اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی و تعریف انواع Node در بلاکچین و معرفی نود بیت کوین

91

شبکه بلاک‌چین به صورت غیر متمرکز اداره می‌شود. به این صورت که زیر نظر هیچ نهاد متمرکزی مانند بانک یا دولت خاصی نیست. این مسئله در عین مزایایی که به دنبال دارد، نیازمند اندیشیدن تدابیر خاصی است که امنیت کاربران به خوبی تامین گردد. برای این منظور چارچوب‌های خاصی تعریف شده است که یکی از آن‌ها مفهومی به نام نود یا گره است. در این مقاله قصد داریم به بحث و بررسی پیرامون این مفهوم بپردازیم و همچنین انواع Node در بلاکچین را معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نود (Node) چیست؟

در یک شبکه بلاک‌چین،‌ به هر سیستم که وارد شبکه می‌شود یک نود یا گره گفته می‌شود. سیستم‌های متمرکز مانند بانک‌ها، کنترل امنیت کاربران و تراکنش‌های آن‌ها بر عهده بانک است و به صورت متمرکز انجام می‌شود. در مقابل اما در بلاک‌چین خبری از این نهاد متمرکز نیست. انواع Node در بلاکچین به عنوان جایگزینی برای سیستم‌های متمرکز در تأمین امنیت و تأیید تراکنش‌ها به شمار می‌رود.

تراکنش‌ها و صحت‌سنجی آن‌ها در بستر بلاک‌چین بیت کوین به صورت همتا به همتا انجام می‌شود. البته لازم به ذکر است که در بسیاری از بلاک‌چین‌ها از همین ساختار بهره می‌برند. برای انجام این فرآیند تأیید همتا به همتای تراکنش‌ها نیاز به تعریف نود وجود دارد. تا همین جا می‌توان به یک نکته بسیار مهم پی برد. نودها به عنوان تامین کننده امنیت در شبکه بلاک‌چین به شمار می‌روند و یک نسخه از اطلاعات ذخیره شده در بلاک‌چین نزد هر یک از نودها سپرده می‌شود. بدیهی است که که هر چه تعداد نودها در یک شبکه بلاک‌چین بیشتر باشد، قدرت اکوسیستم آن ارتقا پیدا می‌کند و امنیت آن نیز ارتقا می‌یابد.

معرفی انواع Node در بلاکچین

تا اینجا سعی کردیم تعریفی ساده و ابتدایی از مفهوم نود در بلاک‌چین ارائه کنیم. در این قسمت لازم است که به معرفی انواع Node در بلاکچین بپردازیم. در حالت کلی انواع Node در بلاکچین به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

1. نود کامل یا Full Node

همین ابتدای کار باید به این نکته اشاره کنیم که اساسا بدون وجود نود کامل، امکان حیات یک شبکه بلاک‌چین وجود ندارد. نود کامل به عنوان پایه و اساس شبکه بلاک‌چین به شمار می‌رود. مسئولیت تأیید کلیه تراکنش‌ها و حفظ امنیت سیستم در یک شبکه بلاک‌چین بر عهده نود کامل است. همان طور که در بالا اشاره کردیم، کلیه اطلاعات موجود در بستر بلاک‌چین به تعداد نودهای کامل کپی می‌شود و یک نسخه از آن‌ها نزد نودهای کامل قرار داده می‌شود.

در عین حال باید توجه داشته باشید که با این استراتژی عملا امنیت شبکه به صورت غیر متمرکز تامین می‌شود. اگر قرار باشد تغییری در اطلاعات شبکه یا ماهیت آن‌ها ایجاد شود، باید حداقل 51 درصد از نودهای شبکه با تغییرات موافقت کنند. هکرها نیز برای تسلط به یک شبکه بلاک‌چین و ایجاد تغییر، باید به 51 درصد نودها دسترسی پیدا کنند. اصطلاح حمله هکری 51 درصدی از همین جا به وجود آمده است.

