اخبار دنیای رمز ارزها

مارکت کپ چیست؟ فواید آشنایی با ارزش بازار

46

بازار ارزهای دیجیتال شاخص‌ها و نمادهای متعددی دارد. مارکت کپ جزو شاخص‌ها و نمادهایی است که اطلاعات خوبی از وضعیت یک رمزارز در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. گرچه این شاخص نمی‌تواند به تنهایی آینده توکن را پیش‌بینی کند اما کمک زیادی به تحلیلگران و سرمایه‌گذاران خواهد کرد.

مارکت کپ چیست؟

مارکت کپ یا ارزش بازار حاصل ضرب تعداد توکن عرضه در قیمت هر ارز دیجیتال است. این مفهوم که در زبان انگلیسی Market capitalization نامیده شده و به اختصار با عبارت Market Cap معرفی می‌شود، نشان‌دهنده ویژگی‌ها مختلفی است.

برای درک بهتر این مفهوم به این مثال توجه کنید. فرض کنید یک ارز دیجیتال دارای ۱۰ میلیون توکن بوده و هر توکن ۱۰ دلار ارزش‌گذاری می‌شود. ارزش بازار این رمزارز ۱۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

مارکت کپ پیام‌های مهمی را به خریداران و متقاضیان دارایی اعلام می‌کند. برای مثال مارکت کپ بالا نشانه‌ای از محبوبیت و اعتبار است. صعود یا نزول ارزش بازار می‌تواند وضعیت‌های متفاوتی را رقم بزند و عوامل مختلفی داشته باشد. همچنین نمودار نوسان این شاخص همواره یکی از منابع مهم برای تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال محسوب می‌شود.

تغییر قیمت رمزارز و تغییر حجم مارکت کپ

افزایش مقدار Meket Cap همیشه به معنای تزریق نقدینگی یا هجوم سرمایه‌گذاران نیست. تصور کنید قیمت یک دارایی ۱۰ درصد افزایش یابد. به همین نسبت مارکت کپ نیز رشد خواهد کرد. این افزایش میزان مارکت کپ حاصل از تزریق سرمایه‌های جدید نبوده، بلکه صعود ارزش دارایی سبب چنین اتفاقی شده است.

مارکت کپ کل چیست؟

مارکت کپ کل (total market cap) داده‌های مربوط به حجم ارزش چندین دارایی است. زمانی که از عبارت مارکت کپ کل بازار ارزهای دیجیتال صبحت می‌شود، منظور حجم تمام دارایی‌های تبدیل شده به رمزارز است. برای مثال در حال حاضر ارزش بازار کریپتو حدود ۲ تریلیون دلار است. این بدان معنا است که ارزش دلاری تمام رمزارزها در مجموع حدود ۲ تریلیون دلار خواهد بود.

آیا ارزش بازار شاخص دقیق‌تری نسبت به قیمت ارز دیجیتال است؟

اگر بخواهیم ارزش واقعی یک رمزارز را محاسبه کنیم، نباید صرفا قیمت را مد نظر قرار دهیم. برای مثال دوج کوین (DOGE) یا شیبا اینو (SHIB) قیمت واحد بسیار کمی دارند. این در حالی است که برخی از رمزارزها مثل بیت کوین کش (BCH) ارزش بسیار بیشتری داشته و جزو توکن‌های گران محسوب می‌شوند. با این حال بیت کوین کش دارایی با‌ارزش‌تری نسبت به دوج کوین یا شیبا اینو نیست؛ زیرا تعداد توکن‌های DOGE و SHIB بسیار بیشتر از BCH است.

برای مقایسه ارزش بازار چند ارز دیجیتال باید به شاخصی به نام ضریب دامیننس (Dominance) یا ضریب سلطه توجه کرد. برای مثال ضریب دامیننس بیت کوین در حال حاضر حدود ۴۰ درصد است. یعنی ۴۰ درصد از کل موجودی بازار صرف خرید BTC شده است. بنابراین ۴۰ درصد از ارزش کل بازار کریپتو در اختیار بیت کوین است. حال اگر ضریب دامیننس بیت کوین کش را با شیبا اینو و دوج کوین مقایسه کنیم متوجه می‌شویم BCH دارایی کم‌ارزش‌تری نسبت به دو توکن دیگر است.

کدام ارزهای دیجیتال بیشترین مقدار مارکت کپ را دارند؟

شاخص ارزش بازار دائما در حال تغییر است. قیمت ارزهای دیجیتال هر لحظه تغییر پیدا می‌کند. علاوه بر این حجم خرید و فروش در کریپتو کارنسی بسیار زیاد است. با این حال رمزارزهای مشهور توانسته‌اند به ثبات نسبی برسند و حجم قابل توجهی از مارکت کپ کل بازار را به خود اختصاص دهند.

