اخبار دنیای رمز ارزها

آندره کرونژ کیست؟

34

برخلاف ساتوشی ناکاموتو، آندره کرونژ فردی قابل دسترس در حوزه ارزهای دیجیتال است. اما او کیست؟

آندره کرونژ مسلماً شناخته شده‌ترین و پرکارترین توسعه دهنده در صنعت مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. کرونژ به عنوان بنیانگذار چندین پروتکل DeFi با مشخصات بالا، تغییرات عظیمی را در DeFi و Web3 به وجود آورده است. لازم به ذکر است که آندره کرونژ سازنده پروتکل سالین فایننس است. همچنین، او در توسعه اکوسیستم Fantom DeFi نقش اساسی داشته است. با این حال، نظرات عمومی از فرهنگ سمی DeFi بین کرونژ و فضای بلاک چین فاصله ایجاد می‌کند. علاوه بر این، آندره کرونژ اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد DeFi را برای همیشه ترک کند. این خبر باعث شد که قیمت بسیاری از توکن های مربوط به کرونژ به طور قابل توجهی کاهش یابد!

ما در این مقاله قصد داریم زندگینامه آندره کرونژ، توسعه دهنده چند وجهی، را بررسی کنیم. همچنین، ما حرفه یکی از برجسته ترین مبتکران Web3 را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این، در مورد پروژه‌های مختلفی که کرونژ در آن‌ها حضور داشته و تاثیرات او بر صنعت DeFi صحبت خواهیم کرد. همچنین پیامدهای گسترده‌تر خروج کرونژ و نحوه دریافت آن توسط جامعه DeFi را در نظر خواهیم گرفت.

آندره کرونژ کیست؟

آندره کرونژ در کیپ تاون، آفریقای جنوبی متولد شد. او یک برنامه‌نویس و توسعه دهنده WEB3 پرکار است که توانسته ذهنیت «Test in Production» چهره DeFi را تغییر دهد. آندره کرونژ به خاطر ایجاد Yearn Finance و Keep3r (V1) و همچنین مسولیت‌هایش در پروتکل‌های مختلف DeFi از جمله Hegic، Pickle Finance، Cover Protocol، PowerPool، Cream V2، Multichain و SushiSwap شهرت دارد.

کرونژ بیش از ۲۰ سال است که در حوزه توسعه نرم افزار و علوم کامپیوتر تجربه دارد. با این حال، او در سال‌های اخیر مسئولیت توسعه محصولات مالی کاهش‌ دهنده هزینه را بر عهده داشته که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند.

سال‌های اولیه دوران حرفه‌ای آندره کرونژ

آندره کرونژ کار خود را به عنوان مدرس در موسسه آموزش کامپیوتر در آفریقای جنوبی آغاز کرد. از ژوئن ۲۰۰۵ تا سپتامبر ۲۰۰۶، کرونژ به تدریس فناوری اطلاعات (IT)، تجارت، هنرهای خلاق، طراحی گرافیک، روانشناسی، مشاوره و حقوق پرداخت. پس از آن، او در اپراتور تلفن همراه Vodacom مدیریت تیم فنی را بر عهده گرفت. کرونژ این مسئولیت را تا سال ۲۰۰۸ برای ایجاد نوآوری بین المللی حفاظت از تلفن همراه بر عهده گرفته بود. او از ژانویه ۲۰۰۹ تا می ۲۰۱۰ در این اپراتور به عنوان مدیر ارشد فناوری (CTO) خدمت کرد.

علاوه بر این، کرونژ قبل از اینکه مدیر توسعه تلفن همراه شرکت ارتباطات Altron شود، از ژوئن ۲۰۱۰ تا آگوست ۲۰۱۲ مدیر ارشد فناوری موبایل بود. او همچنین از سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به عنوان معمار نرم افزار در Full Facing (Pty) Ltd و همچنین از سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به عنوان رئیس فناوری گروه شرکت های Shoprite فعالیت داشت. پس از آن، کرونژ تا ژانویه ۲۰۱۹ نقش مشاور فنی را در شرکت تحلیل ویدیویی Aggero بر عهده گرفت. 

