اخبار دنیای رمز ارزها

شبکه Terraبا توکن (LUNA) چیست؛ معرفی شبکه ترا و کاربردهای آن و توکن لونا

شبکه ترا (Terra) بلاک چینی است که زیرساخت‌های توسعه نرم‌افزارهای خدمات مالی را ارائه کرده و روش‌های پرداختی مختلفی را پشتیبانی می‌کند.

85

شبکه Terra یکی دیگر از شگفتی‌های دنیای بلاک چین است. این شبکه زیرساخت‌هایی را برای برنامه‌های مالی فراهم می‌کند تا ارائه خدمات به کاربران راحت‌تر از گذشته صورت گیرد. ارز دیجیتال رسمی این شبکه با نماد LUNA نمایش داده می‌شود.

شبکه Terra چیست؟

شبکه ترا (Terra) بلاک چینی است که زیرساخت‌های توسعه نرم‌افزارهای خدمات مالی را ارائه کرده و روش‌های پرداختی مختلفی را پشتیبانی می‌کند. این شبکه با استفاده از چندین استیبل کوین پشتوانه‌سازی شده است. قیمت استیبل کوین‌های حمایتی به کمک توکن بومی این شبکه همیشه ثابت می‌ماند. توکن LUNA وظیفه ثابت نگه‌داشتن قیمت استیبل کوین‌ها را در شبکه Terra برعهده دارد.

بهار سال ۲۰۱۹ شبکه Terra به وسیله توکن TerraKRW به بازار معرفی شد. این توکن که با نماد KRWT شناخته می‌شود یک استیبل کوین محسوب شده که قیمت آن وابسته به ارز وون کره‌جنوبی است. عرضه اولیه توکن لونا به کمک صرافی‌های مشهور بایننس (Binance)، هیوبی (Huobi) و اوکی اکسچنچ (OKEx) انجام و سبب کسب ۳۲ میلیون دلار سرمایه برای تیم توسعه شبکه Terra شد.

بلاک چین ترا توسط شرکت ترافورم لبز (Terraform Labs) ایجاد شد. این شرکت کره‌ای توسط دنیل شین (Daniel Shin) و دو کوآن (Do Kwon) تاسیس شده است و تجربه فراوانی در حوزه تجارت الکترونیک و بلاک چین دارد.

بلاک چین ترا و ارز دیجیتال لونا چگونه کار می‌کند؟

شبکه Terra به کمک بسته توسعه نرم‌افزاری کازماس (Cosmos) ایجاد شده است و با استفاده از الگوریتم اثبات سهام (PoS) امنیت شبکه را تامین می‌کند. بستر نرم‌افزاری کازماس به توسعه‌دهندگان دنیای بلاک چین کمک می‌کند تا بتوانند شبکه‌ای تعاملی و کارآمد را به سرعت طراحی کنند. شبکه Terra حداکثر ۱۰۰ تاییدکننده (Validator) خواهد داشت. در نتیجه این شبکه نسبت به سایر بلاک چین‌هایی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند متمرکزتر است.

تراکنش‌های شبکه Terra در عرض چند ثانیه پردازش و انجام می‌شوند و کارمزد تراکنش‌هایی که با قراردادهای هوشمند سازگار باشند، در مقایسه با کارمزدهای شبکه اتریوم بسیار ارزان‌تر تعیین خواهد شد. در نتیجه توسعه‌دهندگانی به دنبال بلاک چینی با ویژگی پشتیبانی از قراردادهای هوشمند هستند، می‌توانند شبکه Terra را برای توسعه نرم‌افزارهای مالی خود انتخاب کنند.

دلار ترا

دلار ترا با نماد UST شناخته می‌شود. این استیبل کوین روی شبکه Terra توسعه یافته و یک استیبل کوین غیرمتمرکز محسوب می‌شود. این ویژگی باعث تمایز دلار ترا با سایر استیبل کوین‌ها شده است. برای عرضه دلار ترا توکن LUNA سوزانده می‌شود تا قیمت این رمزارز نوسان‌های زیادی نداشته باشد.

ارزش دلار ترا بر اساس حجم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. هر گاه قیمت USDT بیش از ۱ دلار باشد، افرادی که توکن لونا دارند می‌توانند دارایی خود را با این استیبل کوین تعویض کنند. از طرفی امکان تعویض دلار ترا با ارز لونا نیز فراهم است و به همین دلیل فرصت برای آربیتراژ (Arbitrage) فراهم خواهد بود. در این حالت کوین‌های جدید UST به بازار عرضه می‌شوند. این فرایند تا جایی ادامه دارد که ارزش UST مجددا به یک دلار برسد.

