اخبار دنیای رمز ارزها

کشف پازل اتریوم و کاردانو و بررسی مزایا و معایب هر دو پلتفرم

31

اتریوم و کاردانو دو مورد از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) هستند. هر دو مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند که انتخاب یکی از دیگری را دشوار می کند. هدف این مقاله مقایسه اتریوم و کاردانو از نظر کاربرد، مقیاس پذیری، امنیت و موارد اقتصادی است.

اتریوم یک بلاک چین است که قراردادهای همتا به همتا را از طریق یک ماشین مجازی به نام ماشین مجازی اتریوم (EVM) تسهیل می کند. قراردادهای هوشمند را می توان با استفاده از EVM نوشت که به کاربران امکان می دهد بدون اشخاص ثالث یا واسطه کد را اجرا کنند. این به توسعه دهندگان انعطاف پذیری بیشتری ارائه می دهد زیرا می توانند DApp های سفارشی را با تلاش کمتر در مقایسه با تکنیک های کدنویسی سنتی ایجاد کنند. علاوه بر این، به دلیل استفاده از فناوری شاردینگ که امکان تراکنش های بیشتر در ثانیه (TPS) را نسبت به سایر بلاک چین ها فراهم می کند، از مقیاس پذیری بالایی برخوردار است.

تاریخچه اتریوم

تاریخچه اتریوم

اتریوم یک پلتفرم بلاک چین است که در سال 2015 توسط ویتالیک بوترین ایجاد شد. این دومین پلتفرم بزرگ ارزهای دیجیتال پس از بیت کوین است و اغلب به عنوان بلاک چین قابل برنامه ریزی در جهان شناخته می شود. اتریوم در طول سال ها به طور فزاینده ای محبوب شده است و به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های غیرمتمرکز (dApps) را در شبکه خود بسازند و یک سیستم مالی باز برای همه کاربران ایجاد کنند.

اتریوم مشابه بیت کوین عمل می کند، اما با برخی تفاوت های کلیدی. اتریوم علاوه بر داشتن ارز دیجیتال (ETH) خود، قراردادهای هوشمند و ابزارهای توسعه dApp را نیز ارائه می دهد که به کاربران امکان می دهد توکن ها یا کوین‌های دیجیتال خود را ایجاد کنند. این به توسعه دهندگان فرصت هایی را برای ایجاد پروژه ها و برنامه‌های جدید در شبکه اتریوم فراهم می‌کند و در عین حال تراکنش ایمن و بدون دخالت شخص ثالث را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

تاریخچه کاردانو

تاریخچه کاردانو

تاریخچه کاردانو به سال 2015 برمی گردد، زمانی که چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم، تصمیم گرفت یک پلتفرم بلاک چین با چندین پیشرفت از نظر مقیاس پذیری، قابلیت همکاری و پایداری ایجاد کند. تیم توسعه دهنده پشت کاردانو ماموریتی را برای ایجاد یک پروتکل منبع باز و غیرمتمرکز آغاز کرد که به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به اتکا به واسطه های متمرکز، به طور ایمن وجوه را انتقال دهند.

Cardano در ابتدا به عنوان یک پروتکل بلاک چین اثبات سهام راه اندازی شد که بر ارائه مقیاس پذیری بهتر و امنیت بهبود یافته در مقایسه با رقبای فعلی خود متمرکز بود. طی چند سال گذشته به دلیل تمرکز بر نوآوری و پیشرفت های تکنولوژیکی، رشد و توسعه چشمگیری داشته است. اکنون یکی از امن ترین و مطمئن ترین پلتفرم ها برای قراردادها و برنامه های کاربردی هوشمند غیرمتمرکز در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، ویژگی های حریم خصوصی پیشرفته مانند رمزگذاری کیف پول را نیز دارد که آن را برای تراکنش های مالی ایده آل می کند.

 

معماری: پروتکل ها، الگوریتم‌های اجماع

رمزارزها برای ارائه جایگزینی برای خدمات مالی سنتی طراحی شده اند. به این ترتیب، آنها دارای فناوری نوآورانه ای هستند که به آنها اجازه می دهد بدون نیاز به یک مقام مرکزی به صورت غیرمتمرکز عمل کنند. یکی از مهمترین جنبه های این فناوری ها پروتکل و الگوریتم های اجماع آنها است. آنها تعیین می کنند که چگونه تراکنش ها در یک شبکه بلاک چین پردازش و تایید شوند، که آنها را به اجزای حیاتی برای موفقیت هر ارز دیجیتال تبدیل می کند. در این مقاله به پروتکل ها و الگوریتم های اجماع مورد استفاده دو ارز رمزپایه محبوب اتریوم و کاردانو می پردازیم و تفاوت های آنها را با هم مقایسه می کنیم. اتریوم از سال 2015 وجود داشته است و بر اساس پلتفرم مبتنی بر بلاک چین خود به نام ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. از Proof-of-Work (PoW) به عنوان الگوریتم اجماع خود برای اعتبارسنجی تراکنش ها در شبکه خود استفاده می کند.