آندره کرونژ در اواخر کار اولیه خود، از نوامبر ۲۰۱۳ تا آگوست ۲۰۱۸ رئیس تیم فناوری Freedom Life بود. او پیش از آنکه مهندس زیرساخت بلاک چین برای شرکت نرم افزار Crypto Curve شود، مشاور پروتکل بلاکچین برای ارائه دهنده پرداخت BitDiem بود.

کرونژ از مارس ۲۰۱۹ تاکنون، به عنوان مشاور فنی ارائه‌دهنده انرژی Kosmos خدمت کرده است. همچنین، او با پروژه‌های معتبر دیگری از جمله Lemniscap، FUSION Foundation ،Fantom Foundation و Crypto Briefing همکاری می‌کند. با این حال، او پس از تأسیس تجمیع کننده سود سالین فاینانس و توکن بومی YFI، به شهرت فراوانی دست یافت.

سال‌های اولیه دوران حرفه‌ای آندره کرونژ

پروتکل Yearn Finance

(Yearn Finance (YFI یک پروتکل DeFi در بلاکچین اتریوم است. توکن بومی YFI تولید بازده، تجمیع وام و بیمه قرارداد هوشمند را تسهیل می‌کند. YFI این امکان را برای دارندگان حقوق دولتی فراهم می‌کند تا بتوانند در مورد پیشنهادها برای ایجاد تغییرات در پلتفرم رای دهند. هدف Yearn Finance تسهیل رابط تولید بازده ساده است که بهترین عناصر DeFi را در یک برنامه واحد جمع می‌کند. 

علاوه بر این، Yearn Finance چندین محصول ارائه می دهد. تابع “Vaults” کاربران را قادر می سازد تا استراتژی تولید بازدهی را برای به حداکثر رساندن بازده به شیوه‌ای متناسب با ریسک پذیری خود انتخاب کنند. این پروتکل ترکیب‌کننده و متعادل‌کننده خودکار، سرمایه را بین چندین پروتکل DeFi جابه‌جا می‌کند تا بهترین نرخ بهره را برای کاربران پیدا کند. به علاوه، کاربران در هر زمان که بخواهند می‌توانند دارایی خود را برداشت کنند. از طرف دیگر، کاربران می‌توانند بازده ثابتی در استیبل کوین و بیت کوین از طریق تابع «Earn» کسب کنند.

علاوه بر این، کاربران می‌توانند از سیستم مدیریت نقدینگی Zapper.fi استفاده کنند. Zapper.fi این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا در پروتکل‌های مختلف، از یک هاب واحد و ساده موقعیت‌های بدهی پیچیده را ایجاد کنند. همچنین Yearn Finance خدمات مربوط به بیمه DeFi را از طریق Nexus Mutual ارائه می‌دهد. این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد تا در برابر شکست و منحل شدن از قراردادهای هوشمند محافظت کنند.

Eminence Finance

در سال ۲۰۲۰، کرونژ از طرف جامعه DeFi تهدید به مرگ شد. او به دلیل آنکه پروتکل Eminence Finance را هک کرده بود، مورد انتقاد قرار گرفت. موفقیت Yearn Finance موجب شد تا پیروان کرونژ به پروژه ناتمام او جذب شوند. بسیاری معتقد بودند که قیمت توکن YFI مجدداً قابل تکرار است.

