اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی ارز دیجیتال Aave؛ تحلیل فاندامنتال و آشنایی با رمزارز آوه

44

با گسترش کریپتو و افزایش تمایل مردم به استفاده از فرصت‌های اقتصادی این دنیای نوظهور، هر روز سرویس‌ها و خدمات مالی جدیدی معرفی می‌شود. شبکه Aave یکی از پلتفرم‌های ارائه خدمات وام‌های رمزارزی است و ارز دیجیتال آوه توکن بومی این پروتکل محسوب می‌شود. مزایای متنوعی مثل ارائه وام‌های سریع باعث شد تا شبکه آوه خیلی زود بین کاربران و فعالان حوزه کریپتو به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کند.

شبکه آوه چیست؟

شبکه Aave با هدف ایجاد زیرساختی‌ها منبع‌باز و شفاف در بستر دیفای شروع به کار کرد. واژه آوه (Aave) در زبان فنلاندی به معنای روح و شبح است. هدف اصلی این پروژه ارائه وام‌های رمزارزی است. در حقیقت پروژه آوه می‌خواهد به عنوان یکی از بهترین بسترها برای دریافت وام و سایر خدمات مالی در دنیای کریپتو شناخته شود.

بنیاد Aave تلاش می‌کند تا منافع دریافت‌کنندگان وام و سپرده‌گذاران را تامین کند. واضح است که دریافت‌کننده وام باید پس از مدتی مبلغی بیشتری را به پلتفرم پس دهد. این مبلغ شام اصل پول به علاوه کارمزدها و سود تامین‌کننده دارایی خواهد بود.

اعضای شبکه آوه را می‌توان به سه دسته دریافت کنندگان وام، اعطا کنندگان وام و تامین کنندگان نقدینگی تقسیم کرد. برای دریافت وام باید وثیقه‌ای به شبکه ارائه شود. این وثیقه باید بیش از مبلغ وام باشد؛ زیرا در طول زمان ممکن است ارزش رمزارز دریافت شده رشد کند. همچنین این امکان وجود دارد تا رسیدن زمان باز پرداخت، ارزش وثیقه تا حدی افت کند.

شبکه آوه یک پروتکل همتا به همتا محسوب می‌شود. در واقع روند دریافت و اعطای وام زیر نظر نهاد یا سازمان خاصی نیست و کاربران به طور مستقیم با یکدیگر تبادل مالی انجام می‌دهند.

شبکه Aave از ارزهای دیجیتال مختلفی پشتیبانی می‌کند. خدمات و سرویس‌های مالی با دای (DAI)، اتریوم (ETH)، رپد بیت کوین (WBTC)، وای ارن فایننس (YFI)، تتر (USDT) و ده‌ها ارز دیجیتال در این بستر معاملاتی رمزارزی ارائه می‌شوند.

چطور از شبکه آوه استفاده کنیم؟

راه‌های مختلفی برای کسب سود از طریق ارز دیجیتال آوه وجود دارد. در ابتدا باید تصمیم بگیرید که با چه نقشی می‌خواهید در شبکه آوه حضور پیدا کنید. در ابتدا باید یک حساب کاربری در وب‌سایت این مجموعه باز کرده و سپس کیف‌پول رمزارزی خود را به آن متصل کنید. کیف‌پول‌های لجر (Ledger)، مای‌اتر‌ولت (MyEtherWallet)، کوین‌بیس ولت (CoinBaseWallet) و متامسک (MetaMask) قابل اتصال به پلتفرم Aave هستند.

برای دریافت وام از شبکه آوه باید روی گزینه Borrow کلیک کرده و ارز دیجیتال مد نظر را انتخاب کنید. قبل از اقدام جهت دریافت وام باید حساب کاربری و کیف‌پول شما دارایی لازم جهت وثیقه‌گذاری را داشته باشد. برای تزریق دارایی به پلتفرم آوه کافی است روی گزینه Deposite کلیک کرده و آدرس رمزارز مورد نظر را در پلتفرم مبدا کپی کنید.

ارز دیجیتال Aave

در ابتدا ارز دیجیتال آوه با نام ETHLend شناخته می‌شد. پس از مدتی پروژه تغییر نام پیدا کرد و به تبع آن توکن بومی شبکه نیز دچار تغییر نماد شد. این توکن با استاندارد ERC-20 توسعه داده شد و دارای مزایی مثل کارمزد کم تراکنش بود.