انواع نود کامل بلاک‌چین

در ادامه بحث انواع Node در بلاکچین لازم است به این نکته اشاره کنیم که نودهای کامل خود به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

سوپر نود (Super Node)

سوپر نود نوعی از نودهای کامل است که عموم کاربران بلاک‌چین می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. این سوپر نودها علاوه بر اینکه به عنوان یک پایگاه اطلاعات شناخته می‌شوند؛ پل ارتباطی بین نودهای مختلف به شمار می‌روند و با آن‌ها به تبادل اطلاعات می‌پردازند. با توجه به فعالیت این نودها باید سیستم‌هایی که به عنوان سوپر نود فعالیت می‌کنند، توان پردازشی بسیار بالایی داشته باشند.

نود استخراج کننده (Miner Node)

در ادامه بحث انواع Node در بلاکچین باید به معرفی نود استخراج کننده بپردازیم. در شبکه‌هایی مانند بلاک‌چین بیت کوین برای دستیابی به بیت کوین باید عملیات استخراج یا ماینینگ انجام شود. برای این منظور نیز دستگاه‌ها با سخت‌افزار و نرم‌افزار خاصی تدارک دیده شود و به عنوان نود به شبکه متصل شود. ماینرها که به عنوان نودهای استخراج کننده شناخته می‌شوند می‌توانند به صورت گروهی و در بستر استخرهای استخراج به ماینینگ بیت کوین بپردازند.

2. نود سبک یا Light Weight Node

در ادامه بحث انواع Node در بلاکچین نوبت به معرفی نود سبک می‌رسد. نودهای سبک گروهی دیگر از نودها در بستر بلاک‌چین هستند که نقشی در تأمین امنیت شبکه بر عهده ندارند. اساسا نسخه کپی اطلاعات بلاک‌چین نزد این نودها قرار داده نمی‌شود و برای تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها نیز نقشی ایفا نمی‌کنند. این نود ها به اطلاعات موجود در نودهای کامل اعتماد می‌کنند و به رصد وضعیت فعلی بلاک‌ها در بستر شبکه بلاک‌چین می‌پردازند. به عبارت دیگر این نودها تعیین می‌کنند که در حال حاضر کدام بلاک برای انجام یک تراکنش مناسب هستند. اطلاعات لازم برای تشخیص این نودها نیز از طریق نودهای کامل به دست می‌آید.

نود بیت کوین چیست؟

در انتهای بحث انواع Node در بلاکچین بد نیست که مختصری درباره نود بیت کوین به عنوان بزرگ‌ترین شبکه بلاک‌چین در بازار رمزارزها نیز اشاره کنیم. تمام مواردی که در بالا در خصوص نود اشاره کردیم، در شبکه بیت کوین صادق است و وظایف نودها در این شبکه چیزی غیر از موارد بالا نیست. اما برای تبدیل شدن به یک فول نود در شبکه بیت کوین باید توجه داشته باشید که حتما نیاز به استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها با ویژگی‌های خاصی است که عبارت‌اند از:

  •          رایانه با به‌روزترین نسخه‌های ویندوز، مک یا لینوکس
  •         حداقل ظرفیت خالی 200 گیگابایت در سیستم
  •          رم با ظرفیت حداقل 2 گیگابایت
  •          اینترنت پر سرعت با حداقل 50 کیلوبایت بر ثانیه
  •          دسترسی نامحدود به اینترنت برای دانلود و بارگذاری اطلاعات
  •          فعالیت شبانه‌روزی در شبکه بیت کوین به مدت حداقل 6 ساعت

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی انواع Node در بلاکچین پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید، نود به عنوان یک مفهوم پایه‌ای و اساسی در بستر بلاک‌چین به شمار می‌رود که بدون وجود آن عملا بلاک‌چین هم وجود نخواهد داشت. هر کاربر به عنوان یک نود در بستر بلاک‌چین در تأمین امنیت آن نقش‌آفرینی می‌کند. در عمل بار بزرگی از مفهوم غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین روی دوش نودها است. 

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.