آندره کرونژ DeFi را ترک کرد

علیرغم موفقیت‌های فراوان کرونژ در طول سال‌ها، می‌توان توسط بسیاری از توسعه‌دهندگان دیگر فضای DeFi را گسترش داد. پس از موفقیت Yearn Finance در سال ۲۰۲۰، کرونژ به دلیل آنکه DeFi را «فرهنگ سمی» می‌دانست، به طور رسمی آن را ترک کرد. با این حال، پیش‌بینی می‌شد کرونژ به زودی به صحنه کار بر روی پروژه‌های متعدد، از جمله Keep3r، یک «شبکه نگهدارنده غیرمتمرکز» که پروژه‌های Web3 را قادر می‌سازد تا DevOps خارجی را تهیه کنند، بازخواهد گشت. او زمان زیادی را به توسعه Fantom اختصاص داده بود.

Keep3r Network

Keep3r Network یک شبکه غیر متمرکز برای پروژه‌هایی است که به DevOps خارجی برای نقش نگهبان نیاز دارند. «Keeper» یک فرد یا تیم خارجی است که می‌تواند وظایف پروژه های Web3 را انجام دهد. این وظایف شامل مواردی مثل انجام تراکنش‌ها و تکمیل محاسبات off-chain است. علاوه بر این، Keep3r از طریق قراردادهای هوشمند وظایف را تعیین می‌کند.

آندره کرونژ DeFi را ترک کرد

پروژه بزرگ شبکه Fantom «فانتوم»

فانتوم یک شبکه گراف غیرچرخه جهت دار غیرمتمرکز (DAG) با قابلیت قرارداد هوشمند است. استفاده از پلتفرم فانتوم موجب شده تا توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز غنی و ایمن (dApps) را با حداقل چالش تولید کنند. توکن فانتوم (FTM) ارز اصلی در سراسر شبکه است و در بلاکچین بومی، به عنوان توکن اتریوم ERC-20 و به عنوان یک توکن زنجیره هوشمند بایننس BSC) BEP-20) در دسترس است. علاوه بر این، دارندگان این توکن می توانند توکن FTM را برای ایمن سازی شبکه و همچنین کسب جوایز شرط بندی به اشتراک بگذارند. همچنین توکن FTM برای حاکمیت پلتفرم ضروری است؛ زیرا این امکان را برای دارندگان را فراهم می‌کند تا در رابطه با ایجاد تغییرات در پروتکل پیشنهاد دهند.

علاوه بر این، شبکه فانتوم می‌تواند هزاران تراکنش در ثانیه (TPS) را با میانگین زمان تأیید حدود یک ثانیه و متوسط ​​کارمزد تراکنش 0.0000001 دلار پردازش کند. بر این اساس، فانتوم برای چشم انداز DeFi که به سرعت در حال تکامل است، مناسب است. 

آندره کرونژ برای دومین بار DeFi را ترک کرد

در مارس 2022، کرونژ اعلام کرد که برای همیشه از DeFi خارج خواهد شد. آنتون نل، همکار بنیاد فانتوم، تأیید کرد که این یک تصمیم عجولانه مانند خروج های قبلی نبود. در واقع طبق گزارش‌ها، این حرکت چیزی است که کرونژ برای مدتی با دقت برای آن برنامه ریزی کرده بود.

خبر ترک DeFi توسط کرونژ، موجی از شوک را در سراسر جهان کریپتو ایجاد کرد. مدت کوتاهی پس از انتشار این خبر، چندین توکن مرتبط با کرونژ و اکوسیستم فانتوم به صورت خودکار فروخته شدند و ارزش بسیاری از توکن‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافت. 

آندره کرونژ در سمت‌های مشاور فنی فانتوم و رئیس شورای فناوری بنیاد فانتوم کار کرده است. او به‌ عنوان یکی از شناخته‌ شده‌ترین سازندگان و مبتکران DeFi، نقش مهمی در بسیاری از پیشرفت‌های فنی در سراسر اکوسیستم فانتوم ایفا کرده است.

