اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی رمز ارز EOS؛ تحلیل فاندامنتال و آشنایی با توکن ایاس

35

در طول سال‌های بعد از ابداع اتریوم، پروژه‌های مشابه زیادی آغاز به کار کردند که همه آن‌ها تلاش می‌کردند خود را در قامت رقیب اتریوم معرفی کنند. در بین تمام آن‌ها شاید پروژه EOS یا ایاس بیش از همه توانست خود را به اتریوم نزدیک کند. هر چند که این روزها حال و روز خوب روزهای ابتدایی آغاز به کار را ندارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی این پروژه و توکن اختصاصی آن یعنی رمز ارز EOS بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی پروژه EOS

پروژه ایاس با هدف میزبانی از برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند طراحی شد. توسعه دهندگان این پروژه قصد داشتند شبکه‌ بلاک‌چینی با سرعت به مراتب بالاتر و کارمزد ناچیز در مقایسه با اتریوم، توجه فعالان بازار رمز ارزها را به سمت خود جلب کنند. در جریان عرضه اولیه توکن ایاس بیش از 4 میلیارد دلار تأمین مالی صورت گرفت. جالب است بدانید که این میزان تأمین مالی در بازار رمز ارزها هنوز تکرار نشده است.

روزهای خوش رمز ارز EOS با رسیدن به قیمت 21 دلار در سال 2018 تکمیل شد. در آن روزها این توکن در جمع 10 ارز دیجیتال برتر بازار رمز ارزها قرار داشت. اما به دلایل مختلف در تداوم آن شرایط ناکام ماند. هر چند که این شبکه به وعده‌های خود تقریبا عمل کرده است. به طوری که در حال حاضر توان پردازش حدود 4 هزار تراکنش در ثانیه را دارد. (مقایسه شود با اتریوم که کمتر از 15 تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند). همچنین کارمزد شبکه به شیوه‌ای دریافت می‌شود که کاربران نهایی عملا نیاز به پرداخت هزینه‌ای برای انجام تراکنش‌های خود ندارند.

چرا پروژه ایاس به صورت گسترده مورد پذیرش قرار نگرفته است؟

در کنار ویژگی‌های مثبتی که در بالا برای پروژه رمز ارز EOS برشمردیم، باید به امنیت بالای شبکه ایاس نیز اشاره کنیم. امکان هر گونه حمله هکری به این شبکه در حال حاضر تقریبا صفر است. با ذکر این توضیحات جای سؤال است که چرا آن طور که باید و شاید ایاس مورد استقبال کاربران بازار رمز ارزها و فناوری بلاک‌چین قرار نگرفته است؟

پاسخ این سؤال را باید در بهره‌برداری از خدمات شبکه EOS جستجو کرد. چرا که راه‌اندازی حساب‌های کاربری و کیف پول‌‌های ایاس از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. این چالش با وجود گذشت بیش از 4 سال از آغاز به کار شبکه همچنان پابرجاست. همین مسئله باعث شده است که بسیاری از کاربران از خیر ویژگی‌های مثبت شبکه EOS بگذرند و استفاده از اتریوم را ترجیح دهند.

الگوریتم اجماع در شبکه رمز ارز EOS

در شبکه ایاس برای تأیید تراکنش‌ها و تأمین امنیت از الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده یا DPoS استفاده می‌شود. در این روش اجماع، کلیه کسانی که رمز ارز EOS در اختیار دارند، می‌توانند دارایی خود را در شبکه گرو بگذارند. در ادامه از طریق رأی‌گیری در بین این افراد، تعداد محدودی به عنوان نود اعتبارسنج انتخاب می‌شوند. این افراد وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تشکیل بلاک‌‌ها در زنجیره ایاس را بر عهده دارند. هر فرد با توجه به تعداد توکن EOS که گرو می‌گذارد، از تعداد مشخصی حق رأی برخوردار می‌شود.

در مجموع تعداد 21 نود اعتبارسنج فعالیت می‌کند. این امکان وجود دارد که افراد در گذر زمان رأی خود را از یک نو پس گرفته و به نود دیگر منتقل کنند. البته این روش تا حدودی با ذات تمرکززدایی بلاک‌چین در تضاد است. با این وجود مدافعان آن معتقدند که عملکرد خوبی در ارتقای مقیاس‌پذیری شبکه داشته است.

بررسی تاریخچه قیمت رمز ارز EOS

در زمان نگارش این مقاله (فوریه سال 2022) در مجموع بیش از 980 میلیون توکن EOS در گردش است. رمز ارز EOS با ارزش بازار حدود 2.5 میلیارد دلاری در جایگاه 48 در بین سایر ارزهای دیجیتال بازار قرار دارد.

اما بد نیست که نگاهی گذرا به تاریخچه قیمت این ارز دیجیتال بیندازیم. ارز EOS در اوایل سال 2017 با قیمت 2.7 دلار در سایت معتبر کوین مارکت کپ فهرست شد. در طول سال 2017 روند قیمت آن نزولی بود. با این وجود در دو ماه پایانی سال ورق برگشت و در روند صعودی شتابان تا پایان سال به قیمت 10 دلار دست پیدا کرد. سال 2018 نیز خیلی طوفانی آغاز شد و تا نیمه ژانویه به بیش از 16 دلار دست پیدا کرد.

بعد از آن حدود دو ماه روند نزولی به خود گرفت؛ اما بار دیگر در روند صعودی شدید دیگری این بار تا پایان آوریل 2018 به سقف تاریخی خود تا به امروز یعنی 21 دلار دست پیدا کرد. بعد از آن تا پایان سال 2018 در یک روند نزولی فرسایشی به حدود 2.6 دلار افت قیمت پیدا کرد. سال 2019 و 2020 چندان فراز و نشیبی در این ارز دیجیتال مشاهده نشد و در پایان سال 2020 نیز در همان محدوده قیمت 2.6 دلار قرار داشت.

در سال 2021 همزمان با موج صعودی که کل بازار را فراگرفت، رمز ارز EOS نیز در مسیر صعودی تا نیمه ماه می به قیمت 14 دلار دست پیدا کرد. اما بعد از ان به محدود قیمت 5 دلار عقب نشینی کرد. در حال حاضر (فوریه 2022) با قیمت حدود 4.8 دلار در حال خرید و فروش است.

رمز ارز ایاس را از کدام صرفی‌ها خریداری کنیم؟

برای خرید رمز ارز EOS می‌توانید از طریق صرافی‌هایی مانند بایننس، کوکوین، کوین بیس، هیوبی گلوبال، Gate.io، کاراکن، بیت فینکس، کوین وان، اوکی اکسچنج و … اقدام کنید. همچنین برخی از صرافی‌های ایرانی مانند نوبیتکس، بیت 24، تبدیل و بیت برگ نیز این توکن را در فهرست معاملات خود قرار داده‌اند.

برای نگهداری این ارز دیجیتال نیز می‌توانید از کیف پول‌های مختلفی از جمله مث والت، ترزور، لجر، کوین بیس، متامسک، تراست والت، بایننس چین والت و اتمیک والت استفاده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی رمز ارز EOS و شبکه ایاس پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید این شبکه بلاک‌چین در مقایسه با اتریوم مقیاس‌پذیری و سرعت بالاتری را به ارمغان می‌آورد؛ اما تجربه کاربری توسعه دهندگان برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند در این شبکه چندان مطلوب نیست. به نظر می‌رسد که تا زمان برطرف شدن این مشکل نمی‌توان انتظار داشت که پلتفرم ایاس بتواند به رقیبی جدی برای اتریوم بدل شود.

Leave A Reply

Your email address will not be published.