در حال حاضر هر واحد رمزارز آوه حدود ۱۳۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شود. این رمزارز توانست در بهار ۲۰۲۱ تا مرز ۶۵۰ دلار نیز پیش ‌برود اما مدت‌ها است که روندی نزولی را در پیش گرفته است. در این مدت بسیاری از ارزهای دیجیتال دچار کاهش قیمت شده‌اند.

ضریب دومیننس ارز دیجیتال Aave حدود 0.1 درصد است و از نظر حجم بازار در جایگاه ۵۵ام قرار دارد. کل حجم بازار توکن Aave حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار است که به نظر می‌رسد همچنان جای پیشرفت داشته باشد. برای خرید این توکن می‌توان به صرافی‌های بایننس (Binance)، اف‌تی‌ایکس (FTX) و کوین‌بیس (CoinBase) مراجعه کرد. همچنین کیف‌پول‌های تراست ولت (TrustWallet)، اتمیک (Atomic) و لجر (Ledger) از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند.

تغییر نام پروژه آوه

در سال ۲۰۱۷ پروژه ETHLend به Aave تغییر نام پیدا کرد. به همین دلیل امروز شاهد حضور اعضای زیادی از تیم توسعه ETHLend در بنیاد آوه هستیم. نسبت توکن‌های LEND به AAVE صد به یک بود. بدین معنا که هر ۱۰۰ توکن لند با یک توکن آوه تعویض شد.

مزایای شبکه Aave

پروتکل‌های مختلفی برای اعطا و دریافت وام توسعه داده شده‌اند. هر پروتکل و شبکه تلاش می‌کند تا مزایایی به کاربران ارائه دهد و آن‌ها را جهت استفاده از خدمات قانع کند. شبکه آوه نیز دارای مزایای متعددی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

وام‌های سریع

یکی از مهمترین مزیت‌های این پلتفرم لندینگ (Lending)، اعطای سریع وام است. بسیاری از فرصت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال به سرعت از بین می‌روند. پروتکل Aave از روش جالبی برای اعطای چنین وام‌هایی استفاده می‌کند. این وام‌ها احتیاجی به وثیقه نخواهند داشت اما باید در مدت زمان بسیار کوتاهی تسویه شوند. در صورتی که کاربر نتواند وام را تسویه کند، کل تراکنش از بین خواهد رفت و در حقیقت کاربر به نقطه آغاز برخواهد گشت. یکی از کاربردهای مهم این وام‌ها، معاملات آربیتراژ است. همچنین گاهی اوقات برای آزادسازی و مبادله وثیقه‌ها نیز به وام‌های سریع نیاز خواهد بود.

نرخ بهره متغیر

یکی دیگر از مزیت‌های شبکه آوه، نرخ بهره متغیر است. نرخ بهره با توجه به شرایط هر وام تعیین خواهد شد. وضعیت استخر نقدینگی، میزان تقاضای وام و شرایط ارز دیجیتال نرخ بهره نهایی را تعیین خواهند کرد. اگر نقدینگی کاهش یافته باشد طبیعی است که نرخ بهره بیشتر خواهد شد.

با این حال رو‌ز‌به‌روز به تعداد کاربران و تامین‌کنندگان نقدینگی این شبکه افزوده می‌شود. بنابراین کمتر شاهد کاهش نقدینگی و افزایش بی‌رویه نرخ بهره هستیم.

تنوع در وثیقه

بسیاری از پروتکل‌های وام‌دهی کاربران را مجبور به خرید رمزارزی خاص برای ارائه وثیقه می‌کنند. برخی دیگر نیز تنها استیبل کوین‌ها را به عنوان وثیقه خواهند پذیرفت. با این حال پلتفرم آوه از رمزارزها و دارایی‌های متنوعی به عنوان وثیقه پشتیبانی می‌کند تا کاربران بتوانند آزادی عمل خوبی در دریافت وام داشته باشند. ‌

جمع‌بندی

شبکه آوه یکی از بهترین و معروف‌ترین بسترهای ارائه وام کریپتو است. همچنین سرمایه‌گذاران با تامین نقدینگی می‌توانند علاوه بر سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال، به طور متناوب سودهایی را از قبال ارائه وام دریافت کنند. ارائه وام‌های سریع، تنوع در وثیقه و نرخ بهره متغیر از مزیت‌های این پروتکل لندینگ است. ارز دیجیتال Aave نیز به عنوان توکن بومی این شبکه در سال گذشته دوران پر نوسانی را پشت سر گذشته است اما به نظر می‌رسد با افزایش استقبال مردم از سرویس‌های رمزارزی و اوج‌گیری احتمالی قیمت‌ها در آینده، دوباره بتواند به رکودهای قبلی نزدیک شود. 

Leave A Reply

Your email address will not be published.