توکن LUNA

ارز دیجیتال LUNA یکی از مهمترین عناصر شبکه Terra است. سوزاندن این توکن سبب پایداری شبکه و قیمت استیبل کوین‌ها می‌شود. در حقیقت بین توکن LUNA و شبکه Terra یک وابستگی دو طرفه وجود دارد که نبود هر کدام باعث نابودی دیگری می‌شود.

توکن لونا یک رمزارز حاکمیتی محسوب می‌شود. دارندگان این ارز دیجیتال می‌توانند با اعلام رای خود تغییرات و اصلاحات پروتکل و شبکه Terra را مدیریت کنند. بسیاری از مواقع الگوهای پرداختی و پاداش‌ها بر اساس رای‌گیری‌ها و مشارکت‌ها تعیین می‌شود. هم‌اکنون قیمت هر واحد لونا برابر 86.55 دلار است که در طی ۲ سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

کیف‌پول‌های توکن لونا

بر اساس اعلام رسمی وب‌سایت شبکه ترا (terra.money) کیف‌پول‌های رسمی توکن LUNA عبارتند از:

  •         ترا استیشن (Terra Station)
  •         میرور والت (Mirror Wallet)
  •         مث والت (MathWallet)
  •         لجر نانو اس یا اکس (Ledger Nano X/S)
  •         آکسیس (Oxis)

 فرایند سینیورژ در شبکه ترا

سینیورژ (Seigniorage) تفاوت بین هزینه‌های انجام شده برای صدور یک دارایی و ارزش اسمی آن است. برای مثال صدور هر اسکناس ۱ دلاری آمریکا برای دولت این کشور حدود 0.05 دلار هزینه خواهد داشت و از این فرایند 0.95 دلار سود حاصل این دولت می‌شود. طبق اعلان دو کوآن میزان سینیورژ استیبل کوین‌ها از تفاضل قیمت ارز صادر شده از هزینه دریافت وثیقه به دست می‌آید.

زمانی یک استیبل کوین در شبکه Terra صادر می‌شود، سودی نصیب این شبکه خواهد شد. سپس این سود در استخر سینیورژ ترا ذخیره می‌شود تا برای توسعه پروژه‌های مختلف استفاده شود.

چگونگی فعالیت سیستم دو ارزی شبکه Terra

در شبکه ترا دو توکن وظیفه پایدار ساختن شبکه و ثابت نگه داشتن قیمت‌ها را بر عهده دارند. توکن LUNA برای استیبل کوین‌های شبکه Terra وثیقه ایجاد می‌کند و توکن ترا اس‌دی‌آر (TerraSDR) یک سبد دارایی محسوب شده که توکن لونا پشتوانه و وثیقه آن است.

ارزش توکن TerraSDR توسط اوراکل‌هایی با قیمت SDR صندوق بین‌المللی پول هماهنگ شده است. این سبد دارایی شامل ارزهای مهمی مثل دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس و یوآن چین است و یک مرجع قیمتی پایدار برای توکن TerraSDR خواهد بود. اگر قیمت 1.1 واحد توکن ترا‌ اس‌دی‌آر معادل یک SDR شود، کاربران ۱ واحد SDR را به قرارداد هوشمند ترا ارسال خواهند کرد و در عوض ۱.۱ واحد توکن ترا اس‌دی‌آر دریافت می‌کنند. در این فرایند موجود توکن TerraSDR کاهش پیدا کرده و در نتیجه قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. شبکه Terra با تغییر حجم توکن‌های استخر نقدینگی قیمت استیبل کوین را بدون استفاده از کالا یا دارایی فیزیکی، ثابت نگه داشته و همیشه برابر با اطلاعات ارسال شده از سمت اوراکل‌ّها خواهد بود.

جمع‌بندی

شبکه Terra جزو پروژه‌هایی‌ است که به نظر می‌رسد طی سال‌های آینده بتواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. با توجه به گسترش برنامه‌های مالی در بلاک چین و استقبال مردم از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، بسترهایی کمک‌کننده به توسعه این نرم‌افزارها فرصت بسیار خوبی برای رشد و ارتقا پیدا خواهند کرد. افزایش قیمت توکن لونا و افزایش محبوبیت توکن TerraSDR در بین کاربران صرافی‌ها، نوید روزهای خوشی را برای این شبکه می‌دهد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.