اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی صرافی پنکیک سواپ؛ آموزش کامل کار با صرافی pancakeswap

50

صرافی‌های غیر متمرکز خیلی زود موفق شدند جایگاه ویژه‌ای در بین فعالان بازار رمز ارزها برای خود دست و پا کنند. یکی از صرافی‌های غیر متمرکز که از محبوبیت بالایی برخوردار است، پنکیک سواپ (PancakeSwap) نام دارد. این صرافی در سپتامبر سال 2020 آغاز به کار کرد و تا به امروز مسیر رو به رشدی را پشت سر گذاشته است. در این مقاله قصد داریم هر آنچه را که شما به عنوان فعال بازار رمز ارزها باید بدانید را بررسی کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

صرافی پنکیک سواپ چیست؟

بدون دردسر معامله کنید. این شعار مهمی است که در سایت رسمی صرافی پنکیک سواپ زیاد روی آن مانور داده شده است. این شعار اشاره به معامله کردن بدون نیاز به ثبت نام و احراز هویت است که از جمله ویژگی‌های اساسی صرافی‌های غیر متمرکز است. پنکیک سواپ در سپتامبر سال 2019 آغاز به کار کرده است.

در حال حاضر صرفا امکان خرید و فروش توکن‌هایی که مبتنی بر صرافی بایننس اسمارت چین هستند، در صرافی پنکیک سواپ وجود دارد. البته لازم به ذکر است که می‌توانید با استفاده از رابط سایت بایننس، توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم را به شبکه اسمارت بایننس چین منتقل کرد. به این ترتیب بیش از 80 ارز دیجیتال از جمله (اتریوم، پنکیک سواپ، بایننس کوین، تتر، USDC، کت کوین، پولکادات، چین لینک و … در صرافی پنکیک سواپ قابل خرید و فروش است.

در زمان نگارش این مقاله (مارس 2022) بیش از 3.4 میلیون نفر در صرافی پنکیک سواپ فعالیت می‌کنند. همچنین تاکنون بیش از 51 میلیون تراکنش به ارزش بیش از 12 میلیارد دلار در این صرافی به ثبت رسیده است.

امکانات و پلتفرم‌های زیر در قالب صرافی پنکیک سواپ در اختیار کاربران قرار دارد:

1. مبادله رمز ارزها (Exchange)

در ابتدای آموزش صرافی پنکیک سواپ، باید به پلتفرم مبادله رمز ارزها اشاره کنیم. در این پلتفرم بدون نیاز به ثبت نام، ایجاد حساب کاربری و احراز هویت می‌توان به خرید و فروش رمز ارزها پرداخت. این صرافی مبتنی بر شبکه اسمارت بایننس چین راه‌اندازی شده است که بیشترین حجم مبادلات  بازار در آن انجام می‌شود.

انتخاب شبکه اسمارت بایننس چین باعث شده است که هزینه تراکنش‌های صرافی پنکیک سواپ در مقایسه با اتریوم و بیت کوین کمتر باشد. این موضوع برای معامله گران و به خصوص آن‌هایی که به صورت روزانه خرید و فروش می‌کنند، اهمیت بالایی دارد. از طرفی برای خرید و فروش رمز ارزها نیازی به اتصال به پلتفرم صرافی‌ها ندارید. بلکه می‌توانید از طریق کیف پول خود به طور مستقیم به درگاه پنکیک سواپ متصل شوید و معامله مورد نظر خود را ثبت کنید. به این ترتیب دارایی به صورت مستقیم به کیف پول دیجیتال شما منتقل می‌شود.

2. سپرده‌گذاری (Stake)  

همان طور که می‌دانید صرافی‌های غیر متمرکز با استفاده از استخرهای نقدینگی جفت ارزهای معاملاتی مختلف، دارایی مورد نیاز برای معاملات را فراهم کنند. به عبارت دیگر این کاربران صرافی هستند که در فرآیند تأمین نقدینگی شرکت می‌کنند. البته کسانی که در فرآیند تأمین نقدینگی استخرهای مختلف مشارکت می‌کنند در ازای مدت زمان مشخصی قفل شدن سرمایه‌شان، پاداش دریافت می‌کنند. در صرافی پنکیک سواپ، توکن کیک (Cake) به عنوان ارز دیجیتال اختصاصی تعریف شده است. جفت ارزهای معاملاتی مختلفی در قالب استخرهای نقدینگی مختلف در صرافی تعریف شده است. در ازای سرمایه گذاری در این استخرها می‌توانید توکن کیک به عنوان پاداش دریافت کنید.

