اخبار دنیای رمز ارزها

معرفی رمزارز Stellar؛ تحلیل فاندامنتال و آشنایی با توکن XLM

شبکه Stellar یک بلاک چین غیرمتمرکز است که می‌تواند خدمات بانکی و مالی را با سرعت بالاتر و کارمزدهای کمتری انجام دهد. این پروتکل متن‌باز، بستری برای توسعه و توکنیزه کردن پول‌های فیات محسوب می‌شود. توکن بومی این شبکه با نماد XLM نمایش داده می‌شود.

41

با افزایش آگاهی مردم نسبت به مزیت‌های خدمات غیر متمرکز، تمایل به استفاده از رمزارزها و بلاک چین افزایش یافته است. شبکه استلار یکی از پروژه‌هایی است که هدفش ارائه خدمات غیرمتمرکز مالی است. رمزارز Stellar توکن بومی این شبکه است که حجم بازار نسبتا خوبی دارد. سرعت بالای پردازش، کارمزدهای منصفانه و انجام معاملات با حجم‌های مختلف مزیت‌های این شبکه به حساب می‌آیند. در ادامه به بررسی و مطالعه بیشتر و دقیق‌تر شبکه Stellar خواهیم پرداخت.

شبکه استلار چیست؟

شبکه Stellar یک بلاک چین غیرمتمرکز است که می‌تواند خدمات بانکی و مالی را با سرعت بالاتر و کارمزدهای کمتری انجام دهد. این پروتکل متن‌باز، بستری برای توسعه و توکنیزه کردن پول‌های فیات محسوب می‌شود. توکن بومی این شبکه با نماد XLM نمایش داده می‌شود.

این شبکه تلاش می‌کند تا یک اکوسیستم مالی تعامل‌پذیر ایجاد کند. در بستر استلار بانک‌ها، کاربران و موسسات مالی به هم متصل شده و هر تراکنش‌ها بین ۲ تا ۵ ثانیه انجام خواهد شد.

مک کالب (Jed McCaleb) و جویس کیم (Joyce Kim) در سال ۲۰۱۴ هارد فورکی از شبکه ریپل را توسعه دادند و آن را شبکه استلار نامیدند. جویس کیم که یکی از بنیانگذاران ریپل هم بوده است، در آن زمان مدعی بود که پروتکل‌ها و فرایندهای ریپل دارای نواقص مهمی است. او این مشکلات در پروژه استلار رفع کرد.

وایت‌پییپر این پروژه در بهار ۲۰۱۵ منتشر شد و از نوامبر همان سال نیز فعالیت شبکه استلار شروع شد.

شبکه Stellar چگونه کار می‌کند؟

هر نوع پول و ارز فیاتی را می‌توان به توکن تبدیل کرد. بدین منظور باید یک رابطه و پیوستگی یک به یک بین توکن و ارز فیات برقرار شود. پس از توکنیزه شدن پول فیات، می‌توان از آن برای پرداخت‌های دیجیتال و بین‌المللی استفاده کرد. توکن ایجاد شده از نظر ارزش تفاوتی با اسکناس‌های چاپی و پول‌های بانکی نخواهد داشت.

شبکه استلار برای مدیریت تراکنش‌ها از یک دفتر کل توزیع استفاده می‌کند. این دفتر پایگاه ثبت و ذخیره داده‌های مربوط به تراکنش‌ها است. نودهای شبکه استلار را کامپیوترهایی تشکیل می‌دهند که به شکل همتا به همتا با هم در ارتباط هستند. این نودها علاوه بر پردازش داده‌ها، وظیفه تامین امنیت شبکه را نیز بر عهده دارند.

خدمات شبکه استلار

شبکه استلار سرویس‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. تولید دارایی‌های دیجیتال، سیستم پرداخت مستقیم و دفتر سفارش توزیع شده (صرافی استلار) مهمترین سرویس‌های این شبکه است.

تولید و صدور دارایی‌های دیجیتال همان سرویس توکینزه کردن ارزهای فیات است. طلا، دلار، یورو و سایر ارزهای ملی یا دارایی‌های معتبر قابلیت توکنیزه شدن دارند. همچنین امکان احراز هویت طرفین معامله، ایجاد دسترسی‌های چندامضایی و تنظیم قفل برای دارایی‌ها نیز وجود دارد.

صرافی غیرمتمرکز استلار بستری معاملاتی برای فعالان حوزه ارز دیجیتال است که به راحتی می‌توانند توکن‌های مختلف را معاوضه یا خرید و فروش کنند. تمام مبادلات به صورت غیرمتمرکز بوده و با سرعت بالایی انجام می‌شود.

سیستم پرداخت مستقیم به کاربران امکان انتقال و تعویض دارایی را به صورت همزمان می‌دهد. برای مثال کاربر اول می‌تواند برای کاربر دوم بخشی از رمزارزهای خودش را ارسال کند. تفاوت در این بخش است که کاربر اول توکن C را برای کاربر دوم ارسال می‌کند، اما کاربر دوم می‌تواند توکن D را دریافت کنید. این فرایند را سیستم مستقیم پرداخت (Path Payment) می‌نامند.

کاربردهای شبکه استلار

شبکه Stellar تلاش کرده تا با کاهش کارمزد و ارائه راهکارهای متنوع پرداخت، نقل و انتقال دارایی را برای سرمایه‌گذاران خرد آسان‌تر کند. علاوه بر این رمزارز Stellar یک گزینه مناسب برای انتقال‌های بین‌المللی می‌باشد. در این شبکه انتقال رمزارز با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود و سرعت انتقال تابع حجم رمزارز نخواهد بود. بنابراین معاملات کم‌ارزش نیز با سرعت قابل قبولی پردازش می‌شوند.