بیت کوین

همان طور که ذکر شد بیت کوین بیشترین ارزش بازار را در بین تمامی ارزهای دیجیتال دارد. حدود ۴۰ درصد از کل سرمایه موجود در صرافی‌ها و کیف‌پول‌ها به BTC اختصاص دارد. این در حال است که تا سال گذشته این میزان حدود ۶۰ درصد بود و طی ماه‌های گذشته آلت‌کوین‌ها این فاصله معنادار را کاهش داده‌اند.

در زمان نگارش این مقاله ارزش بازار بیت کوین حدود ۸۵۱ میلیارد دلار است. همچنین قیمت بیت کوین نیز در محدوده ۴۴۵۰۰ دلار نوسان دارد.

اتریوم

اتریوم نزدیک‌ترین رقیب بیت کوین است. حدود ۲۰ درصد از کل نقدینگی تزریق شده به بازار رمزارزها صرف خرید توکن ETH شده است. در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، فاصله مارکت کپ بیت کوین و اتریوم بسیار کاهش پیدا کرده است. در زمان انتشار این مقاله ارزش بازار بیت کوین حدود 381 میلیارد دلار است و هر واحد ETH حدود ۳۱۰۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شود.  

تتر

تتر به عنوان مشهورترین استیبل کوین کریپتو کارنسی Meket Cap بسیار زیادی دارد. از این ارز دیجیتال برای در امان ماندن از نوسان‌ها، انتقال دارایی به سایر پلتفرم‌های معاملاتی، پرداخت‌های نقدی و … استفاده می‌شود. ارزش بازار تتر حدود ۸۱ میلیارد دلار بوده و قیمت هر واحد USDT برابر ۱ دلار است.

پس از این سه ارز دیجیتال، توکن‌هایی مثل سولانا، دوج کوین، کاردانو، بایننس کوین، پولکادات و … در رده‌های بعدی قرار دارند. جایگاه سه ارز دیجیتال ذکر شده در صدر لیست بالاترین مارکت کپ‌ها تقریبا تثبیت شده است اما رده‌های بعدی معمولا در طی هفته‌ها و ماه‌های مختلف جابه‌جا می‌شود. برای مثال مارکت کپ سولانا در عرض یک سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. دلیل این موضوع افزایش قیمت توکن SOL و البته استقبال شدید کاربران از خرید این توکن است.

اهمیت Meket Cap در سرمایه‌گذاری

به راحتی می‌توان فهمید مارکت کپ بالا نشانه‌ای از اعتبار و محبوبیت یک دارایی است. صعود یا سقوط ارزش بازار می‌تواند نشانه‌ای از کاهش حامیان یا افزایش تعداد سرمایه‌گذاران باشد. نمی‌توان تنها با تکیه بر این شاخص نسبت به خرید یک ارز دیجیتال اقدام کرد اما توجه به آن می‌تواند بسیار کارگشا باشد. برای مثال افراد ریسک‌پذیر به دنبال رمزارزهایی با Meket Cap پایین اما شاخص‌های فاندامنتال بالا و امیدوارکننده هستند. همچنین مارکت کپ‌های در حال رشد ممکن است نشانه‌ای برای صعود قیمت یک ارز دیجیتال باشد. طبق استدلال برخی تریدرها چنین رمزارزهایی به زودی شکوفا خواهند شد. در طرف مقابل افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مطمئن و کم‌ریسک هستند به سراغ دارایی‌هایی با ارزش بازار بالا می‌روند.

برای شناخت ارزش بازار می‌توان از منابع گوناگونی استفاده کرد اما یکی از بهترین پلتفرم‌ها، وب‌سایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) است. این وب‌سایت اطلاعات بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر Meket Cap، ضریب دامیننس و نمودار تغییرات این شاخص‌ها نیز در وب‌سایت کوین مارکت کپ قابل مشاهده است.

جمع‌بندی

ارزش بازار جزو شاخص‌های مشهور و کلیدی کریپتو کارنسی است. این شاخص از حاصل ضرب قیمت در تعداد توکن‌های عرضه شده به دست می‌آید. برای مشاهده Meket Cap می‌توان از وب‌سایت کوین مارکت کپ استفاده کرد. باید دقت داشت مارکت کپ یکی از شاخص‌های تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال است. به طور کل هر چه ارزش بازار بیشتر باشد، وضعیت ارز دیجیتال در بازار بهتر توصیف می‌شود. در حال حاضر بیت کوین بیشترین مارکت کپ را در بازار ارزهای دیجیتال دارد و از همین رو معتبرترین و مشهورترین رمزارز به حساب می‌آید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.