب می‌شود. کل توکن‌های این رمزارز هزار تریلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) است. در حال حاضر ارزش این میم کوین حدود 0.00004 دلار است که نسبت به تابستان رشد چند برابری داشته است.

میم‌ کوین چیست؟

توکن‌هایی که تصویر لوگوی آن‌ها از سگ معروف میم (meme) الهام گرفته می‌شود به میم کوین معروف شده‌اند. این کوین‌ها بیشتر جنبه سرگرمی دارند اما در برخی موارد شهرت بیشتری پیدا می‌کنند و در بین رمزارزهای پرتراکنش بازار قرار می‌گیرند. معروف‌ترین میم کوین فعلی کریپتو دوج کوین است. معمولا نمودار حرکتی این رمزارزها خلاف جهت نمودار اتریوم و بیت کوین است و رشد آن‌ها در روزهایی رخ می‌دهد که بازار قرمز رنگ است. در بازارهای مختلف دیگری نیز چنین سرمایه‌هایی وجود دارند که از لوگوی میم استفاده می‌کنند و پشتوانه قوی فنی ندارند و به‌نوعی یک ابزار مخالفت با روند کلی بازار هستند.

توکن شیبا چطور پدید آمد؟

ایده ابتدایی طراحی شیبا اینو (Shiba Inu) در مردادماه سال ۱۳۹۹ مطرح شد. روی اوشی (Ryoshi) که سابقه زیادی در ترید ارز دیجیتال داشت و از حامیان پروژه‌های غیرمتمرکز بود اولین گام‌ها را برای راه‌اندازی پروژه شیبا اینو انجام داد. یکی از اصول روی ‌اوشی عرضه تمام توکن‌ها بین فعالان بازار بود. او معتقد بود نگه داشتن بخش زیادی از توکن‌ها در بین توسعه‌دهندگان پروژه یک نوع انحصار محسوب می‌شود و با مفهوم غیرمتمرکز بودن در تضاد است. از همین جهت تمام توکن‌های شیبا اینو را در بازار عرضه کرد تا همه افراد شانس برابری در سرمایه‌گذاری و کسب سود از این رمزارز داشته باشند. روی اوشی هیچ هزینه‌ای را صرف توسعه و تبلیغ این ارز دیجیتال نکرد و برای لیست شدن SHIB در صرافی‌ها حاضر به پرداخت مبلغی نشد. مهم‌‌ترین خصوصیت این میم کوین نیز می‌تواند همین موضوع باشد که هیچ متولی یا سهام‌دار عمده‌ای ندارد و توسعه‌دهنده اصلی هم پس از عرضه در صرافی اقدام به خرید رمزارز کرده است. درنتیجه هزینه طراحی و عرضه شیبا اینو مبلغی معادل صفر دلار بوده است!

ورود شیبا اینو به بازار

روی اوشی در یک مصاحبه نحوه شکل‌گیری و طراحی این رمزارز را کاملا ساده بیان می‌کند. او اعلام کرده در ابتدا به کمک دوستش یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) تنظیم کرده و جفت ارز اتریوم را با واریز ۱۰ اتریوم به صرافی یونی سواپ ایجاد کرده است. سپس نیمی از کل موجودی شیبا اینو را به قرارداد هوشمند انتقال می‌دهد و نیمه دیگر را به کیف پولی برای سوزاندن توکن‌ها واریز می‌کند. او بیان می‌کند بازار به سرعت از SHIB استقبال کرده و افزایش قیمت سریعا رخ داده است. همین جهش باعث شده تا روی اوشی بخشی از دارایی خود را به فروش رساند اما هنوز بخش دیگری را در کیف پول ذخیره کرده است.

پس از آن که SHIB شهرت بسیاری یافت توجه رهبران بازار و توسعه‌دهندگان بزرگ به این رمزارز بیشتر شد. همزمان روی اوشی ۵۰ درصد از دارایی خود را به کیف پول ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق بلاک‌چین اتریوم، انتقال داد. او علت این کار را مصون ماندن از ضربات احتمالی بوترین دانست. درواقع به این شکل بوترین از رشد پروژه و افزایش قیمت شیبا سود قابل توجهی کسب می‌کرد. در نتیجه دلیلی وجود نداشت که به اعتبار و آینده پروژه ضربه بزند یا آن را نقد کند. روی اوشی همان ابتدا به بزرگ‌ترین دشمن احتمالی SHIB، باج بزرگی را تقدیم کرد.

آینده SHIB

برای تحقیق پیرامون برنامه‌های آینده شیبا اینو به زمان زیادی نیاز ندارید چون اصلا آینده مشخصی وجود ندارد. بنیان‌گذار این پروژه کاملا رسمی اعلام کرده است اگر کاربران ایده‌ای برای آینده این رمزارز دارند می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌ها آن را بیان کنند و صرافی‌ها با لیست کردن SHIB به رشد آن کمک کنند. به نظر می‌رسد روی اوشی قصد توسعه‌های بیشتری را ندارد و به جریان‌های شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های بوترین دل بسته است. البته که این استراتژی کاملا هوشمندانه اتخاذ شده و نمی‌توان آن را بی‌خیالی یا بی‌توجهی محسوب کرد.

تاثیرات ویتالیک بوترین

یکی از مهمترین اقدامات ویتالیک بوترین در جهت افزایش شهرت SHIB اهدای ۵ درصد از توکن‌های شیبا به یک موسسه خیریه در هند برای مبارزه با کرونا بود. همین اتفاق رشدی ۳۵ درصدی برای این کوین به همراه آورد. معمولا این نوع اقدامات خیریه همیشه همراه با افزایش قیمت رمزارز است.

یکی دیگر از اقدامات بوترین در خصوص شیبا اینو توکن‌سوزی وسیع بوده است. اون ۹۰ درصد از توکن‌هایش را به یک کیف پول منتقل کرد تا برای همیشه در آن جا بمانند و مابقی را نیز می‌خواهد به خیریه‌های مختلف اهدا کند. این اقدامات تا الان به رشد ارزش SHIB کمک کرده و احتمالا در آینده نیز چنین خواهد بود.

خرید شیبا

در حال حاضر اکثر صرافی‌های شناخته شده این میم کوین را عرضه می‌کنند. بایننس (Binance)، یونی سواپ (UniSwap)، کوکوین (KuCoin) و … SHIB را لیست کرده‌اند. با توجه به این که شیبا یک توکن ERC-20 محسوب می‌شود، تمام کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی کنند می‌توانند محلی برای خرید شیبا اینو باشند. تراست ولت (TrustWallet)، متامسک (MetaMask) و کوینومی (Coinomi) جزو مشهورترین کیف‌ پول‌های میزبان شیبا هستند.

جمع‌بندی

کسانی که یک سال پیش هزینه نه چندان زیادی را صرف خرید شیبا اینو کرده‌اند احتمالا امروز یک فرد ثروتمند محسوب می‌شوند. رشد عجیب و غریب این میم کوین در سال ۲۰۲۱ جزو پرمخاطب‌ترین موضوعات خبرگزاری‌های ارزهای دیجیتال بود. شاید تا یک سال پیش اشخاص بسیار کمی از وجود چنین رمزارزی خبر داشته‌اند اما امروز SHIB جزو رمزارزهای برتر صرافی‌های مختلف است و تقاضا برای خرید شیبا هر روز بیشتر می‌شود. اینکه آینده این ارز دیجیتال به چه صورت رقم خواهد خورد به‌راحتی قابل پیش‌بینی نیست اما شاید مثل دوج کوین، این میم کوین هم مسیر روشنی را در پیش داشته باشد.

 

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.