اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی شبکه Celo؛ تحلیل فاندامنتال و آشنایی با رمزارز سلو

46

دنیای ارزهای دیجیتال هر روز گسترده‌تر و بزرگتر می‌شود. امروزه پروژه‌های متنوعی با خدمات کاربردی تعریف و توسعه داده شده‌اند تا نیازهای کاربران را در همه سطوح رفع کنند. شبکه سلو جزو پروژه‌هایی است که می‌خواهد خدمات خاصی به کاربران موبایلی ارائه کرده و از طرفی سرویس‌های مالی متنوعی را راه‌اندازی کند. ارز دیجیتال سلو به عنوان توکن بومی این شبکه نیز امکان درآمدزایی و مشارکت در فرایندهای شبکه را برای کاربران فراهم کرده است.

شبکه سلو چیست؟

شبکه Celo در اوایل سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. این پروتکل متن‌باز بوده و هدف آن ایجاد بستری برای توسعه و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز است. استقبال کاربران از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) چند سالی است که افزایش پیدا کرده است.

چشم‌انداز شبکه سلو دسترسی تمام کاربران جهان به خدمات مالی بین‌المللی از طریق موبایل است. همچنین این شبکه قصد دارد امکان خریدهای بین‌المللی را از طریق بسترهای پرداختی رمزارزی تسهیل کند. یکی از امکانات جالب این شبکه امکان ارسال دارایی از طریق مخاطبان تلفن همراه است. در این روش آدرس کیف‌پول هر مخاطب به صورت رمزنگاری شده و با توجه به شماره موبایل ذخیره خواهد شد. کاربر می‌تواند به جای وارد کردن آدرس‌های طولانی و سخت تنها نام فرد را از لیست مخاطبین انتخاب کرده و رمزارز یا دارایی دیجیتال را به حساب مقصد ارسال کند.

ویژگی‌های شبکه Celo

شبکه سلو میزبان برنامه‌های غیرمتمرکز است. در نتیجه این شبکه قادر به اجرای قراردادهای هوشمند یا Smart Contract خواهد بود. قراردادهای هوشمند با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگاری کامل داشته و بدون هیچ مشکلی اجرا می‌شوند. با وجود این که شبکه سلو کاملا مجزا از بلاک چین اتریوم است اما کارشناسان فنی شباهت‌های زیادی بین این دو بستر پیدا کرده‌اند.

بنیاد سلو از الگوریتم اثبات سهام (PoS) برای اجماع و تامین امنیت شبکه استفاده می‌کند. روش اثبات سهام مزیت‌های زیادی نسبت به اثبات کار (PoW) دارد. امکان مشارکت در فرایندهای شبکه با سرمایه‌های اندک و مصرف انرژی بسیار کمتر مهمترین مزیت‌های روش PoS است.

هر کاربری می‌تواند با بلوکه کردن ارز دیجیتال Celo در فرایندهای تایید و پردازش تراکنش‌ها شرکت کرده و به نود شبکه تبدیل شود. علاوه بر این ارز دیجیتال سلو نقش حاکمیتی نیز دارد و پروپوزال‌های مربوط به تغییرات و اصلاحات شبکه از طریق همین توکن به رای گذاشته می‌شوند.

خدمات شبکه سلو

همان طور که ذکر شد مهمترین سرویس این شبکه امکان همگام‌سازی آدرس کیف‌پول و نام مخاطب در دفترچه شماره تلفن موبایل است. این سرویس که با نام شناسه کم حجم (Lightweight Identify) معرفی شده است فرایندهای نقل و انتقال دارایی را تا حد زیادی تسهیل خواهد کرد. این موضوع برای افرادی که تراکنش‌های زیادی در طول هفته یا ماه دارند به شدت کاربردی خواهد بود.

یکی دیگر از سرویس‌های شبکه سلو، صرافی غیرمتمرکز یوبی‌سواپ (UbeSwap) است. این صرافی که با استفاده از بازارساز خودکار (AMM) توسعه داده شده است دارایی‌های مبتنی بر سلو را مبادله کرده و امکان استیکینگ و دریافت سود را برای کاربران فراهم می‌کند. افرادی که دارایی خود را در استخرهای نقدینگی بلوکه کنند نقش تامین‌کننده نقدینگی (LP) را خواهند داشت و به طور متناوب سودهایی دریافت می‌کنند.

