اخبار دنیای رمز ارزها

کیف پول متامسک؛ آموزش کامل ساخت و نحوه استفاده از Metamask

کیف پول متامسک ویژگی‌های متنوعی دارد که سبب شده نسبت به رقبایش جایگاه بهتری در ذهن فعالان و توسعه‌دهندگان حوزه رمزارزها داشته باشد.

142

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی دارد. برای خرید رمزارز و نگهداری آن، علاوه بر داشتن فنی و سرمایه اولیه، به کیف پول هم نیاز خواهید داشت. کیف پول متامسک یکی از بهترین گزینه‌ها برای ذخیره رمزارز اتریوم و توکن‌های این شبکه است.

این ولت قابلیت‌های فراوانی داد. در عین حال نصب کیف پول متامسک و استفاده از آن نیز بسیار راحت است. باید دقت داشت که ذخیره ارزهای دیجیتال در حساب یا کیف پول صرافی‌ها می‌تواند کمی خطرناک باشد؛ زیرا این حساب‌ها توسط صرافی‌ها مدیریت شده و کیف پولی متمرکز محسوب می‌شوند.

کیف پول متامسک چیست؟

کیف پول متامسک (MetaMask) یکی از محبوب‌ترین ولت‌های کریپتو کارنسی است. این کیف پول که به صورت افزونه روی مرورگرها نصب می‌شود در بلاک چین اتریوم توسعه داده شده و برای ذخیره‌سازی این ارز دیجیتال و توکن‌های ERC20 گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. رایگان بودن، امنیت بالا و رابط کاربری جذاب از مزیت‌های این ولت محسوب می‌شود. متامسک به کاربران این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌ها و تبادلات مختلفی با برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)، صرافی و آدرس‌های مختلف اتریوم داشته باشند.

کیف پول متامسک ویژگی‌های متنوعی دارد که سبب شده نسبت به رقبایش جایگاه بهتری در ذهن فعالان و توسعه‌دهندگان حوزه رمزارزها داشته باشد. این کیف پول گرم متن‌باز (open source) است. دسترسی به کدهای این ولت برای همه میسر است و به همین دلیل امکان اصلاح فرایندها، تغییر کاربری و ویژگی‌های ظاهری وجود دارد. همچنین اطلاعات ولت متامسک تنها روی مرورگر کاربر ذخیره خواهد شد و خبری از سرورهای نگهداری اطلاعات نخواهد بود. به همین دلیل امنیت اطلاعات در بالاترین سطح خود قرار دارد. برای کار با این ولت باید اتصال به اینترنت برقرار باشد. این موضوع یک چالش برای امنیت حساب کاربران است و جزو معایب کیف پول‌های گرم به شمار می‌رود.

نصب کیف پول متامسک

نصب MetaMask کار چندان دشواری نخواهد بود و با انجام چند مرحله ساده، می‌توان از خدمات این ولت در مرورگر بهره‌مند شد.

مرحله اول) نصب افزونه MetaMask روی مرورگر

اولین مرحله از نصب کیف پول متامسک، دانلود افزونه است. بسته به مرورگر، وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای دانلود افزونه و نصب MetaMask وجود دارد. برای مثال در مرورگر کروم کافی است عبارت MetaMask Extension را در گوگل جستجو کنید تا مرجع دانلود افزونه‌های گوگل در لینک اول مشاهده شود.

پس از کلیک بر روی این لینک، گزینه Install MetaMask as a extension Google Chrome را انتخاب کنید.

در این قسمت اطلاعات افزونه را مشاهده خواهید کرد. سپس می‌توانید با کلیک بر روی Add Extension افزونه متامسک را به مرورگر خود اضافه کنید. نصب MetaMask در این مرحله به پایان رسیده است و آیکون در بخش افزونه‌های کروم (نوار افزونه‌های مرورگر در بالا سمت راست) قابل مشاهده است.

مرحله دوم) ایجاد حساب کاربری

پس از مشاهده آیکون افزونه کافی است روی آن کلیک کنید تا پنل کاربری متامسک باز شود. بهتر است در همان ابتدا برای نصب آخرین نسخه و به روز بودن افزونه، روی گزینه Try it now کلیک کنید. سپس گزینه Continue را انتخاب کنید. در این قسمت کیف پول از شما می‌خواهد رمز عبوری را تنظیم کنید. دقت داشته باشید این رمز کلید دسترسی شما به دارایی‌های دیجیتال است. رمزی سخت و متشکل از حروف متنوع و کاراکترهای مختلف انتخاب کنید. بهتر است رمز تعیین شده را به صورت مکتوب نیز نگهداری کنید. پس از تعیین رمز باید روی گزینه Next یا Create کلیک کنید و شرایط و قوانین استفاده از کیف پول متامسک را بپذیرید.

