اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی رمزارز Sushi؛ تحلیل فندامنتال و آشنایی با توکن سوشی

63

کریپتو کارنسی دوباه روند رو به رشدی را آغاز کرده و درخواست‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بازار افزایش پیدا کرده است. یکی از جدیدترین بسترهای معاملاتی شبکه سوشی‌سواپ نام دارد. این صرافی غیرمتمرکز خدمات مختلفی را به کاربران ارائه می‌ٔهد. ترید رمزارز، دریافت وام و کسب پاداش از طریق تامین نقدینگی بخشی از سرویس‌های صرافی سوشی‌سواپ است. این صرافی علاوه بر ارائه خدمات مختلف، ویژگی‌های منحصر به فردی نیز دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

شبکه سوشی‌سو‌اپ چیست؟

سوشی‌سواپ یک صرافی غیرمتمرکز یا DEX است. در واقع شبکه SushiSwap یکی از پلتفرم‌های استخر نقدینگی است. اعضای این شبکه از طریق رای‌گیری می‌توانند در فرایندهای اکوسیستم نقش داشته باشند. کاربران به کمک شبکه سوشی‌سو‌اپ می‌توانند توکن‌های خود را به استخر نقدینگی تزریق کرده و در ازای این کار پاداش به دست آورند.

طبق آمار اعلام شده از سوی وب‌سایت رسمی سوشی‌سواپ، تا اواسط تابستان ۲۰۲۱ حدود ۳ میلیارد دلار نقدینگی در این شبکه جمع‌آوری شده است. برخی از استخرهای نقدینگی این پلتفرم بازدهی‌ بسیار بالایی داشته‌اند.

پرکاربردترین محصول و خدمت ارائه شده در صرافی سوشی‌سواپ، تبدیل رمزارزها است. این خدمت که به ترید (Trade) معروف است، در صرافی‌های مشهور دیگری مثل بایننس (Binance) نیز ارائه می‌شود. مهمترین مزیت شبکه سوشی‌سواپ غیرمتمرکز بودن این پلفترم است.

محصول دیگر صرافی سوشی‌سواپ، سیستم وام‌دهی است. به کمک این سیستم کاربران می‌توانند با قرار دادن دارایی‌های خود به عنوان وثیقه، رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال را تحت عنوان وام دریافت کنند. در طرف مقابل برخی افراد با تامین نقدینگی وام، می‌توانند به طور متناوب پاداش دریافت کنند.

فارم (Farm) دیگر محصول شبکه سوشی‌سو‌اپ است. فارم یک دیفای محلی جهت کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتال است. کاربران به کمک سپرده‌گذاری رمزارزها (Staking) در استخرهای گوناگون، توکن‌های جدید دریافت خواهند کرد.

رمزارز Sushi

توکن سوشی برای توزیع پاداش تامین‌کنندگان نقدینگی استفاده می‌شود. با استفاده از این توکن امکان مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها پیرامون فرایندهای شبکه فراهم است. همچنین دارندگان رمزارز Sushi می‌توانند مبادلات خود را در این شبکه با کارمزد کمتری انجام دهند. امکان ترید این رمزارز در صرافی‌های شناخته‌شده مانند بایننس، اف‌تی‌ایکس (FTX)، اوکی‌اکس (OKEx) و … وجود دارد.

طبق قوانین شبکه SushiSwap، 0.05 درصد از کل حجم مبادله به صرافی اختصاص خواهد یافت. صرافی این مبلغ را به توکن تبدیل کرده Sushi و بین تامین‌کنندگان نقدینگی تقسیم می‌کند. به این ترتیب بخشی از توکن‌های سوشی همیشه در گردش خواهند بود. این اتفاق سبب می‌شود تا تقاضا برای خرید رمزارز Sushi توسط شبکه ایجاد شده و در نتیجه فشار خرید و افزایش قیمت حفظ شود.

از آن جا که رمزارز Sushi در شبکه اتریوم توسعه یافته است، برای ذخیره و خرید و فروش آن می‌توان از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری اتریومی مانند متامسک (MetaMask) و تراست ولت (TrustWallet) استفاده کرد. کیف‌پول سخت‌افزاری لجر (Ledger) نیز از توکن سوشی پشتیبانی می‌کند.

توزیع توکن سوشی

توکن سوشی عرضه اولیه نداشته است و کل حجم موجود در طول اجرای پروژه بین اعضای جامعه تقسیم خواهد شد. در دو هفته ابتدایی حدود ۱۰۰۰ توکن سوشی توزیع شد. در حال حاضر رمزارز Sushi حدود 4.5 دلار قیمت‌گذاری می‌شود. این رمزارز در اواسط زمستان ۲۰۲۱ به بالاترین قیمت خود، یعنی 15.1 دلار رسیده است.

مزایای شبکه SushiSwap

اولین مزیت شبکه سوشی‌سو‌اپ که در همان ابتدای کار متوجه آن خواهید شد، عدم نیاز به احراز هویت است. بسیاری از صرافی‌ها مثل بایننس به علت فشار دولت‌ها مجبور به احراز هویت کاربران شده‌اند. برخی صرافی‌ها نیز برای کاربرانی که اطلاعات هویتی ارائه نمی‌کنند، محدودیت حجم معاملاتی تعیین کرده‌اند. بنابراین تبادل دارایی در حجم‌های مختلف بدون احراز هویت به راحتی امکان‌پذیر است.

پاداش دریافت شده از شبکه سوشی‌سو‌اپ در قالب توکن‌های بومی این پلتفرم است. این توکن‌ها به راحتی قابل تبدیل به اتریوم (ETH) خواهد بود. به همین دلیل نقد کردن پاداش‌های صرافی سوشی‌سواپ بسیار آسان خواهد بود.

