اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی توکن بیت تورنت (Bit Torrent)؛ تحلیل بنیادی و آشنایی با رمزارز BTT

44

اکثر پروژه‌های اجرا شده در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال مربوط به امور پرداختی و مالی بوده است. با این حال برخی از پروژه‌ها سرویس‌ها و خدمات دیگری ارائه می‌کنند. یکی از این پروژه‌ها، شبکه بیت تورنت است. این شبکه بستری برای تبادل داده و فایل است و به کمک توکن BTT یک سیستم اقتصادی سودآور را برای محققان و پژوهشگران به وجود آورده است.

تاسیس شبکه بیت تورنت

اولین گام‌ها برای راه‌اندازی پروژه بیت تورنت در سال ۲۰۰۱ برداشته شد. برام کوهن (Bram Cohen) توسعه‌دهنده آمریکایی از زبان پایتون برای راه‌اندازی این پروژه استفاده کرد.

در سال ۲۰۰۲ نسخه ابتدایی شبکه Bit Torrent منتشر شد و در سال ۲۰۰۴ شرکتی برای مدیریت و توسعه این پروژه به وجود آمد. به جز کوهن، آشوین ناوین (Ashwin Navin) هم در راه‌اندازی این شرکت نقش مهمی داشت.

شبکه بیت تورنت را می‌توان اولین و مهمترین بستر برای اشتراک‌گذاری فایل دانست. در حال حاضر این شبکه ده‌ها میلیون کاربر داشته و یک بستر شناخته‌شده در دنیای فناوری محسوب می‌شود.

خرید شبکه Bit Torrent توسط جاستین سان

جاستین سان، خالق شبکه ترون که یکی از چهره‌های شناخته‌شده و جنجالی کریپتو محسوب می‌شود، در سال ۲۰۱۸ پروژه بیت تورنت را خریداری کرد. تا پیش از این شبکه بیت تورنت صرفا یک سرویس اشتراک فایل بود و هیچ عاملی برای تشویق کاربران جهت بارگذاری محتوا وجود نداشت. در حقیقت کاربران بیت تورنت انگیزه‌ای برای فعالیت نداشتند و سان تلاش کرد تا همین نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل کند.

جاستین سان توکنی برای شبکه بیت تورنت توسعه داد و یک سیستم تشویقی مدون را طراحی کرد. بدین ترتیب افراد که فایل‌های خود را در این شبکه بارگذاری می‌کردند، می‌توانستند توکن BTT دریافت کرده و آن را به وجه نقد تبدیل کنند. همین خلاقیت باعث شد تا دوباره کاربران از شرکت در فرایندهای شبکه استقبال کنند.

شبکه بیت تورنت چگونه کار می‌کند؟

برای دانلود و مشاهده هر فایل در شبکه Bit Torrent با نودهای مختلفی ارتباط برقرار می‌شود. در حقیقت به جای دانلود فایل از یک بستر مشخص، چندین بستر به طور همزمان برای ارسال فایل تلاش می‌کنند. این کار سبب افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات می‌شود. از طرفی ارتباط بین کاربر و بسترهای میزبان اطلاعات به صورت همتا به همتا (Peer to Peer) است. در نتیجه سیستم به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود.

یکی از قابلیت‌های جالب شبکه بیت تورنت، امکان پرداخت توکن BTT برای تسریع فرایند جستجو و دریافت فایل است. از طرفی اعضایی که در فرایند بارگذاری فایل و ارائه محتوا به کاربر شرکت می‌کنند رمزارز BTT دریافت خواهند کرد. در حقیقت یک نظام اقتصادی ساده اما بسیار کارآمد در این شبکه وجود دارد که باعث درآمدزایی و ارائه خدمات بهتر به کاربران و تولیدکنندگان محتوا خواهد شد.

اهداف شبکه بیت تورنت

شبکه Bit Torrent پس از تغییر و تحولات فراوان اهدافی را برای خود مشخص کرد. اولین هدف این شبکه ایجاد بستری برای تعامل تولیدکنندگان محتوا و مخاطبان است. کاربران به کمک توکن BTT می‌توانند در این بستر نیازهای محتوایی خود را رفع کنند.

دومین هدف این پروژه گسترش بلاک چین و توسعه کاربردهای این فناوری است. بسیاری از پروژه‌های بلاک چین در زمینه امور پرداختی و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز توسعه داده شده‌اند. به همین دلیل پروژه‌هایی مثل بیت تورنت می‌توانند مردم را با قابلیت‌های متنوع بلاک چین آشنا کند.

در نهایت شبکه بیت تورنت قصد دارد تا ارتباط بین فعالان حوزه‌های فناوری، داده و پژوهش را با کریپتو کارنسی افزایش دهید. کاربران با مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی این پروژه به مزیت‌ها و کاربردهای ارزهای دیجیتال پی خواهند برد خواهند شد.