این قسمت یکی از مهمترین بخش‌های ایجاد حساب کاربری است. در این بخش عبارت سید (Seed Phrase) به شما اعلام می‌شود. این عبارت شامل چندین کلمه (معمولا ۱۲ کلمه) غیرمرتبط بوده و ترتیب قرار گیری آن‌ها نیز مهم است. بنابراین باید کلمات را به ترتیب و با رعایت تمام اصول نگارشی به صورت کتبی و دیجیتال ذخیره کنید تا در صورت نیاز بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر بخواهید کیف پول را در سایر دستگاه‌ها اجرا کند یا از طریق سایر کیف پول‌ها به دارایی‌های خود در متامسک دسترسی پیدا کنید، به عبارت سید نیاز خواهید داشت. همچنین ذخیره این کلمات به صورت دیجیتال باید به نحوی بوده که دور از دسترس هکرها باشد. اگر حس می‌کنید نمی‌توانید چنین سطحی از امنیت را تامین کنید، تنها ذخیره کتبی آن کافی خواهد بود.

پس از یادداشت عبارت می‌تواند آیکون تایید را کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید. حالا حساب کاربری به راحتی ایجاد شده و مراحل نصب کیف پول متامسک به پایان رسیده است. در مراحل بعدی شما را با نحوه استفاده از این ولت پرطرفدار آشنا خواهیم کرد.

مرحله سوم) ذخیره و نقل و انتقال دارایی‌ها

با کلیک بر روی گزینه View Account می‌توانید آدرس‌های عمومی (Public Address) حساب خود را ببینید و آن را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. برای انتقال دارایی از سایر بسترها به کیف پول متامسک به این آدرس‌ها نیاز دارید. کافی است آدرس عمومی مربوط به رمزارز را در اختیار کیف پول یا حساب مقصد قرار دهید. با وارد شدن آدرس کیف پول شما، رمزارز پس از مدتی در حساب کاربری متامسک قابل مشاهده خواهد بود.

افزونه MetaMask همیشه در نوار ابزار مرورگر شما در دسترس خواهد بود و می‌توانید از آن برای معاملات کریپتو استفاده کنید. در سایر بخش‌های کیف پول گزینه Send وجود دارد که می‌توانید رمزارزهای خود را برای سایر آدرس‌ها ارسال کنید. همچنین امکان دریافت نیز از طریق گزینه Deposit فراهم خواهد بود.

چگونه به کمک عبارت seed دارایی‌های کیف پول را بازیابی کنیم؟

فرض کنید مرورگر یا دستگاه کامپیوتر خود را عوض کرده‌اید و می‌خواهید کیف پول خود را مجددا به مرورگر متصل کنید. برای این کار باید عبارت seed را که در زمان نصب کیف پول متامسک در اختیار شما قرار گرفته است را در اختیار داشته باشید. در این صورت کافی است پس از نصب MetaMask رو آیکون حساب کاربری کلیک کنید و گزینه Settings را انتخاب کنید. در این بخش با کلیک بر روی Reveal Seed Words می‌تواند وارد بخش بازیابی شود. پس از وارد کردن رمز عبور، امکان نگارش عبارت سید وجود دارد. حالا برای بازیابی دارایی‌های خود روی گزینه Import using the account از منوی اصلی متامسک کلیک کنید و سپس گزینه seed account را انتخاب کنید. با وارد کردن عبارت سید و کلمه عبور گزینه Restore فعال خواهد شد که با کلیک بر روی آن، دارایی‌های شما مجددا در دسترس قرار خواهند گرفت.

جمع‌بندی

مدت‌ها است که کیف پول متامسک رقابت زیادی با کیف پول‌های برتر کریپتو کارنسی دارد. هماهنگی این کیف پول با بسیاری از رویدادها و پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین باعث شده تا مخاطبان زیادی در سرتاسر دنیا بر روی مرورگرهای خود متامسک را نصب کنند. بازی‌های مبتنی بر NFT، ایردراپ‌ها، توکن‌های شبکه اتریوم و … بخشی از پروژه‌هایی هستند که برای انتقال و ذخیره دارایی‌ها به کیف متامسک نیاز دارند. با گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال و پذیرش رمزارزها توسط فروشگاه‌های اینترنتی و پلتفرم‌های مختلف، احتمالا در آینده‌ای نزدیک همه مرورگر‌ها به افزونه متامسک مجهز خواهند شد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.