قراردادهای هوشمند

برنامه های کاربردی: قراردادهای هوشمند، DeFi

قراردادهای هوشمند و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) دو مورد از محبوب ترین کاربردهای فناوری بلاک چین هستند. اتریوم و کاردانو دو پلتفرم پیشرو در بلاک چین برای استقرار برنامه‌های قرارداد هوشمند و DeFi هستند که هر دو ویژگی‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌کنند که باعث محبوبیت آن‌ها در بین توسعه‌دهندگان شده است. در این مقاله، تفاوت‌های بین اتریوم و کاردانو را از نظر توانایی پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های DeFi بررسی خواهیم کرد. ما به این خواهیم پرداخت که چگونه هر پلتفرم مزایای مختلفی را برای توسعه راه حل های ایمن، قابل اعتماد، کارآمد و مقرون به صرفه برای این نوع پروژه ها ارائه می دهد. ما همچنین برخی از محدودیت های مرتبط با هر پلتفرم را در هنگام اجرای این نوع برنامه ها مورد بحث قرار خواهیم داد. در نهایت، برخی از نکات کلیدی را در نظر می گیریم که باید هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام پلتفرم برای یک پروژه خاص شامل قراردادهای هوشمند یا DeFi مناسب است، در نظر داشته باشید.

 

تفاوت‌های بین اتریوم و کاردانو را از نظر توانایی پشتیبانی از قراردادهای هوشمند

اتریوم و کاردانو دو تا از محبوب ترین شبکه های بلاک چین هستند. هر دو Ethereum و Cardano به توسعه دهندگان اجازه می دهند برنامه های غیرمتمرکز (DApps) بسازند و قابلیت قرارداد هوشمند را ارائه دهند. با این حال، تفاوت های قابل توجهی بین این دو شبکه در مورد توانایی آنها برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند وجود دارد.

اتریوم به دلیل طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و گزینه‌های مقیاس پذیری، استانداردی برای توسعه قراردادهای هوشمند در نظر گرفته می شود. اتریوم زبان‌های برنامه‌نویسی متنوعی را ارائه می‌دهد که ساخت سریع قراردادهای هوشمند پیچیده را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، اتریوم قادر به پردازش هزاران تراکنش در ثانیه است که آن را به یکی از سریع ترین بلاک چین های امروزی تبدیل می کند.

از طرف دیگر Cardano دارای ویژگی های کمتری است اما برای برنامه های ساده تری که به حداقل عملکرد قراردادهای هوشمند خود نیاز دارند، مناسب تر است. این مدل سریع‌تر و ایمن‌تر را ارائه می‌کند که از تأیید رسمی پشتیبانی می‌کند، که شناسایی اشکالات در کد را آسان‌تر می‌کند.

Cardano به گونه ای طراحی شده است که قابل ارتقا باشد، و به آن اجازه می دهد تا ویژگی های اضافی بیشتری را در حین توسعه ارائه دهد. نقشه راه Cardano به گونه ای سازماندهی شده است که نرم افزار می تواند به صورت لایه ای منتشر شود و هر لایه اضافی بر روی لایه های قبلی ساخته شود. این رویکرد برای جلوگیری از مشکل‌دار شدن شبکه توسط به‌روزرسانی‌ها و همچنین امکان انتشار تدریجی به‌روزرسانی‌ها در نظر گرفته شده است. 

تفاوت‌های بین اتریوم و کاردانو را از نظر پشتیبانی

تفاوت‌های بین اتریوم و کاردانو را از نظر پشتیبانی از dApps ها

بلاک چین اتریوم و کاردانو دو تا از پیشروترین فناوری های دفتر کل توزیع شده در جهان هستند. هر دو ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند که برای پایگاه‌های کاربری مختلف جذاب است، اما یکی از زمینه‌های کلیدی که در آن تفاوت دارند، پشتیبانی آن‌ها از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) است.