ارتباط ترون و شبکه بیت تورنت

شبکه بیت تورنت از قراردادهای هوشمند ترون برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند. این برنامه‌ها جهت افزایش خدمات شبکه Bit Torrent توسعه داده شده‌اند. یکی از مهمترین‌ها قرارداد خرید پهنای باند به کمک رمزارز BTT است. همچنین برنامه فایل بیت تورنت (BitTorrent File System) نیز از محبوبیت بالایی بین کاربران این شبکه برخوردار است. این برنامه برای ذخیره‌سازی و از بین بردن معضلات مربوط به هزینه‌ها و امنیت فایل است.

هم شبکه بیت تورنت و هم شبکه ترون بسترهایی غیرمتمرکز هستند که ارتباط کاربران از نوع همتا به همتا است. تعامل این شبکه‌ها بیشتر در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال است. برای خرید توکن BTT می‌توان از توکن TRX استفاده کرد. همچنین ولت‌های شبکه ترون از رمزارز BTT  پشتیبانی می‌کنند و تراکنش‌های این ارز دیجیتال را به شکل سریع‌تر و ارزان‌تری پردازش می‌کنند.

توکن BTT

اولین مرحله از عرضه توکن BTT با استقبال شدید کاربران مواجه شد. در این طرح که سال ۲۰۱۸ کلید خورد، در عرض چند دقیقه ۷.۲ میلیون دلار سرمایه جذب شد و حدود ۶۰ میلیارد توکن به فروش رسید. در فوریه ۲۰۱۹ نیز طرح ایردراپ رمزارز BTT توسط بنیاد ترون آغاز شد. طبق این طرح ۱۰ درصد از کل توکن‌های BTT به هولدرهای رمزارز ترون اختصاص خواهد یافت.

در حال حاضر هر واحد توکن BTT حدود 0.0018 دلار قیمت‌گذاری می‌شود. این رمزارز در سال‌های گذشته کمی افت داشته است و در حال حاضر ۲۰۸امین توکن از نظر حجم بازار است. در سال ۲۰۱۸ رمزارز BTT به لیست ۵۰ ارز دیجیتال برتر کریپتو کارنسی رسیده بود. در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ این رمزارز نیز مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال روند بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و توانست به قیمت 0.01 دلار برسد.

عرضه ارز دیجیتال BTT تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. بخش زیادی از توکن‌های شبکه Bit Torrent به صورت رایگان توزیع می‌شود که همین موضوع به عنوان یک چالش برای این پروژه به حساب می‌آید.

از توکن BTT می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

هدیه (Donate) در پخش زنده: با استفاده از این توکن می‌توان هدیه‌ها و کمک‌های مالی را برای اجرا‌کنندگان برنامه و تولیدکنندگان محتوا ارسال کرد.

خرید فایل به صورت مستقیم با رعایت حق کپی رایت: به کمک ارز دیجیتال BTT می‌توان فایل‌ها را از تولیدکنندگان محتوا به صورت اصل و دسته اول خریدرای کرد.

کسب سرمایه برای توسعه و پروژه‌های خلاقانه: کاربران شبکه بیت تورنت می‌توانند به کمک توکن BTT روی پروژه‌های جدید و آینده‌دار سرمایه‌گذاری کنند و به حامی مالی آن‌ها تبدیل شوند.

چالش‌ها شبکه بیت تورنت

با وجود این که افراد زیادی به شکوفایی و رشد این شبکه امیدوارند اما برخی چالش‌ها ممکن است باعث خدشه‌دار شدن اعتبار پروژه بیت تورنت شود. برای مثال همچنان امکان بارگذاری و دانلود غیرقانونی فایل‌ها در این شبکه وجود دارد. در حقیقت فایل از طریق افراد دیگری به جز تولیدکننده محتوا انتشار یافته و در طرف مقابل کاربرانی به صورت رایگان و غیرقانونی می‌توانند از فایل‌ها استفاده کنند.

یکی دیگر از چالش‌های شبکه بیت تورنت، عرضه رایگان رمزارز BTT است. عرضه رایگان باعث افت ارزش یک دارایی می‌شود. گرچه این برنامه برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا طراحی شده است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند در نهایت به ضرر شبکه و تولیدکنندگان خواهد بود.

جمع‌بندی

شبکه بیت تورنت قدمت بسیار زیادی داشته و حدود ۴ سالی است که وارد دنیای بلاک چین شده است. با وجود استقبال قابل قبول کاربران اما هنوز چالش‌هایی در مورد امنیت فایل، حق کپی رایت و ارزش توکن BTT وجود دارد.

به کمک شبکه Bit Torrent تولید و ارائه محتوا اصیل راحت‌تر صورت می‌پذیرد و محققان و پژوهشگران نیز می‌توانند به داده‌ها و منابع اطلاعاتی بهتری دسترسی داشته باشند. با توجه به اهمیت داده‌های اصیل و دسته اول و افزایش توجهات نسبت به حق کپی رایت، به نظر می‌رسد روزهای خوبی در انتظار این پروژه باشد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.