توکن XLM چیست؟

توکن بومی شبکه استلار با نماد XLM نمایش داده شده و Lumens نامیده می‌شود. توکن (ایکس ال ام) برای مبادلات درون شبکه‌ای استفاده می‌شود می‌شود. نحوه عرضه این توکن مشابه ریپل است و خبری از الگوهای استخراج یا پاداش سپرده‌گذاری نیست. در ابتدا ۱۰۰ میلیارد واحد رمزارز Stellar برای توزیع در نظر گرفته شد اما در سال ۲۰۱۹ این مقدار تغییر کرد. انجمن استلار تصمیم گرفت برای کاهش عرضه و افزایش ارزش دارایی، حجم توکن‌ها را به ۵۰ میلیارد واحد کاهش دهد.

در حال حاضر هر واحد استلار حدود 0.18 دلار قیمت‌گذاری می‌شود. در بهار ۲۰۲۱ نیز ارزش رمزارز Stellar به 0.55 دلار نزدیک شد که بالاترین رکورد در صرافی‌ها محسوب می‌شود.

چالش‌های رمزارز Stellar

یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌رو این رمزارز و شبکه، تغییرات تکنولوژی است. فناوری‌هایی که در زمان توسعه شبکه استلار استفاده شده است، با فرایندهای امروزی شبکه ریپل کاملا متفاوت است. ریپل تیمی توسعه ۲۰۰ نفره دارد و حدود ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است. در طرف مقابل توسعه شبکه استلار توسط تیمی کوچک و با سرمایه‌ای نه چندان چشمگیر انجام شد. به همین دلیل ممکن است در سال‌های آینده شاهد فاصله بیشتر ریپل با شبکه استلار باشیم.

یکی دیگر از انتقادهایی که دائما به توکن XLM وارد می‌شود، نحوه توزیع و طراحی ایردراپ‌ها است. همچنین پرداخت‌های کارکنان و سهم آن‌ها از درآمدها چندان شفاف نیست.

شرکا و پذیرندگان

شبکه استلار کاربردها و قابلیت‌های متنوعی دارد. ماهیت این شبکه به صورتی است که باید با سایر شرکت‌ها همکاری‌های متنوعی را آغاز کند. تا امروز مجموعه‌های مختلفی همکاری با بنیاد استلار را آغاز کرده‌اند که در ادامه به برخی از مهمترین‌ها اشاره خواهیم کرد.

بکست ۳۶۰ (Bext360)

بکست یکی از شرکت‌های حامی کسب‌وکارهای کوچک و محلی است. همکاری استلار و بکست منجر به دسترسی بیشتر کسب‌وکارهای خرد به سیستم‌های پرداختی ارزان خواهد شد. همچنین بکست پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته است که از آن در راه توسعه ارزهای دیجیتال استفاده خواهد کرد.

آی‌بی‌ام (IBM)

زمانی که خبر همکاری آی‌بی‌ام با بنیاد استلار رسانه‌ای شد، بسیاری از فعالان حوزه ارز دیجیتال به افزایش قیمت توکن XLM امیدوار شدند. این همکاری که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است، به کسب‌وکارها امکان مدیریت تراکنش‌ها را در یک دفتر کل امن و مشترک دیجیتالی می‌دهد.

اینتراستلار (Inter/Stellar)

شرکت اینتراستلار حامی پروژه‌های توسعه یافته در این شبکه بوده و هدف آن تسهیل بازار برای محصولات و سرویس‌های مالی غیرمتمرکز است.

استریپ (Stripe)

استریپ یکی از بسترهای خدمات پرداختی است که از API‌های گوناگونی برای تجاری‌سازی شرکت‌ها و مجموعه‌ها استفاده می‌کند. همکاری شرکت استریپ و شبکه استلار از ماه می ۲۰۱۸ آغاز شد.

دیلویتی (Deloitte)

دیلویتی جزو شرکت‌های پیشگام در عرصه مشاروه‌های فناورانه و اقتصادی است. اکثر مشتریان این شرکت ۵۰۰ کسب‌وکار برتر آمریکا در حوزه‌های مختلف هستند. از سال ۲۰۱۶ شبکه استلار همکاری گسترده‌ای را با شرکت دیلویتی آغاز کرد تا سرویس‌های تبادل دارایی با کارمزد پایین‌تر را برای این شرکت و مشتریانش فراهم کند.

جمع‌بندی

شبکه استلار یک بستر ارائه خدمات پرداختی و بانکی غیرمتمرکز برای عموم مردم است. این شبکه که جزو پروژه‌های نسبتا قدیمی دنیای بلاک چین است، یکی از رقبای ریپل محسوب می‌شود.

هدف اصلی شبکه Stellar انجام سریع تراکنش‌ها و تبادلات مالی بین‌المللی با سرعت بالا و کارمزد اندک است. این صرافی همکاری‌های متعددی را با شرکت‌های مطرح آغاز کرده است تا بتواند بستر خدماتش را گسترش دهد.

توکن XLM رمزارز بومی این شبکه است. این توکن به تدریج توسط بنیاد استلار توزیع می‌شود و فرایند عرضه آن مشابه ریپل است. از شرکای مهم تجاری استلار نیز می‌توان به IBM، Stripe و bext360 اشاره کرد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.