اتریوم از زمان راه اندازی خود در سال 2015 در این فضا پیشرو بوده است. این پلت فرم قدرتمندی را برای ساخت و استقرار dApps و همچنین قراردادهای هوشمند در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. ماشین مجازی اتریوم (EVM) به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا کدی را بنویسند که روی خود بلاک چین اجرا می شود و عملکرد قدرتمندی را ممکن می کند. علاوه بر این، پشتیبانی اتریوم از Solidity، توسعه برنامه‌های کاربردی در شبکه را برای توسعه‌دهندگانی که قبلاً با زبان‌های کدنویسی مانند جاوا اسکریپت یا C++ آشنا هستند، آسان می‌کند.

 

شباهت‌ها و تفاوت‌ها مقایسه شبکه‌ اتریوم و کاردانو برای برنامه‌های DeFi

فضای DeFi (پروژه‌های مالی غیرمتمرکز) توجه بسیاری از سرمایه گذاران جدید و با تجربه را به خود جلب می کند. اتریوم و کاردانو دو پلتفرم اصلی برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز یا dApps هستند که آنها را به گزینه های محبوبی برای پروژه های DeFi تبدیل می کند. در این مقاله به تفاوت های اتریوم و کاردانو در موارد استفاده در فضای DeFi می پردازیم.

اتریوم مدت‌ها پیش در میان پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین در نظر گرفته می‌شد، زیرا یکی از اولین پلتفرم‌هایی بود که یک پلتفرم منبع باز را راه‌اندازی کرد که توسعه dApp را فعال کرد. به این ترتیب، اکثر پروژه‌های DeFi به دلیل پایگاه کاربری تثبیت شده، گزینه‌های مقیاس‌پذیری و زیرساخت‌های از پیش موجود، برای اجرا در شبکه اتریوم طراحی شده‌اند. همچنین دارای طیف گسترده ای از گزینه های توکن سازی است که توسعه توکن های دارای پشتوانه دارایی را آسان تر می کند.

فضای غیرمتمرکز مالی (DeFi) به سرعت در حال رشد است و اتریوم از نظر پذیرش و توسعه پیشتاز است. اما شبکه بلاک چین دیگری وجود دارد که به طور فزاینده ای به گزینه ای مناسب برای برنامه های DeFi تبدیل می شود – Cardano.

کاردانو یک پلتفرم بلاک چین نسل سوم است که با استفاده از رمزنگاری پیشرفته، مکانیسم‌های اجماع و فناوری قراردادهای هوشمند ساخته شده است. این قابلیت را به توسعه دهندگان ارائه می دهد تا برنامه های کاربردی سفارشی را با مقیاس پذیری، مقرون به صرفه بودن و امنیت به عنوان مزایای اصلی آن ایجاد کنند. برنامه های DeFi به دلیل زیرساخت قوی آن که امکان تراکنش های سریع و کارمزدهای پایین را فراهم می کند، به طور گسترده در Cardano مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، کتابخانه‌های متن‌باز Cardano به توسعه‌دهندگان انعطاف‌پذیری بیشتری در هنگام ایجاد dApp‌ها و پروتکل‌های خود در مقایسه با اتریوم ارائه می‌کنند.

هزینه های گاز ADA و اتریوم

هزینه های تراکنش: هزینه های گاز ADA و اتریوم

کارمزد تراکنش ها بخش مهمی از اکوسیستم بلاک چین است. در اتریوم، کارمزد تراکنش به عنوان کارمزد گاز شناخته می شود که توسط فرستنده تراکنش پرداخت می شود و توسط ماینرهایی که آن را پردازش می کنند جمع آوری می‌شود. هزینه‌های گاز بسته به شرایط خاصی مانند تراکم شبکه یا پیچیدگی تراکنش‌ها متفاوت است. در Cardano، تراکنش ها نیاز به پرداخت توکن‌های ADA به عنوان کارمزد دارند. ADA برای تشویق کاربرانی که در تأیید تراکنش‌ها در شبکه شرکت می‌کنند از طریق اعتبارسنجی‌هایی که برای تلاش‌های خود پاداش دریافت می‌کنند، استفاده می‌شود. این پاداش‌ها از مجموعه هزینه‌های تراکنش جمع‌آوری‌شده از پرداخت ADA هر کاربر به دست می‌آیند. هر دو شبکه به دلیل عوامل مختلف، سطوح متفاوتی از قیمت گذاری دارند، اما به طور کلی در مورد جمع آوری وجوه برای پردازش پرداخت ها در بلاک چین مربوطه، از یک مفهوم مشابه پیروی می کنند.