3. مسابقه پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال

در بستر صرافی پنکیک سواپ قرعه‌کشی‌های مختلفی به بهانه‌های گوناگون برگزار می‌شود که در قالب آن‌ها معادل میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال بین کاربران توزیع می‌شود. در حال حاضر روزانه 11 هزار نفر در قرعه‌کشی‌های پنکیک سواپ مشارکت می‌کنند و شانس خود را برای برنده شدن می‌آزمایند. این قرعه‌کشی‌ها به بهانه‌های مختلفی در قالب مسابقات نیز برگزار می‌شود. گاهی اوقات در ازای پیش‌بینی کاهش یا افزایش قیمت یک توکن مانند بایننس کوین، می‌توانید برنده قرعه‌کشی در صرافی شوید و جایزه دریافت کنید.

4. مزارع کشت سود (Yield Farms)

یکی دیگر از پلفترم‌های صرافی پنکیک سواپ، مزارع کشت سود است که برای برخی از توکن‌ها ارائه شده است. به این ترتیب که کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری دارایی‌های خود در این مزارع در بازه زمانی معنی پاداش خود را در قالب توکن کیک دریافت کنند. البته بر خلاف استخرهای نقدینگی، مزارع کشت سود صرفا برای برخی از توکن‌ها در دسترس هستند. مزارع کشت سود به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توانید قبل از سرمایه‌گذاری، میزان سود خود را محاسبه کنید.

5. بازار توکن‌های غیر مثلی (NFT Marketplace)

در قالب صرافی پنکیک سواپ، یک بازار توکن‌های غیر مثلی نیز تعریف شده است که کاربران می‌توانند در آن اقدام به ساخت، خرید و فروش توکن‌های NFT نمایند.

6. عرضه اولیه مزارع (IFO)

عرضه اولیه مزارع (Initial Farm Offering) قابلیت دیگری در صرافی پنکیک سواپ است. پروژه‌های جدیدی که قصد عرضه توکن خود در صرافی پنکیک سواپ را دارند از طریق Initial Farm Offering اقدام می‌کنند. این فرصت برای سایر کاربران صرافی وجود دارد که در این برنامه‌ها مشارکت کنند و در ازای آن پاداش دریافت کنند.

7. آنالیز و تحلیل ارزهای دیجیتال  

در صرافی پنکپک سواپ برای هر یک از ارزهای دیجیتالی که به فروش می‌رسد، صفحه‌ای اختصاص در نظر گرفته می‌شود که تمام اطلاعات مرتبط با آن پروژه را در صفحه درج می‌شود. همچنین داده‌های تحلیلی زیادی از بازار توسط صرافی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که به کمک آن می‌توانند از کم و کیف اتفاقاتی که در بازار رمز ارزها جریان دارد، مطلع شوند.

8. رأی‌گیری  

صرافی پنکیک سواپ فضایی را برای کاربران در نظر گرفته است که در قالب آن می‌توانند پیشنهادات خود را به صورت عمومی مطرح کنند. همچنین در موارد متعددی تصمیم‌گیری‌ها در صرافی به رأی گذاشته می‌شود و کسانی که توکن کیک در اختیار دارند، می‌توانند در فرآیند حاکمیت صرافی مشارکت فعال داشته باشند.

آموزش مبادله رمز ارزها در صرافی پنکیک سواپ

در ادامه آموزش صرافی پنکیک سواپ، باید به نحوه خرید و فروش رمز ارزها در این صرافی بپردازیم. به طور کلی باید توجه داشته باشید که خرید و فروش در صرافی‌های غیر متمرکز به هیچ عنوان پیچیدگی‌های مرسوم در صرافی‌های متمرکز را ندارد. برای خرید رمز ارز مورد نظر خود در صرافی پنکیک سواپ باید مراحل زیر را سپری کنید:

  1. یک کیف پول دیجیتال که با شبکه اسمارت بایننس چین سازگار است را انتخاب کنید. متامسک و تراست والت بهترین گزینه‌هایی هستند که برای این منظور می‌توانید استفاده کنید.
  2. تعدادی توکن بایننس کوین را همواره در کیف پول خود داشته باشید؛ چرا که کارمزد معاملات خود را باید با این توکن پرداخت کنید.
  3. در سایت رسمی صرافی پنکیک سواپ، وارد صفحه تبادل رمز ارزها شوید. در این صفحه روی گزینه Unlock Wallet کلیک کنید. در ادامه کیف پول مورد نظر خود را باز کنید و آن را به صرافی پنکیک سواپ متصل کنید.
  4. در ادامه باید جفت ارز معاملاتی که قصد تبادل آن‌ها را دارید، انتخاب کنید. سپس مقدار تبادل رمز ارز مبدأ یا مقصد را تعیین کنید.
  5. بعد از وارد کردن اطلاعات مرحله چهار، کارمزد معامله به نمایش در می‌آید. بعد از بررسی جزئیات روی گزینه Swap کلیک کنید.
  6. پنجره جدیدی بازی می‌شود و از شما می‌خواهد که صحت اطلاعات درج شده را تأیید کنید. در صورت تأیید روی گزینه Confirm Swap کلیک کنید. به همین راحتی کار تبادل رمز ارزها انجام می‌شود و دارایی جدید مستقیما به کیف پول شما انتقال پیدا می‌کند.