علاوه بر این، حضور کرونژ باعث شده تا اعتماد بسیاری از سرمایه‌ گذاران به پروژه‌های مختلف DeFi در اکوسیستم Fantom افزایش یابد. پس از اعلام تصمیم او برای ترک DeFi، اعتماد سرمایه‌گذاران به فانتوم و پروژه‌های آن تغییر قابل توجهی پیدا کرد. با این حال، بنیاد فانتوم اظهار داشت که فعالیت آن بدون حضور کرونژ نیز ادامه خواهد داشت. شرکت فانتوم از کرونژ برای خدمات او و کمک به صنعت تشکر کرد. از آنجایی که کرونژ و نل توسعه دهندگان اصلی فانتوم نبودند، خروج آن‌ها از فانتوم به آن شدتی که گفته می‌شود تاثیرگذار نبوده است.

آندره کرونژ برای دومین بار DeFi را ترک کرد

در بیانیه‌ای که توسط بنیاد فانتوم برای پایان دادن به شایعات منتشر شد، کرونژ گفته: «همکاری با تیم فانتوم برای من باعث افتخار بود. من معتقدم آن‌ها در مسیر درستی از فناوری قرار دارند و شکی ندارم که بنیاد فانتوم به موفقیت خود ادامه خواهد داد.» 

بنیاد فانتوم همچنین اظهار داشت با اینکه کرونژ به تشکیل تیم فعلی توسعه فانتوم کمک کرده است، خروج او و نل بر توسعه فناوری‌های فانتوم تأثیری نخواهد داشت. 

آندره کرونژ که توسط همکارانش به عنوان یک متفکر عمیق و تاثیرگذار با سؤالات بزرگ لقب گرفته است، به شکل‌گیری چهره مالی غیرمتمرکز (DeFi) کمک کرده است. با این حال، کرونژ امیدوار است از جنبه‌های سمی جامعه DeFi فاصله بگیرد و بدون آنکه در مرکز توجه همگان قرار بگیرد، بر روی کدنویسی تمرکز کند. به همین خاطر، او اکانت توییتر خود را غیرفعال کرده است و تقریباً هیچ نوشته‌ای در رابطه با این وضعیت منتشر نکرده است.

چرا فعالیت مجدد آندره کرونژ در فانتوم مهم است؟

چرا فعالیت مجدد آندره کرونژ در فانتوم مهم است؟

آندره کرونژ با زدن توییتی فعالیت مجدد خود در بازار فانتوم را به طور رسمی اعلام کرد. به دنبال این خبر، قیمت فانتوم تا ۵۰ درصد رشد کرد و برخی از پروژه های با ارزش آن نیز با رشد بیش از ۱۰ برابری روبرو شد. 

سرمایه گذاران با تجربه در حوزه کریپتو آندره کرونژ را پدرخوانده DeFi می‌دانند و معتقدند یکی از راه‌های اصلی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه گذاری بر روی رمز ارز فانتوم است.

آندره کرونژ معمار اصلی شبکه فانتوم است و بسیاری از پروتکل‌های DeFi مانند YFI و Keep3r را ساخته است. او همچنین در رشد و گسترش SushiSwap و Cream نیز حضور فعالی داشته است و علاقه‌مندی او به حوزه DeFi باعث شده تا معماری شبکه فانتوم به گونه‌ای جذاب طراحی شود.

آندره کرونژ، تاثیرگذار و مرموز

به عنوان یکی از پرکارترین و تأثیرگذارترین توسعه دهندگان در این صنعت، دور از انتظار نیست که انتقاداتی نیز به کرونژ وارد باشد؛ بحث‌های زیادی در رابطه با فلسفه «آزمون در تولید» او در جامعه DeFi وجود داشته است؛ به طوری که برخی معتقدند این موضوع کاربران را در معرض خطر قرار می دهد. فارغ از این موضوع، کرونژ بدون شک یکی از برجسته‌ترین و تاثیرگذارترین افراد در فضای DeFi است. اگر ما به اندازه کافی خوش شانس باشیم، وقتی دنیا برای او آماده شد می‌توانیم دوباره از تماشای نوآوری‌های او لذت ببریم.

Leave A Reply

Your email address will not be published.