 

امنیت و مقیاس پذیری: آسیب پذیری، ظرفیت

بحث بین اتریوم و کاردانو ادامه دارد و هر دو پروژه پلتفرم‌های بلاک چین چشمگیر را توسعه می‌دهند. با توجه به ویژگی های مختلف، دو حوزه اصلی مقایسه امنیت و مقیاس پذیری هستند. امنیت به توانایی یک شبکه بلاک چین برای دفاع از خود در برابر حملات مخرب یا سرقت سایبری اشاره دارد، در حالی که مقیاس پذیری به این موضوع می پردازد که چگونه می تواند ظرفیت خود را برای کاربران و فعالیت های جدید افزایش دهد. هر دو Ethereum و Cardano در این زمینه‌ها برتری دارند – اما از نظر آسیب پذیری و ظرفیت جا برای بهبود وجود دارد.

ادعای شهرت اتریوم در مکانیزم اجماع Proof-of-Work آن نهفته است، که تراکنش‌های شبکه را با تأیید آن‌ها با استفاده از توان محاسباتی ایمن می‌کند. اگرچه این موضوع قابل اعتماد است، اما اتریوم را در برابر حملات 51٪ آسیب پذیر می کند که می تواند منجر به سرقت یا دستکاری داده های ذخیره شده در زنجیره شود. PoW Ethereum یا ETHW یک نسخه فورک شده از بلاک چین اتریوم است که توسط یک ماینر چینی پس از ادغام لایه های اجرا و اجماع ایجاد شده است. بلاک چین اتریوم در 15 سپتامبر 2022 از مکانیسم اثبات کار (PoW) به مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) تغییر مکان داد که در مقاله‌ای دیگر به این موضوع پرداخته ایم.

مزایای کاردانو و اتریوم

مزایای کاردانو و اتریوم

اتریوم و کاردانو دو مورد از محبوب ترین ارزهای رمزنگاری شده در جهان هستند. هر دو مزایای خود را دارند، اما هر کدام دارای معایبی نیز هستند. برای تعیین اینکه آیا اتریوم یا کاردانو برای شما بهترین هستند، به درک ویژگی‌ها و مزایای هر یک کمک می‌کند.

اتریوم یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان دسترسی به برنامه های غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند را می دهد. از سال 2015 وجود داشته است، که آن را به یکی از قدیمی ترین بلاک چین‌های موجود در بازار تبدیل می‌کند. اتریوم همچنین مقیاس پذیری بالا، کارمزد کم و زمان تراکنش سریع را ارائه می‌دهد که همه مزایای اصلی برای کاربران ارزهای دیجیتال است. علاوه بر این، تیم توسعه اتریوم با ارائه مداوم به‌روزرسانی‌ها و پروتکل‌های امنیتی جدید، سخت تلاش می‌کند تا امنیت آن را تضمین کند.

Cardano یک پلت فرم بلاک چین عمومی است که در سال 2017 با تاکید بر ارائه حریم خصوصی بیشتر به کاربران نسبت به بسیاری دیگر از بلاک چین های امروزی راه‌اندازی شد. این یک پلت فرم قرارداد هوشمند است که به کاربران اجازه می دهد تا برنامه های غیرمتمرکز ایجاد کنند. بلاک چین کاردانو همچنین از ارز مخصوص به خود یعنی ADA استفاده می کند که می‌توان آن را در صرافی های معتبر خریداری کرد.

 

در پایان، اتریوم و کاردانو هر دو پروژه های قدرتمندی هستند که مزایای زیادی را برای کاربران نهایی ارائه می دهند. مقیاس‌پذیری و قابلیت‌های قرارداد هوشمند اتریوم، آن را به پلتفرم پیشرو در بلاک چین تبدیل کرده است، در حالی که کاردانو شروع به معرفی خود به عنوان یک پروژه نوآورانه کرده است. هر پروژه مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد که هر دو را در حوزه های مربوطه رقابتی می‌کند. اتریوم یک انتخاب ایده آل برای توسعه دهندگانی است که می خواهند dApps ایجاد کنند و روی توکن های دیگر سرمایه گذاری کنند، در حالی که Cardano طیف گسترده ای از ویژگی ها و مزایایی را ارائه می دهد که بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال آن هستند. این دو شبکه همچنین از نظر مقیاس پذیری، سرعت تراکنش و هزینه های شبکه تفاوت های قابل توجهی دارند. در نهایت، تصمیم بین اتریوم یا کاردانو به نیازها و ترجیحات کاربر بستگی دارد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.