کارمزد معاملات در صرافی پنکیک سواپ به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش مربوط به هزینه‌های تراکنش در شبکه بایننس اسمارت چین است. بخش دیگر مربوط به کارمزد اختصاصی صرافی است که معادل 0.25 درصد از ارزش معامله را شامل می‌شود.

آموزش استیکینگ در صرافی پنکیک سواپ

در ادامه آموزش صرافی پنکیک سواپ باید به بحث نحوه سپرده گذاری در استخرهای نقدینگی این صرافی بپردازیم. برای این منظور باید وارد صفحه نقدینگی در صرافی پنکیک سواپ شوید. در ادامه باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  1. در پنجره باز شده در این صفحه روی گزینه Add Liquidity کلیک کنید.
  2. در ادامه یک پنجره دیگر باز می‌شود. در اینجا باید دو ارز دیجیتال را تعیین کنید. در کادر بالا رمز ارزی که قصد سپرده‌گذاری آن را دارید، انتخاب کنید. همچنین تعداد توکن مورد نظر را نیز مشخص کنید. در کادر پایین باید جفت ارز معاملاتی مورد نظر با ارز پایه را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید.
  3. بعد از وارد کردن اطلاعات مرحله دوم، داده‌هایی درباره میزان سود دریافتی حاصل از سرمایه‌گذاری برای شما به نمایش در می‌آید. در ادامه در صورتی که موجودی شما برای سپرده‌گذاری کافی باشد، گزینه Supply در پایین کادر فعال می‌شود. روی این گزینه کلیک کنید.
  4. در ادامه پنجره‌ای برای تأیید سرمایه‌گذاری به نمایش در می‌آید. در صورت تأیید باید روی گزینه Confirm کلیک کنید. به این ترتیب دارایی شما در استخر نقدینگی صرافی قفل می‌شود. سود حاصل از سرمایه‌گذاری به ازای هر 72 ساعت به شما تعلق می‌گیرد. در صورتی که قبل از این موعد اقدام به برداشت دارایی خود کنید، نه تنها سودی به شما تعلق نمی‌گیرد، 0.1 درصد از اصل سرمایه نیز به عنوان جریمه از شما کسر می‌شود.

معرفی توکن اختصاصی صرافی پنکیک سواپ

در ادامه بحث آموزش صرافی پنکیک سواپ، لازم است که به معرفی توکن اختصاصی این صرافی یعنی توکن کیک (Cake) بپردازیم. این توکن مبتنی بر شبکه اسمارت بایننس چین و استاندارد BEP-20 راه‌اندازی شده است. پرداخت پاداش تأمین نقدینگی استخرها و جوایز قرعه‌کشی‌های صرافی با استفاده از این توکن انجام می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای توکن کیک مشارکت در تصمیم‌گیرهای حاکمیت صرافی است که در ازای تعداد توکن در اختیار می‌توان از حق رأی برخوردار بود.

سقف عرضه‌ای برای توکن‌های کیک در نظر گرفته نشده است. با این وجود صرافی به طرق مختلف برنامه‌های توکن‌سوزی را اجرا می‌کند تا مانع از عرضه تورمی توکن کیک در بازار شود. روی هم رفته آمارها حاکی از آن است که به ازای هر 40 توکن کیک که تولید می‌گردد،‌ 21 توکن سوزانده می‌شود. به علاوه در قالب برنامه‌های توکن‌سوزی دوره‌ای دیگر در صورت نیاز از حجم عرضه توکن کیک کاسته می‌شود.

در زمان نگارش این مقاله بیش از 280 میلیون توکن کیک در گردش است. همچنین این توکن با ارزش بازار حدود 1.7 میلیارد دلار در جایگاه 53 بین ارزهای دیجیتال دیگر قرار دارد. برای نگهداری از این توکن، کیف پول‌هایی مانند متامسک و تراست والت گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند.

کلام پایانی

در این مقاله به آموزش صرافی پنکیک سواپ پرداختیم. صرافی‌های غیر متمرکز مانند پنکیک سواپ برای کاربران ایرانی که با محدودیت‌های احراز هویت در صرافی‌های متمرکز مواجه هستند، گزینه مناسب و بی‌دردسر برای فعالیت در بازار رمز ارزها به شمار می‌روند. کار کردن با این صرافی‌های خیلی ساده است و می‌توانید خیلی راحت به معامله در آن‌ها بپردازید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.