همچنین شبکه Celo پلتفرم وام‌دهی مولا (Moola) را توسعه داده است. در ماه‌های گذشته استقبال کاربران از وام‌های رمزارزی برای معاملات فیوچرز یا سایر کاربری‌ها افزایش پیدا کرده است. مولا نیز یک پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز است که خدماتی مثل وام سریع (Flash Loans) را به کاربران ارائه می‌کند. توکن بومی این پروتکل mTOKEN نام دارد و بر پایه استاندارد cERC20 توسعه داده شده است.

آخرین پلتفرم یا سرویس شبکه سلو نیز کیف‌پول اختصاصی این شبکه است که امکان مدیریت دارایی‌ها و کلیدهای خصوصی را به شکل آسان‌تری برای کاربران فراهم کرده است. سلو ولت (Celowallet) قابلیت‌های متنوعی مثل سپرده‌گذاری و دریافت سود، شرکت در رای‌گیری، مبادله و پرداخت داشته و تراکنش‌های ارز دیجیتال Celo را با کارمزد بسیار کمی پردازش خواهد کرد.

ارز دیجیتال سلو

ارز دیجیتال سلو (Celo) توکن بومی این شبکه است که نقشی مشابه با ETH در شبکه اتریوم را دارد. جالب است که آدرس‌های رمزارزی شبکه سلو نیز به مانند اتریوم با 0* آغاز می‌شوند. این رمزارز یک توکن سهامی و حاکمیتی محسوب می‌شود. کل حجم عرضه رمزارز سلو ۱ میلیارد واحد است که به مرور زمان توزیع خواهد شد. در حال حاضر هر واحد ارز دیجیتال سلو حدود ۳ دلار قیمت‌گذاری می‌شود و از نظر حجم بازار در بین ۷۰ رمزارز برتر کریپتو قرار دارد. در اواخر تابستان و اوایل پاییز ۲۰۲۱ ارز دیجیتال Celo رشد بسیار خوبی را تجربه کرد و حتی تا مرز ۸ دلار نیز پیش رفت اما پس از رکورد کریپتو کارنسی این رمزارز نیز دچار افت ارزش شد.

برای خرید یا نگهداری ارز دیجیتال سلو علاوه بر کیف‌پول سلو ولت می‌توان از متامسک (MetaMask) و تراست ولت (TrustWallet) نیز استفاده کرد. همچنین ولت‌های سخت‌افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. به علاوه صرافی‌هایی همچون بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin) و بیترکس (Bitrex) این توکن را لیست کرده و امکان خرید و فروش آن را فراهم کرده‌اند.

معایب و مزایای ارز دیجیتال Celo

اگر بخواهیم به طور خلاصه مزایای شبکه Celo را نام ببریم می‌توان به ایجاد شبکه‌ای جهانی در تلفن‌های همراه، پروژه‌های متعدد، برخورداری از توکن سهامی و حاکمیتی، غیرمتمرکز بودن، امکان دریافت سود و پشتیبانی سریع و قدرتمند از برنامه‌های غیرمتمرکز اشاره کرد. نقدینگی نه چندان قابل توجه، مقیاس‌پذیری کم در زمان افزایش بار پردازشی و عدم امکان ارتباط با شبکه اتریوم نیز جزو معایب این شبکه هستند.  

جمع‌بندی

ارز دیجیتال سلو توکن بومی شبکه‌ای است که می‌خواهد تحولی بزرگ در دنیای برنامه‌های غیرمتمرکز موبایلی ایجاد کند. اتصال حساب‌های رمزارزی به دفترچه مخاطبین، ارائه وام‌های سریع کریپتو، درآمدزایی از طریق استیکینگ و … جزو خدمات شبکه سلو هستند.

همچنین پلتفرم‌های متنوعی مثال صرافی یوبی‌سواپ و سلو ولت برای خرید و فروش، استیک و حتی رای‌گیری با استفاده از ارز دیجیتال Celo توسعه داده شده است تا کاربران به امکانات گسترده‌ای از طریق موبایل دسترسی داشته باشند. با توجه به افزایش استقبال کاربران از برنامه‌های غیرمتمرکز، دنیای ارزهای دیجیتال و استفاده از گوشی‌های هوشمند، می‌توان آینده درخشانی برای این پروژه جوان متصور شد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.