سیستم پاداش‌ها و کارمزد شبکه سوشی‌سو‌اپ بسیار منصفانه است و به سود کاربران و تامین‌کنندگان نقدینگی تنظیم شده است. 0.25 از کارمزدهای اخذ شده به تامین‌کنندگان نقدینگی تعلق می‌گیرد. علاوه بر این 0.05 درصد از کل حجم معامله به توکن سوشی تبدیل شده و سپس به دارندگان این رمزارز اعطا می‌شود.

نقشه راه شبکه سوشی‌سو‌اپ

نقشه راه شبکه SushiSwap صرفا به بیان کلیات پرداخته است. برخی از اهداف این شبکه عبارتند از:

  •         همکاری با پلتفرم آوه (Aave)
  •         ارائه نسخه‌های موبایلی
  •         بهبود سطح کاربری و پشتیبانی از زبان‌های زنده دنیا
  •         ایجاد ابزارهای جدید برای استخرهای نقدینگی
  •         ایجاد بستر مشاوره پیرامون کسب پاداش
  •         ارائه روش‌های جدید کسب درآمد در صرافی
  •         استفاده از لایه دوم اتریوم برای بهبود عملکرد
  •         ارائه نسخه دوم صرافی سوشی‌سواپ
  •         ایجاد رپدتوکن‌ها برای فرایندهای داخلی شبکه سوشی‌سو‌اپ

آیا صرافی سوشی‌سواپ مطمئن است؟

برای شروع معاملات یا سرمایه‌گذاری در شبکه سوشی‌سو‌اپ باید یک کیف‌پول رمزارزی و مقداری اتریوم داشته باشید. اتریوم‌ها برای پرداخت کارمزد شبکه (Gas) مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

چندی پیش شف نومی (Chef Nomi) توسعه‌دهنده این صرافی توکن‌های خود را در بالاترین قیمت فروخت و سپس از ادامه فرایندهای توسعه انصراف داد. این موضوع سبب شد تا بسیار نومی را یک کلاهبردار خطاب کنند و شبکه سوشی‌سو‌اپ را یک پروژه شکست‌خورده بدانند. ارزش توکن‌های فروخته شده توسط این توسعه‌دهنده غیرحرفه‌ای حدود ۱۳ میلیون دلار بود. گرچه در آن مقطع شاهد کاهش قیمت رمزارز بومی این شبکه بودیم اما صرافی سوشی‌سواپ توانست به فعالیت خودش ادامه دهد.

ویژگی‌های منحصر به فرد شبکه سوشی‌سو‌اپ

شبکه سوشی‌سو‌اپ شباهت زیادی به یونی‌سواپ دارد. همان طور که می‌دانید بسیاری از پلتفرم‌ها و توسعه‌های بلاک چین به صورت متن‌باز (Open Source) انجام شده است. به همین دلیل امکان ارتقا و سفارشی‌سازی آن‌ها وجود دارد.

شبکه سوشی‌سواپ تلاش کرده است تا امکانات بیشتری را نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز قبلی ارائه کند. توکن سواپ (Token Swap) و ییلد فارمینگ (Yield Farming) دو ویژگی اصلی این شبکه هستند. ییلد فارمینگ زمینه کسب سود برای کاربران را فراهم می‌کند. به کمک توکن سو‌اپ نیز معامله و ترید راحت‌تر، سریعتر و ارزانتر انجام می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص شبکه سوشی‌سواپ آنسن (Onsen) نام دارد. صرافی سوشی‌سواپ استخرهای آنسن را ایجاد کرده است تا کاربرانی که به دنبال تامین نقدینگی در استخرهای جدید و کسب سودهای بیشتر هستند، همیشه گزینه‌ای روی میز داشته باشند.

دیگر ویژگی منحصر به فرد این صرافی غیرمتمرکز بنتوباکس (BentoBox) نام دارد. بنتوباکس یک پروتکل وام‌دهی است که مزایای بیشتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارد. کارمزد پایین برای انتقالات داخلی، مدیریت توکن‌ها به صورت مجزا توسط صندوق‌ها، سیستم یکپارچه تایید توکن بین صندوق‌های وام‌دهی و استفاده از اوراکل‌ غیرمتمرکز از مهمترین مزیت‌های این پروتکل وام‌دهی است.

جمع‌بندی

صرافی غیرمتمرکز سوشی‌سواپ یکی از بهترین بسترهای برای سرمایه‌گذاری و کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال بوده و روش‌های کسب درآمد در این بستر متنوع است. کسانی که نمی‌خواهند ریسک بالایی را تجربه کنند می‌توانند از خدمات استیکینگ و کسب پاداش استفاده کنند و آن‌هایی که اهل ترید و هیجان‌های مالی هستند، می‌توانند با دریافت وام شانس خود را برای کسب درآمدهای چشمگیر امتحان کنند.

قابلیت‌های منحصر به شبکه سوشی‌سواپ سبب شد تا حجم سرمایه این صرافی ظرف مدت کوتاهی رشد قابل توجهی داشته باشد. با وجود کاهش قیمت در هفته‌های گذشته اما ارزش رمزارز Sushi از زمان پیدایش رشد قابل قبولی داشته است.  شایعات و چالش‌های مربوط به هویت نامعلوم تیم توسعه اما صرافی سوشی‌سواپ توانسته اعتماد کاربران زیادی را جلب کند. با توجه به نقشه راه این مجموعه، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده نیز شاهد سرویس‌ها و توسعه‌های جدید این صرافی خواهیم بود.

Leave A Reply

Your email address will not be published.